Fortkörning!

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Honda och "Bumse"
Jag tror det är "rimligt" att du får böter och kanske en skriftlig varning - jag har själv för många år sedan fått det själv... - eftersom jag antar de ser till hur länge du haft kort generellt och eventuella övriga förseelser.

Själv har jag inte "torskat" sedan -92 (eller var det 93???). En mc-polis kom ifatt mig efter att ha kämpat för att hänga med mig på motorväg utanför Huskvarna. Han vart förbannad, men efter att jag lugnt och balanserat förklarat mitt ärende och diskuterat "situationen" med trafikintenistet och att jag egentligen inte alls (?) gillar köra för fort (Hummm....) lugnade han ner sig och satte 140 som rapporterad hastighet.

Har haft tur ett antal gånger, kan bevisligen hävda att det KAN vara ok med vajerräcken.... Nog om detta. Lycka till, hoppas du får behålla lappen!

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
vänta lite här nu... alltså hur säkra är ni på att man inte får ny prövotid för varje ny behörighet man tar? Ni menar alltså att jag som haft B och C-kort i 5 år inte skulle ha någon prövotid på min A-behörighet som jag tar nu i vår!? Det e ju EXTREMT bra i så fall :) :yoparty :D :fyllisar

@ari

Medlem
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
GSXR 1000 -07, GSXR 1000 -01 (stulen)
i körkortsboken står det iaf. " prövotiden är 2 år och räknas från den dag då du får ditt första körkort."

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
herge skrev:
2047684 vänta lite här nu... alltså hur säkra är ni på att man inte får ny prövotid för varje ny behörighet man tar? Ni menar alltså att jag som haft B och C-kort i 5 år inte skulle ha någon prövotid på min A-behörighet som jag tar nu i vår!? Det e ju EXTREMT bra i så fall :) :yoparty :D :fyllisar

Prövotiden gäller i 2 år för FÖRSTA behörigheten du tar. Du har redan avverkat din prövotid. :pannkyss

simon sjöström skrev:
har aldrig åkt fast för fortkörning.har lyckas bara o köra i från.så jag vet inte.

Ah okej, nej det är ju klart, är man ball som dig så är det ju inte så lätt att veta, jag menar, om man alltid har dratt snuten så har man ju knappast erfarenhet av det här med prövotid. Bara en fördel egentligen, det är ju mycket ballare att dra snuten, = pondus + att man slipper det här tjafset med prövotid. Gött för dig asså ! :tummenupp Nått som iaf jag tycker ger extra pondus är att prata om det så att det ser ut som att man säger så för att verka ball, eftersom det är helt oväsentligt information för trådskaparen. Ännu mera pondus där. Du är min nya idol. :tummenupp :Bugar

:tomten

Hakka

Sökande
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Den e blå
Red skrev:
2046349 Inte alls!
Enligt vägverket så fortsätter man på den gamla prövotiden när man fått det nya kortet. Det sa dom till mig och det stämde bra för den delen.
Blev tvungen att ringa och kolla för jag, precis som ni, hade hört massa olika saker. :)

Uhm. Nej.

Jag sitter här med nytryckt körkort med NY prövotid på 2 år. Ingen fortsättning här inte. Tvivlar på att de gjort fel. Din källa stämmer icke och empirisk erfarenhet motsäger den.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag tog körkort för mc i slutet av maj förra året, och jag fick ingen ny prövotid.
Inte när jag tog lasbilskortet, eller för tungt släp heller... :va

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Hakka skrev:
2047759 Uhm. Nej.

Jag sitter här med nytryckt körkort med NY prövotid på 2 år. Ingen fortsättning här inte. Tvivlar på att de gjort fel. Din källa stämmer icke och empirisk erfarenhet motsäger den.

jag sitter också här med ett nytt B kort sen man förlorade de senast, men det finns ingen ny prövotid på de, det står ju dessutom på de vilket datum man fick körkortet utfärdat för första gången..

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Hoj
Bmw R1200rt
Det som gäller är att det endast är EN (1) prövotid, på ditt i det här fallet B-behörighet. Alltså har du inget som heter prövotid på A-behörighet om du har B-behörighet med förbrukad prövotid sen tidigare. MEN har du kvar prövotid på din B-behörighet så åker alltihopa. Prövotiden är förövrigt 2år INTE 5år. Hoppas att detta svar hjälpt dig,, vi hojåkare måste hålla ihop..:)

//Daniel

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
High_Velocity skrev:
2045248 Under prövotid så ryker alla behörighet oavsett om du körde för fort på mc eller bil fråg mig som vet, har blivit av med den lilla rosa 3ggr pga fort körning.

Så länge man inte skriver på nåt på plats eller erkänner så är du i det gröna men skriver du på är det lika med att "ja jag körde för fort"

kolla på www.trafikjuristen.se där lär du finna svar på nästan alla dina frågor ang. trafikförseelser.

Under prövotid så ryker kortet för det minsta lilla trafikförseelsen.

som alla redan konstaterat så blir du INTE av med körkortet.
det som gäller när du har prövotid är:

åker du fast och du kör så snabbt att du ska bli av med körkortet blir du av med det och får ta ett helt nytt

istället för

om du INTE har någon prövotid får du tillbaka det efter några månader. utan att ta ett helt nytt!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln