Fortkörnaing utan att bli stoppad

bjerka

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX10
Om man ligger i 150km/h på en 90 väg o polisen kommer upp som ett skott i baken o en bil till framför åker lite fortare o polisen bara åker om en o följer efter bilen, kan man på nått vis bli straffad fast man inte blev tagen? :confused:

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
bjerka skrev:
Om man ligger i 150km/h på en 90 väg o polisen kommer upp som ett skott i baken o en bil till framför åker lite fortare o polisen bara åker om en o följer efter bilen, kan man på nått vis bli straffad fast man inte blev tagen? :confused:

Polisen måste stoppa dig å få dig skriva på lite papper för att du ska bli straffad.
Om de inte ens stoppat dig vet de ju inte med säkerhet att det var ägarn till fordonet som körde, alltså kan de inte straffa denna person.

bjerka

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX10
pogo skrev:
Polisen måste stoppa dig å få dig skriva på lite papper för att du ska bli straffad.
Om de inte ens stoppat dig vet de ju inte med säkerhet att det var ägarn till fordonet som körde, alltså kan de inte straffa denna person.

Det var skönt att höra :) Om man skulle RÅKA göra det nån dag :D
inte för att det hände mig för en timme sedan :hihi

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
bjerka skrev:
Det var skönt att höra :) Om man skulle RÅKA göra det nån dag :D
inte för att det hände mig för en timme sedan :hihi

Jupp.. I princip kan du ha de på jagen, dra till en polare och om ni båda skyller på varandra så åker ingen dit.
Tror jag iaf...

Tror t.o.m. att det var några småungar för ett par år sen som slog ihjäl (ev. skada) någon med stekpanna, ingen av dem åkte dit eftersom de skyllde på varandra. Någon som hört samma historia?

Givetvis ska man ju inte göra så här men så Tror jag lagen säger.
Rätta mig gärna!

Fridolf

RaD4
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki zx9r -96, CBR 929RR, Ktm 250
pogo skrev:
Jupp.. I princip kan du ha de på jagen, dra till en polare och om ni båda skyller på varandra så åker ingen dit.
Tror jag iaf...

Tror t.o.m. att det var några småungar för ett par år sen som slog ihjäl (ev. skada) någon med stekpanna, ingen av dem åkte dit eftersom de skyllde på varandra. Någon som hört samma historia?

Rätta mig gärna!

Nja, nu ändrades väl det i Malexander rättegången...nu förtiden ryker nog båda in för mord....

Dock så måste dom stanna dig för att du ska kunna åka dit.....(i fortkörningsärendet)

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
bjerka skrev:

Om polisen har en utryckning sa maste de fullfolja den i stort sett vad de an passerar pa vagen. Sa om en polis kommer med blaljusen pa sa ar det bara att ta hak pa den oavsett hans hastighet... Det ar iaf de som jag hört...

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Fantastiskt att de rent teoretiskt högg bilen istället för dig :tummenupp
De brukar ju inte gilla hojjar :(

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Pippi skrev:
Om polisen har en utryckning sa maste de fullfolja den i stort sett vad de an passerar pa vagen. Sa om en polis kommer med blaljusen pa sa ar det bara att ta hak pa den oavsett hans hastighet... Det ar iaf de som jag hört...

Men om är på väg till en tex upphittad stulen bil, och passerar 15 pers som står och hoppar på en barnfamilj så måste dom väl stanna och ingripa, det är ju ett grövre brott? :va

sandstream

Guest
Ja, det är klart!
Hur ofta åker polisen med blåljus för att kolla en upphittade bil?

De flesta inläggen i tråden är rena spekulationer och det vore nog bäst för alla om man hade lite mer på fötterna innan man påstår något.

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
pogo skrev:
Tror jag iaf...

Rätta mig gärna!

Vadå lämnar inte du alltid ditt ställ för luftning utanför huset,
och hojjen med nycklarna i :fatta!

De kan påvisa att det var din hoj, ditt ställ....
Men lite knepigare att påvisa vem som använt sakerna om de varit olåsta :)

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Pippi skrev:

Gjorde de inte när jag hängde på med hojen iaf.

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
en mc polis med laser stod å siktade på mig vid vägkanten när jag svepte förbi i 115-120 km/h på 90 väg.
han gjorde inget. varför? det var inte nå andra på vägen. jag blev lite skraj när jag såg han

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
h01hmt skrev:
en mc polis med laser stod å siktade på mig vid vägkanten när jag svepte förbi i 115-120 km/h på 90 väg.
han gjorde inget. varför? det var inte nå andra på vägen. jag blev lite skraj när jag såg han

jag blåste förbi en som redan har stoppat en bil.. gick nån km för fort.. han tände blåljusen men följde aldrig efter.. här vågar jag mig på en slutsats:

de kanske inser sina begränsningar och inte vill bli till åtlöje, när en yngling kör i från de.

själv skulle jag aldrig göra det, är väl för gammal.

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
h01hmt skrev:

Alla behöver inte ingripa alltid!
Han vet och du vet, du åkte dit även om du inte blev stoppad....

1-0 till polisen :tomten

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
h01hmt skrev:

Det kanske inte var laser han siktade med...... :hihi

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Hoztic skrev:
Men om är på väg till en tex upphittad stulen bil, och passerar 15 pers som står och hoppar på en barnfamilj så måste dom väl stanna och ingripa, det är ju ett grövre brott? :va

Jag TROR att om de ar ett grovre brott som begas maste de nog kolla mot radion eller natt. Men naturligtvis skulle polisen stanna om de va de senario som du beskriver... Finns de ingen polis som kanske har svaret??? :)

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
sandstream skrev:
De flesta inläggen i tråden är rena spekulationer och det vore nog bäst för alla om man hade lite mer på fötterna innan man påstår något.
:klappar

Polisens arbete är i stort sett allt en värderingssak, så denna type "regler" - att polisen måste göra så och då, har i bästa fall ingen värde.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024