Fortkörning

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
I det här fallet är det ju polisen som tabbat sig genom att inte kolla att personen på körkortet faktiskt är samma som framförde fordonet. Jag tror att du har väldigt väldigt goda chanser att slippa betala. Känner ett par st av "fienden" så jag ska höra vad dom säger.:)

Edit: Så här fick jag förklarat det för mig. Bötesföräläggandet har din brors personnummer men blev skickat hem till dig.

Alt 1: Du säger att det inte är ditt personnummer och ställer dig ovetande till varför du fått en fartbot. Kanske åklagaren väljer att lägga ner det då eller så följer dom upp det. Men, gör du detta så drar du in din bror i det hela och det är kanske inte det snällaste?

Alt 2: Du betalar böterna, som Dagrill föreslår, som en god laglydande medborgare eftersom du trots allt kört för fort :) Det hade jag själv gjort iaf.

Last edited:

Mrtn

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
Harley Davidson XR1200x -10
Om jag inte minns fel så brukar reggnummer på fordonet kladdas ner på lappen.
Kan bli svårt att förklara bort hur korttjuven fick tag i fordonet.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Om du gjorde detta av misstag så har du inte haft något uppsåt till brukande av falsk urkund vilket brottet skulle vara om du haft uppsåt. Därför kan du inte straffas för detta.

Men det är ingen bra idé att din bror anmäler sitt körkort stulet för då kan du få problem. Detta kan innebära att du misstänks för egenmäktigt förfarande samt brukande av falsk urkund.

Det är inte heller någon bra idé för din bror att neka körningen för då kommer han behöva förklara varför han inte förlustanmält sitt körkort. Han kommer få frågan om vem som kört och då har ni båda rört till det i onödan.

Det är bara att betala böterna och vara glad ändå. Att hålla på och neka förlorar man bara på. Det tar längre tid på plats samt att man måste ta sig tid för att komma till rätten bara för att man är okunnig.

Om det skulle vara så att polisen gjort något fel i samband med ifyllnaden av oboten eller på platsprotokollet eller att lasern ej varit kalibrerad etc. så kommer oboten ändå undanröjas vilket innebär att man får pengarna tillbaka. Det värsta som kan hända är alltså att man betalar in pengar som man senare får tillbaka om det är något fel med oboten/primärrapporten.

Folk måste lära sig att vi lever i ett rättssamhälle där det måste vara korrekt bevisat för att någon ska bli fälld.

Kontentan är alltså att man får betala sina böter även om man nekar, under förutsättning att polisen gjort rätt. Och om polisen gjort tillräckligt stort fel så behöver man inte betala böter trots att man erkänt.

Hoppas denna lilla info kan vara intressant!:tummenupp

/Adrian

Är du alltid lika naiv? Kontentan är att om man erkänner så är man dömd, oavsett vilka fel i beviskedjan som framkommer. Du har ju ERKÄNT att du gjort ett fel, varför skulle de dra tillbaka domen då?. Polisen stretchar även gärna lite på argumentationen för att underlätta fällande dom för att göra det lättare för sig och se till att det går igeno utan en massa överklagande och krångel. Människan som varelse är per definition lat och vill förenkla för sig, polisen är inget undantag.

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
2008 MV Agusta F41000 312R
Är du alltid lika naiv? Kontentan är att om man erkänner så är man dömd, oavsett vilka fel i beviskedjan som framkommer. Du har ju ERKÄNT att du gjort ett fel, varför skulle de dra tillbaka domen då?. Polisen stretchar även gärna lite på argumentationen för att underlätta fällande dom för att göra det lättare för sig och se till att det går igeno utan en massa överklagande och krångel. Människan som varelse är per definition lat och vill förenkla för sig, polisen är inget undantag.

Tro mig, jag vet hur detta funkar och det är som jag sa tidigare.

Bara för att du erkänt brottet så måste det bevisas genom annan bevisning, så kallad stödbevisning. Om polisen gjort fel (vissa fel går att rätta till för polisen i efterhand) så faller stödbevisningen och då undanröjs böterna även om du erkänt. Detta skulle t.ex kunna vara ett felaktigt ifyllt platsprotokoll eller utebliven daglig kontroll av laserinstrumentet.

Precis samma sak som t.ex ett mord som en person erkänner. Då måste det finnas stödbevisning, annars går personen fri. Enda skillnaden nu är att det är en dom på plats i form av ordningsbot och denna blir krångligare för polisen att undanröja men det blir så i alla fall.

Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Tro mig, jag vet hur detta funkar och det är som jag sa tidigare.

Bara för att du erkänt brottet så måste det bevisas genom annan bevisning, så kallad stödbevisning. Om polisen gjort fel (vissa fel går att rätta till för polisen i efterhand) så faller stödbevisningen och då undanröjs böterna även om du erkänt. Detta skulle t.ex kunna vara ett felaktigt ifyllt platsprotokoll eller utebliven daglig kontroll av laserinstrumentet.

Precis samma sak som t.ex ett mord som en person erkänner. Då måste det finnas stödbevisning, annars går personen fri. Enda skillnaden nu är att det är en dom på plats i form av ordningsbot och denna blir krångligare för polisen att undanröja men det blir så i alla fall.

Jah har hört talas om och läst om ett antal fall som inte gått till som du beskriver, där de som nekat fått tillbaka körkort/bötespengar när fel upptäckts och de som erkänt har stått där med lång näsa.
Jag har själv blivit av med körkortet enbart baserat på en polismans ord. Hade hade mätutrustning och videoutrustning tillgänglig i bilen men använde det inte trots att han smög bakom mig i 7 mil och hade gått om tid att välja att använda det. Jag nekade även på plats och gjorde det väldigt tydligt. Jag fick dock skriva på ett papper eftersom han hade tagit mitt körkort. Jag dubbelkollade ett flertal gånger att det inte var ett erkännande och han intygade att det inte var det. Det visade sig sedan när jag skickade in överklagan att de avslog den direkt eftersom jag erkänt direkt, de hade skriftligt på det.... Rättsstat, my ass. Poliser håller varandra och råkar man ut för fel person så kan det bli jobbigt.

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Din JUDAS!

I det här fallet är det ju polisen som tabbat sig genom att inte kolla att personen på körkortet faktiskt är samma som framförde fordonet. Jag tror att du har väldigt väldigt goda chanser att slippa betala. Känner ett par st av "fienden" så jag ska höra vad dom säger.:)

Edit: Så här fick jag förklarat det för mig. Bötesföräläggandet har din brors personnummer men blev skickat hem till dig.

Alt 1: Du säger att det inte är ditt personnummer och ställer dig ovetande till varför du fått en fartbot. Kanske åklagaren väljer att lägga ner det då eller så följer dom upp det. Men, gör du detta så drar du in din bror i det hela och det är kanske inte det snällaste?

Alt 2: Du betalar böterna, som Dagrill föreslår, som en god laglydande medborgare eftersom du trots allt kört för fort :) Det hade jag själv gjort iaf.

Är du polare med polisgrisar?? :arsele
Oddsen att träffa en juste trafikgris-polis har samma odds som att vinna på Lotto! Men det finns faktiskt undantag!
God jul :D

peppureikä

Guest
Får man verkligen ha nån annans körkort och hämta ut paket på? Är inte det urkundsförfalskning redan där? Intressant att se hur det slutar iaf
Nej men för fan,om jag ska hämta ut ett paket till frugan då måste jag ju ha hennes leg(körkort) med mig eller hur fan ska jag annars bevisa det?

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
2008 MV Agusta F41000 312R
Jah har hört talas om och läst om ett antal fall som inte gått till som du beskriver, där de som nekat fått tillbaka körkort/bötespengar när fel upptäckts och de som erkänt har stått där med lång näsa.
Jag har själv blivit av med körkortet enbart baserat på en polismans ord. Hade hade mätutrustning och videoutrustning tillgänglig i bilen men använde det inte trots att han smög bakom mig i 7 mil och hade gått om tid att välja att använda det. Jag nekade även på plats och gjorde det väldigt tydligt. Jag fick dock skriva på ett papper eftersom han hade tagit mitt körkort. Jag dubbelkollade ett flertal gånger att det inte var ett erkännande och han intygade att det inte var det. Det visade sig sedan när jag skickade in överklagan att de avslog den direkt eftersom jag erkänt direkt, de hade skriftligt på det.... Rättsstat, my ass. Poliser håller varandra och råkar man ut för fel person så kan det bli jobbigt.

Alla polisbilar är ej utrustade med utrustning för mätning av genomsnittshastighet s.k. trip-track och självklart så kan man bli dömd på en polismans iakttagelser men då mäter man polisbilens verkliga fart med laser efteråt och man åker en viss sträcka för att det ska godkännas.

Men den verkliga hastigheten skrivs ned mycket mer än laserns automatiska avdrag så du kan ju vara glad att du inte blev laserad för då hade det varit hlgre hastighet.

Ett körkortsomhändertagande som du skriver under är ej ett erkännande från din sida på att du gjort fel. Det är endast en verifikation på att du fått informationen om att polisen omhändertager ditt körkort. Om du skulle vägrat skriva under skulle körkortet omhändertas ändå och polismannen skulle skriva att du vägrat skriva under. Detta är inte till fördel för den drabbade vid en överklagan till länsstyrelsen. Det är nämligen länsstyrelsen som återkallar ett körkort. Polisen omhändertager det endast för att skicka in det till länsstyrelsen inom två dagar.

Men det är fortfarande som jag sade tidigare att om det är ett tillräckligt stort fel som polisen gjort i samband med hastighetsmätning så får man tillbaka pengarna även om man erkänt. Om lasern ej är kalibrerad i tid så kommer man t.ex få tillbaka pengarna för att då är ej mätning genomförd enligt gällande föreskrifter.

Och ja, självklart finns det mindre roliga poliser som "säljer" in obotar och som är otrevliga och jävliga.:huvet

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Daytona 675
jag hade nekat, för många år sedan åkte jag dit för fortkörning, dagen efter ringde en polis och frågade om jag ville erkänna fortkörningen jag frågade varför han frågade pga att polisen som skrev boten hade skrivit fel datum han hade daterat boten ett helt år fel, jag nekade och slapp betala boten.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024