Forumräv som äntligen skaffat hoj!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kuggade uppkörningen idag :( Godkänt på alla mönverbanor och bromstest. I trafiken blev jag underkänd för att han tyckte att jag saktade in för mycket vid kurvor med dålig sikt/utfarter på en kurvig och smal 70 väg (ute i säve, gbg). Hindrade tydligen upp trafiken bakom. Hajar vad han menar och vet hur jag ska köra till nästa gång (om två veckor), men jag tycker att han borde väl för fan fatta att jag inte kommer sakta ner på sköna kurviga 70 vägar när jag väl har kortet!?? :tuttar

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Känns dock så jävla surt att kugga på en sån skitgrej. :( Hade ju vart lättare att köpa om jag gjort något fel pga bristande kunskap/körvana typ att inte kunna få iväg hojen i backe eller missa att det är enkelriktat etc. Men nu körde jag ju som jag körde för att vara övertydlig med att jag faktiskt såg den där utfarten bakom ladugården med noll sikt, och därför tog bromsberedskap och saktade in (motorbromsade) tydligt för att verkligen markera att jag uppfattat risken. Trodde att de ville ha min körning så, men tydligen inte, och ja, jag ser ju nu i efterhand när jag reflekterar över det hur jag "borde" ha kört. Men känns ändå lite fittigt.

Nåja! Uppkörning igen om mindre än två veckor så ingen större skada skedd! :) Det värsta är väl i så fall att punga ut med pengar för 1 eller 2 körlektioner till plus uppkörningskostnad på 1600kr och säkert typ 1600 till som körskolan ska ha för hojlån etc. Ska köra på en annan hoj då dessutom, som jag i dagsläget har noll erfarenhet av så vettifan hur lågfarten kommer gå.. :va 5-6000kr till bara för att jag medvetet körde på ett sätt som jag trodde uppkörarkillen ville se. Blir till att käka nudlar några månader då såattee!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Kände mig förresten så nere efter kuggningen att jag stack ut på en långtur med hojen. 158 till särö och snurra runt lite igenom den där skiten och sedan vidare ner till kungsbacka och fortsatt till varberg, sedan hem på E6. Vad jag upptäckte var att hojen min känns rätt modern för sin ålder ändå, ligger fint på vägen och är härlig att köra! Men jag håller ju för fan på att blåsa av när det går snabbare än trimmad moppe-fart! Trodde en sån här sportmodellig grej skulle locka till att köra fort men skiten går ju för fan knappt att köra i marschfart på typ 120. Blåser ju och drar nåt så in i helvete! Att pressa upp hon i 150-160 så att man kommer nån vart är ju för fan omöjligt. Sånt jävla luftmotstånd att det är en helt olidlig pina att hålla farten i över en minut! Kan inte för mitt liv förstå hur jag skulle kunna köra henne i 215 som hon enligt pappren ska toppa!

Är det för att jag är för lång? 195cm och när jag väl lyckats klämma ner mig bakom kåpglaset med mycket möda och stort besvär sitter jag ju för fan i fosterställning, lär se skitdumt ut ju. Men på kurviga sköna vägar är hon underbar! :)

Hur som helst, börjat leta efter ny hoj! Är hur nöjd som helst med henne i övrigt, men faktum är nog att jag är för stor för den här hojen. Så tips på hojar lämpliga för en kille på 195cm och 90kg emottages tacksamt! Pristak 20-30 000kr. Vill ha något sportigt med en kåpa jag kan krypa ner bakom, åtminstone hundratalet pållar (85hk börjar faktiskt redan nu kännas lite slött, vill ha lite fartsensation när man vrider på rullen) och inte äldre än sent nittiotal! Jag har kollat lite på R1 98-01 samt CBR900/929 från samma årtal. Är de rätt i storlek för mig eller finns det något större att välja?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati