Fortkörning under prövotid, kk kvar?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Råkade bli tagen av en mc-snut igår i 112 på 90-väg och har ca 7 månader kvar på min prövotid, kan jag räkna med att behöva boka ny uppkörning till bil och mc eller får jag spara mitt rosa plastkort ett tag till? Nån som vet? Polisen sa inget men jag vet inte om han kollade hur länge jag haft körkortet. 1400 spänn kostar det iaf men med tanke på hur mkt jag kört för fort hittills så e det rätt billigt :)

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Så länge du inte kört mer än 30 för fort borde det va lungt.
Berätta gärna hur det blev sen iaf.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Kortet får du ha kvar. Spelar ingen roll om du har prövotid eller inte.
Skillnaden med prövotid eller inte är bara att du får ta om kortet om du blir av med det när du har prövotid... skrev ja det så krångligt som möjligt nu?

Hade du blivit av med lappen så hade han sagt det på plats..

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
ja körde 16km/h för fort på 70 väg med färskt kort (2 veckor) å de enda som hände va böter så ja tror inte du behöver oroa dig över om du blir av me kortet!!

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
GSXR-1000 K7
marten_larsson skrev:
Råkade bli tagen av en mc-snut igår i 112 på 90-väg och har ca 7 månader kvar på min prövotid, kan jag räkna med att behöva boka ny uppkörning till bil och mc eller får jag spara mitt rosa plastkort ett tag till? Nån som vet? Polisen sa inget men jag vet inte om han kollade hur länge jag haft körkortet. 1400 spänn kostar det iaf men med tanke på hur mkt jag kört för fort hittills så e det rätt billigt :)

öm du har otur kan dom skjuta up din prövotid,
en kompis till mig körde 27km/h för fort och hans prövotid började räknas om från den dagen, men det var ett par år sen så det kan ju ha ändrats ,men du kommer att få behålla kortet allt. /fredrik

stimpen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
mc
har haft bil körkort sen innan ingen prövotid kvar. tagit mc kort nyligen.

Har jag prövotid på mc delen nu eller hur funkar det?

Om jag kör för fort med bilen så de tar kortet måste jag ta mc delen igen då? eller jag måste bli av med kortet då jag kör mc för det eller hur katten funkar det?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
stimpen skrev:

Om jag kör för fort med bilen så de tar kortet måste jag ta mc delen igen då? eller jag måste bli av med kortet då jag kör mc för det eller hur katten funkar det?

Prövotiden gäller i 2 år efter att du tagit ditt första körkort.

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R
stimpen skrev:

Du har ingen prövotid för mc delen som tur är, men blir du av med kortet för gått så försvinner alla olika behörigheter som a,b,c,d med mera.

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Freddeboy skrev:
Tycker det är mycket dålig information om prövotid m.m. när man tar körkort.

ähh.. räcker väl med att veta att köra för fort = olagligt och olaglig vill man ju inte va. Hur fort man får köra lär man sig ju när man pluggar teorin, lungt ju! ;)
:fakta

Verkar vara många här som behöver göra om teorin.

Är jag tillräckligt dryg? Hehe

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
mjukis skrev:
Kortet får du ha kvar. Spelar ingen roll om du har prövotid eller inte.
Skillnaden med prövotid eller inte är bara att du får ta om kortet om du blir av med det när du har prövotid... skrev ja det så krångligt som möjligt nu?

Hade du blivit av med lappen så hade han sagt det på plats..

Det enda han sa förutom att jag kört för fort va att jag inte gjort dumma omkörningar (han följde visst efter mig i mer än en mil..) å att jag borde va rädd om körkortet.. :rolleyes:

rible123

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Quad Runner 600cc
marten_larsson skrev:

:fatta! du e ju för risig, gåse!!! för fan bara att vrida till på gasen, huka sig ner o försvinna i 250 från polisen, inte en chans att han hade jagat dig...

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
rible123 skrev:
:fatta! du e ju för risig, gåse!!! för fan bara att vrida till på gasen, huka sig ner o försvinna i 250 från polisen, inte en chans att han hade jagat dig...

Haha, njaa.. Tror inte jag gör det samma dag som jag plockat ihop hojjen å fredde sitter bakpå.. Dessutom såg jag inte honom förrän han körde om och pekade in mot kanten.

Btw; på onsdag sätter jag på mig mitt skinnställ :arsele

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
112 på 90-väg - bryr de sig verkligen om en sådan sak ??? :va Det är ju inte ens fort, speciellt inte på motorcykel...

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Får man fråga vad du själv läste av att du hade för hastighet under mätsträckan?

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Freddeboy skrev:
Tycker det är mycket dålig information om prövotid m.m. när man tar körkort.

När jag tog körkort stod det ganska tydligt i körkortsboken vad som gäller.

Blir körkortet återkallat under prövotiden måste man göra nytt prov och ny uppkörning.

Och visst "blir man av" med alla klasser på samma gång. Du har ju visat att du inte klarar av att följa lagar och föreskrifter på ett vettigt sätt. Man kan tom bli av med kortet om man åker dit för gångfylla eller knarkbrott (upprepade gånger) trots att du inte rört ett fordon när detta skulle ha hänt.

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Det verkar vara nästan omöjligt att få ett korrekt svar om återkallelse av körkort under prövotiden.

Hittade detta på VV:s sida om det, och det stämmer nog att det finns risk att bli av med kortet om man inte har någon annan behörighet.

Länk till VV

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...