Fortkörare guldgruva för staten

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Eller så kan man ju köra för fort, valet är ju fritt!


Yup!

Living on the edge baby :yoparty


Allvarligt. Om jag åker en modern diesel med partikelfilter, en flexifuel eller bara en modern, välmående bensinare. Så är den betydligt mer miljövänlig i mina 140-150 än en äldre bensinare i 110 iaf.

Gummirester genom däckslitage för en normal bil är nästan oförändrat under 140 km/h om ej under acceleration.

Jag har (även om jag kör kroniskt för fort där med) förståelse för problemen på landsbygden. Väg 31-32 från Mjölby-Jönköping är utmärkta exempel. Kilometerlånga raksträckor smal landsväg, stundtals utan väggren och viltstängsel är vansinne. Visst är det märkligt att bygga kurvor för sakens skull, men vi har gjort det på många andra vägar i landet. Att farten åker upp i t.ex småland är inte så märkligt, avstånde är stora, vägarna raka och folk ledsnar. 90 my ass, snittar man 140 Vetlanda - Jönköping kör man ju in hur mkt som helst, fatta vilk sovmornar för den som pendlar till jobbet!

Motorväg däremot, schäkta mig??? 110?? Jag har kört många tusen mil motorväg de senaste (nästan) tio åren och 140-150 är en bra marchfart. Polisen i Östergötland säger jag bara :huvet ! Vore det inte vettigare att jobba på att få ner farten där det finns nån som kan skada sig? Och hur många har egentligen skadats, omkommit genom singelolycka pga dessa farter?

Hela situationen blir befängd, jag känner mig närmast kränkt av att bara få köra i 110. Jag har närmare 25-30.000 mil i kroppen, man sitter i en bil som fortfarande är stadig i 200+, vägen är tom, sikten fri åt alla håll och viltstängsel ståtar så långt ögat når. I paritet till våra 90-vägar, är det ens försvarbart att sätta gränsen till 110? Tro fan att folk blir rebeller!!!
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
med tanke på vad alla utredningar och kostnader blir för att ta reda på vem som egentligen kört.
underhåll av kameror. för att inte tala om inköp av dom och installation. så är domdär 400 miljonerna slut ganska fort.

kan dom inte satsa stålarna på riktiga poliser som kan göra sammhället en lite störra tjä'nst än att bara övervaka svensson som kör för fort?

Mer polisbilar på vägarna sänker farten mer än dom djävla plåtpoliserna.

bort med skåpen. fram med mer snutar och andra resurser som kan ränsa upp lite bland riktiga brott.

hur många stulna fordon och drog /alkoholpåvärkade förare har plåtpoliserna tagit rätt på?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
fartkameror = bevis på att poliserna är för lata. alternativt godkänd ursäkta vore att resurerna inte hjälper till.

fast med de här 400 miljonerna kan de ju nyanställa minst 40 stycken poliser på heltid som surrar runt i polisbilar och knäpper brottslingar.

polisen borde kunna sätta mer press på de som bestämmer hur rättsväsendet ska vara utformat. det är ju tragiskt att höra poliser säga att de inte kan göra något åt brottslingarna på grund av några dumma lagparagrafer som skyddar dom / gör dom oskyldiga.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Och trots detta så ökar dödsolyckorna i trafiken! Skulle inte fartkamerorna rädda liv! :va

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16437028.asp

Nu sitter jag förvisso inte på någon statistik (föredrar stol), men vid första anblick känns det väl inte som en alldeles tokig misstanke att antalet trafikanter också ökat?

Med detta sagt tillhör dock fartkameror ett av mina större irritationsobjekt i trafiken. Höll på att säga livet, men så viktiga är de knappast. Anywho, överlag så verkar det saknas korrelation mellan ökat antal kameror och minskat antal döda i trafiken, oavsett vad Vägverket så gärna vill säga. Engelska siffror tyder på samma sak. Självfallet ska kameror sättas upp på platser där de gör nytta, platser med dokumenterat hög olycksandel. Skulle inte ha något emot att ha fartkameror på 30-sträckor utanför skolor heller. Inte alltför sällan har man emellertid sett fartkameror där det är svårt att se att någon sedan bonden Jönsson ramlade av mjölkvagnen i juni 1823 skulle vara någon större fara för någon [nykter, med sunt förnuft nog att inte t.ex. raka benen med motorsåg] annan än sig själv. Å andra sidan är det ju möjligtvis där många kör för fort, i vilket fall det återigen känns som om inlöpande medel är huvudargumentet.

Inte för att det synsättet känns som någon överraskning. Hade smått svårt att inte fråga om inte farbror Blå hade något bättre för sig en söndag kl. 22.30 när han stod och vinkade in mig på en vägsträcka där det var 90, rakt som Keira Knightleys kropp i profil, skog och gröna ängar så långt ögat kunde se, och knappt en annan vägtrafikant på en dagsresas avstånd;

"Ja, det gick lite fort där."
"Lite var nog det centrala begreppet. Körde inte mycket över hastighetsgränsen."
"Åh, jo. Du körde minsann 102."

:rolleyes:
 
Last edited:

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Jag kollade på Road Wars som går på TV4 Fakta, där var det en snubbe som hade fixat sin skylt på något sätt. Sheriffen åkte bakom honom med en videokamera men det syndes nada på skärmen. Var wuuätt ballt :cpparty
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
fartkameror = bevis på att poliserna är för lata. alternativt godkänd ursäkta vore att resurerna inte hjälper till.

fast med de här 400 miljonerna kan de ju nyanställa minst 40 stycken poliser på heltid som surrar runt i polisbilar och knäpper brottslingar.

polisen borde kunna sätta mer press på de som bestämmer hur rättsväsendet ska vara utformat. det är ju tragiskt att höra poliser säga att de inte kan göra något åt brottslingarna på grund av några dumma lagparagrafer som skyddar dom / gör dom oskyldiga.

Alla företag försöker väl göra det så enkelt som möjligt att utföra sitt jobb så varför skulle inte polisen göra det??
 

IronMike

Guest
hörde att, under en period 2006 när man placerat in ett par kameror på 222an, så hade man bötfällt 291 pers, säg att medelboten uppgår till 2000:- så borde det generera = drygt 600,000:-

Detta var dock under en "period", dvs så har man fått in fler både före & efter den perioden, så man går redan+..

Avseendet funkar dock grynt bra, alla håller hastigheten, och kamerorna är placerade på de få rakor man kan köra om ( :huvet ) så har man en bil med släp framför som kör 60, på denna 70 väg, så kan man inte köra om på 25 min.

Syftet är är gott, att få ned farten....men istället, så kör folk om på fel ställen. Tror att en person dött på sträckan, under en 10-års period, han va på fyllan.

I mitt tycke sker det fler dumma omkörningar idag, än innan kamerorna sattes upp.. Visst, snittfarten har gått ned, men antalet dumma omkörningar har 5 dubblats :( och risken för olycka med nykter person har ökat med flera hundra procent.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Heh.

Egentligen borde man sätta en undre gräns också, t.ex. 70 på 90-vägar. Antalet omkörningsolyckor borde ju rimligen minska om det är mindre anledning att köra om.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Motorväg däremot, schäkta mig??? 110?? Jag har kört många tusen mil motorväg de senaste (nästan) tio åren och 140-150 är en bra marchfart. Polisen i Östergötland säger jag bara :huvet ! Vore det inte vettigare att jobba på att få ner farten där det finns nån som kan skada sig? Och hur många har egentligen skadats, omkommit genom singelolycka pga dessa farter?

Hela situationen blir befängd, jag känner mig närmast kränkt av att bara få köra i 110. Jag har närmare 25-30.000 mil i kroppen, man sitter i en bil som fortfarande är stadig i 200+, vägen är tom, sikten fri åt alla håll och viltstängsel ståtar så långt ögat når. I paritet till våra 90-vägar, är det ens försvarbart att sätta gränsen till 110? Tro fan att folk blir rebeller!!!

Grundproblemet är väl att man sätter hastighetsgränser efter de svagaste/sämsta fordonen och förarna (och tills man kan lite på att folk kör inom sin egna förmåga (vilket jag tror aldrig kommer hända) så måste man göra det). Klart att ett fordon som är byggt för att vara stabilt i höga farter (dvs nästan alla moderna fordon) känns som häst och vagn i jämförelse med en Volvo 240 från 70-talet. Eller motorklena småbilar. Eller motarder (lite flamebait, jag vet). ;-) Och så måste man ta hänsyn till inkompetenta förare, problemet med dagsform kommer man ju inte heller ifrån.

Ett teoretiskt sätt att lösa det på vore väl om man hade en korrektionsfaktor på bil och på förare som man använder tillsammans med standardskyltningen på vägarna, åtminstone 70 och uppåt där risken för fotgängare är minimal. Risig gammal 240: 1,0. Nissan Skyline R33 GTR: 2,0. Färsk förare med prövotid: 1,0. Rutinerad förare: 1,5. Över 70 år gammal: 1,0.

Alltså: Rutinerad förare i Skyline på 70-väg: 70 * 2,0 * 1,5 = 210 km/h. Nybörjare i gammal 240: 70 * 1,0 * 1,0 = 70 km/h.

För att inte tala om de siffror vi vill ha för motorcyklar...



Fast det kommer ju aldrig hända.
 
Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR


Alltså: Rutinerad förare i Skyline på 70-väg: 70 * 2,0 * 1,5 = 210 km/h. Nybörjare i gammal 240: 70 * 1,0 * 1,0 = 70 km/h.

För att inte tala om de siffror vi vill ha för motorcyklar...

Drömma kan du alltid. Du missar några faktorer i dina formler. Varje hastighetsbegränsning måste korrigeras nedåt ganska brutalt om det förekommer förare på vägen. De där drömmarna kanske fungerar på testbana men aldrig nånsin på en allmän väg.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Du missade min sista rad, "Fast det kommer ju aldrig hända.".. Mitt inlägg var inte heller tänkt som ett seriöst förslag att verkligen lobba hårt för, mer som ett allmänt spånande.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top