Fortkörningskameror

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Suzuki
yoh...

Satt och läste lite om smitningen och det där andra, om man måste bli tagen på bar gärning osv... Kom att tänka på de här hastighets-övervaknings-kamerorna! Att om man har hjälm som inte avslöjar ansiktet och ingen nummerplåt fram (som motorcyklar vanligtvis inte har - om man inte är dumihuvet och vill det, skulle säkert vara lagligt då =oP ) ... vad händer med korten då? Slängs de eller? De tar väl inte kort bakifrån också?

Den här frågan har säkert diskuterats här förut, så jag reserverar mig för det...

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Suzuki
He knows nothing....

Jag har sett filmen, men jag var för full för att komma ihåg den...

Vad gör han!?

:)

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Vinka så de har nåt trevligt att sätta upp på väggen
hos farbror Blå.

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Suzuki
gthyni skrev:
Vinka så de har nåt trevligt att sätta upp på väggen
hos farbror Blå.

Skulle kanske vara trevligt, faktiskt... Men frågan är om DE tycker det....
De kanske skulle kasta pil på mitt ansikte, så jag skiter nog i det =)

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Nä, men än så länge kan man väl säga att det är relativt smärtfritt att köra fort med mc mot kameror, de tar ju inte kort bakifrån (ännu)...

Polisen i Umeå kom ju till klubben (UMCC) med ett foto på några som wheelade förbi kamerorna, de ville väl ha tips eller nåt om jag inte mins historien fel, eller iallafall förklara att om man gör så blir man inte populär...

Bilden satt uppe ett tag på klubben, nu är det borta...

Mannen på bilden finns även på detta forum,... om jag inte misstolkat det hela :)

thompa

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2004
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Det har funnits (eller finns?) förslag på att kamrorna även skall fota bakåt så att säga. Men, då kommer man inte att kunna dela ut böter säger ni eftersom en bot måste knytas till en individ? Ha, det har man tänkt på och därför kommer man att ta ut en sk. avgift från den som är registrerad på fordonet. Jämför med parkeringsböter som egentligen är en "kontrollavgift". För övrigt är vi bland de få länder i världen som har "kontrollavgifter" för parkering....

M0ridin

Sommar... mmmm
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
som thompa sa här ovan så finns det ett förslag på detta att bilderna kan tas på fordonet bakifrån men då krävs som sagt en lagändring...

Jag vet att i england så tas bilderna bakifrån... så där kan det inte vara roligt för hojåkarna.. =(

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
När plåtpoliserna dök upp för första gången i slutet av 80-talet (eller var det i början a 90-talet?) åkte jag racing med en Alfa Romeo GTV. Den åktes även sporadiskt på gata. Dåligt med plats för regskylten fram pga oljekylare, luftintag till kylning av framhejdare med mer. Alltså hängdes regskylten under nosen i två buntband med följd att fartvinden gjorde att skylten veks in under bilen när farten överskred 40-50 km/h.
:D

Tvärr svårt med bakskylten på en knarr.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jo ni vänta med att vara så säkra...Vi har fått nya kammeror på min favoväg till jobbet, dom står uppstälda så att man åker in i en box. Kan ge mig fan på att dom tar både framåt och bakåt. Plus att dom är riggade så att kortet skickas direckt till Harry när det har tagits. Detta är självklar bara spekulationer och inget annat men jag ska hålla er uppdaterade när dom fått in kamrerna i skåpen.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
På vissa ställen finns två kamror och har man otur så kan det va en bil som kör för fort och den fottar den bilen plus att du fastnar och då får de ditt reg nr och så har de en fin bild på dig framifrån... från den andra kameran....

tror inte de e så troligt att man kan snacka bort att den motorcyklen körde lagligt för en likadan mc på samma sekund.. hmmm..

men som sagt enligt lagen så ska en mc inte kunna få böter så visare du inte kör med öppen hjälm.. eller utan :kocko

men man behöver kanske inte Weeehhiiillla förbi..
Fräckare o göra en stoppie.............. :rolleyes:

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Bmw s1000r
Det finns även förslag på att om polisen inte kan identifiera föraren men har reg-numnret så får personen som äger hojen säga vem som körde!Om denne inte "vet" så får ägaren böterna eller straffet!Detta gäller då inte om motorcykeln är snodd eftersom man vanligtvis anmäler att hojen är snodd och slipper då ta det straff som förövaren tar på sig! Detta är som sagt ett förslag änså länge! :kocko tycker jag men jag kan vara lite ding ding ibland :hihi

Ett tips (ironi) är att hålla så hög hastighet att man inte hinner fastna på bilden!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det skrevs tidigare i tråden, men måste tydligen upprepas:

Förslaget går ut på att böterna när man fastnar i fartkamera
omvandlas till en avgift, då kan avgiften läggas på fordonen istället
för föraren. Likadant som för "p-bot".

Fördelen är att det inte längre är ett trafikbrott isf
och körkortet därför inte påverkas.

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
gthyni skrev:
Det skrevs tidigare i tråden, men måste tydligen upprepas:

Förslaget går ut på att böterna när man fastnar i fartkamera
omvandlas till en avgift, då kan avgiften läggas på fordonen istället
för föraren. Likadant som för "p-bot".

Fördelen är att det inte längre är ett trafikbrott isf
och körkortet därför inte påverkas.

hmmm... jo de har ju rätt i... man kan ju inte bli av med kortet bara för att ens "hoj" fastnade på plåten... fast då får man ju ändå dras med böterna.....

/raggarn

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
gklhbmfg

Vem bryr sig om kameror när man kör hoj ,skylten sitter ju under kutsen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln