Fota cross.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Till att börja med kanske denna tråden hamnade i fel forum men moderator får väl flytta den isf.

Ska utveckla mitt fotograferande med min "nya" kamera och fota en polare när han är ute och åker cross. Ni som har erfarenhet av detta kanske har några bra tips? Vad passar bäst? Panorering eller inte? Det är ju inte direkt som att fota något som kör på slät asfalt så det kanske inte lämpar sig här. Ge mig tips! Kanske borde skaffa ett UV-filter innan jag ger mig ut i grushögarna iaf :tungan

Min utrustning består av:
Nikon D80
Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED

telezoomen är väl kanske inte det bästa köpet jag gjort men den kanske räcker?

Väldigt tacksam för svar!

MVH Niclas
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Tjena!
Jag har fotat lite cross. Har en Canon 350D, 18-55mm samt en 70-200mm/4L.
Funkat bra för mig. Har inte vart så seriös o så på vad jag ställt in kameran på o så www.panosfoto.se
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
ta telet. ställ kameran på bländarprioritering och ställ en snabb slutartid, kanske dra upp ISO till 250-300. om du inte vill panorera då. personligen tycker jag cross blir coolast med helt frysta rörelser medans RR gärna får ha en lite suddig bakgrund men det e ju en smaksak

EDIT: Ställ focus på AF-C oxå
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
ta telet. ställ kameran på bländarprioritering och ställ en snabb slutartid, kanske dra upp ISO till 250-300. om du inte vill panorera då. personligen tycker jag cross blir coolast med helt frysta rörelser medans RR gärna får ha en lite suddig bakgrund men det e ju en smaksak

EDIT: Ställ focus på AF-C oxå

okej... får hoppas på lite gynnsammare ljusförhållanden än idag... mulet grått och mörkt... var ute vid vägen och övade panorering... det är svårt men det är roligt som fan när några bilder blir bra =)
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
här har jag förresten lagt upp bilder på dagens panoreringsövning.

Någon här som kan komma med lite konstruktiv kritik så jag kan bli bättre? =)

http://picasaweb.google.com/Rockoholicc

Hej,

Jag säger inte att det är rätt, men så här hade jag gjort.

I lägen som detta försöker jag hålla så många parametrar fasta som möjligt för att det ska gå lätt att efterarbeta bilderna om det behövs.
Skulle använda mig av 55-200 objektivet. Ställt kameran helt manuellt eller till bländarprioritering, (A) och bländare 5.6 för att få ett värde som inte ändrar sig beroende på hur man zoomar. Vet av erfarenhet att ISO 800 går att använda med ok resultat, med de ljusförhållanden bilderna visar hade jag troligen kört 800 för att få dem lite ljusare, lite svårt att säga. Beror på vilka tider du har på de bilder som tagits. Om du inte gjort någon exponeringskompensation på de bilder du tagit (förutsatt att du kört något annat än manuellt läge) skulle jag kompensera upp dem 2/3 steg för att få mer ljus. Och det sista, jag skulle försöka med 1/125 eller 1/250 för att få så mycket rörelseoskärpa som möjligt på all omgärdande miljö samt hjulen. Min personliga smak uppfattar det som mer liv i bilderna på det sättet.
Om jag jämför med de bilder du visar på sidan tror jag att det blir mer fart i dem om man inte ser de vita sträcken lika tydligt. Skogen i bakgrunden blir ganska suddig eftersom den står så långt borta, men mer skadar inte, samma sak med asfalten.
Det mesta är personligt när det kommer till att uppskatta en bild eller inte. Prova dig fram och se vad du tycker.

Hoppas du blir nöjd. :)

/ Wip
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hej,

bra kritik

/ Wip

Jag är hemskt tacksam för ditt inlägg. Det som gjorde att jag gick ner så i slutartid beror dels på det otroligt dåliga ljuset. Hade för övrigt 640 och 800 i iso i de flesta bilderna. Hade även 4,5 i bländare för att det inte skulle skilja i ljus när man ändrar brännvidden. Jag ville även känna lite på vidvinkelpanorering varför jag hade mitt 18-70 objektiv. Men imorrn kanske man ska slänga på 55-200 gluggen för att öva på lite längre avstånd. (Plus att man skulle be en stilla bön till vädergudarna om lite mer ljus!)

Dock kanske jag tog mig vatten över huvudet när jag körde med så lång slutartid. Man borde kanske lära sig gå innan man försöker springa. M a o öka iso mer och sänka slutartiden. Gryniga bilder gör ju inget när man ändå bara tränar på att fånga motivet utan större krav på brusfrihet.

För övrigt hade jag fast fokus för att slippa krångla med autofokus.

//Niclas
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ställ in kameran så att du har minst 1/80 i slutartid, me 200 objektivet kan du behöva gå upp på iso 800 me dagens ljusförhållanden.

Välj innan vad du vill att bilden ska visa och var du ska ta bilden. Jag brukar köra med autofokus, välja avståndet med "one shot"-fokusering och sedan panorera och följa med tills objektet är där man tänkt ta bilden och trycka av. Jag brukar sikta nånstans mellan föraren och nummerplåten för att få föraren där jag vill ha honom på bilden.

Mycke av det är att känna och veta vad föraren kommer göra på den punkt där man vill ta bilden. I roadracing är det ganska lätt eftersom man i princip bara rör sig i en riktning och motivet är någorlunda stilla på hojjen.

Den här bilden är taget med 18-55, jag tycker att har man möjlighet att komma så nära så är det en fördel att använda dessa objektiv :)
 

Bifogat

  • IMG_9012 (Large).JPG
    IMG_9012 (Large).JPG
    134.8 KB · Visningar: 223

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ställ in kameran så att du har minst 1/80 i slutartid, me 200 objektivet kan du behöva gå upp på iso 800 me dagens ljusförhållanden.

Välj innan vad du vill att bilden ska visa och var du ska ta bilden. Jag brukar köra med autofokus, välja avståndet med "one shot"-fokusering och sedan panorera och följa med tills objektet är där man tänkt ta bilden och trycka av. Jag brukar sikta nånstans mellan föraren och nummerplåten för att få föraren där jag vill ha honom på bilden.

Mycke av det är att känna och veta vad föraren kommer göra på den punkt där man vill ta bilden. I roadracing är det ganska lätt eftersom man i princip bara rör sig i en riktning och motivet är någorlunda stilla på hojjen.

Den här bilden är taget med 18-55, jag tycker att har man möjlighet att komma så nära så är det en fördel att använda dessa objektiv :)

Jag ska försöka använda mitt 18-70objektiv så långt det går då jag trivs mycket bättre med det! Antingen är det jag som inte kan fota eller så är mitt 55-200 nära på kasst.

När det är dags att fota sporthojar i sommar på gotland vore det skönaste om man kan få till en riktigt bra vidvinkelpanorering men det känns lite smått osäkert att sitta så nära bara :p

Snygg bild för övrigt!

Snygg bild för övrigt.
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Tjena!

Försök att hitta ställe där inte går för fort. Jag föredrar att ställa in slutartid och låta kameran ta hand om bländaren (Tv på Canonspåk). Då vet man hela tiden vilken tid man jobbar med. Ex 1/250 och kör på det 10-20 bilder och bläddra igenom lite snabbt. Ser det skarpt ut så testa 1/125 ett tag för att utvärdera hur dom blir och jobba så för att se var man får hyfsad procent skarpa bilder. Sedan beror det på om du vill ha skarp eller suddig bakgrund men det är nog alltid en fördel att panorera.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1184157.htm

Denna bild är tagen med 50mm och 1/125 f9. Här nedskalad till 300kb.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/823076.htm

Denna är tagen med 1/40 f5 samt blixt. En teknik att testa om det är dåligt ljus. Blixt på andra ridån att föredra.

Generellt är det bara att öva. Har just köpt ett 70-200/4L för sommarens banfotografering. :tummenupp

Mvh Palle
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tjena!

Försök att hitta ställe där inte går för fort. Jag föredrar att ställa in slutartid och låta kameran ta hand om bländaren (Tv på Canonspåk). Då vet man hela tiden vilken tid man jobbar med. Ex 1/250 och kör på det 10-20 bilder och bläddra igenom lite snabbt. Ser det skarpt ut så testa 1/125 ett tag för att utvärdera hur dom blir och jobba så för att se var man får hyfsad procent skarpa bilder. Sedan beror det på om du vill ha skarp eller suddig bakgrund men det är nog alltid en fördel att panorera.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1184157.htm

Denna bild är tagen med 50mm och 1/125 f9. Här nedskalad till 300kb.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/823076.htm

Denna är tagen med 1/40 f5 samt blixt. En teknik att testa om det är dåligt ljus. Blixt på andra ridån att föredra.

Generellt är det bara att öva. Har just köpt ett 70-200/4L för sommarens banfotografering. :tummenupp

Mvh Palle

Jag har vant mig vid helmanuellt... men slutartidsprio kanske vore smidigt... får kika på det i helgen! Själv börjar jag bli sugen på ett 80-200 2,8 inför sommaren :yoparty
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Finns många sorters bilder att ta, panorering är en..

i 80% av fallen plåtade jag cross med 80-200 2,8. Snuskbra optik. Köp!
Resten 300 4 eller 50 1,4...Hade jag engagerat mig mer hade jag köp en 80 1,4..
Ljusstyrka är guld, för nästan alltid när man plåtar cross är det mulet ;-)
Vid panoreringar är slutarprioritering att föredra, och vid snapshots slutar- alt bländarprioritering, beror på hur man vill ha bilden..

Så låg iso som det går för att få den slutartiden du vill ha, såklart ..

Att köra manuellt är fett overkill till crossbilder, speciellt då man kör i raw, vilket jag antar du gör
Slutartider för panoreringar är väldigt induviduellt så de är bara prova sig fram
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Finns många sorters bilder att ta, panorering är en..

i 80% av fallen plåtade jag cross med 80-200 2,8. Snuskbra optik. Köp!
Resten 300 4 eller 50 1,4...Hade jag engagerat mig mer hade jag köp en 80 1,4..
Ljusstyrka är guld, för nästan alltid när man plåtar cross är det mulet ;-)
Vid panoreringar är slutarprioritering att föredra, och vid snapshots slutar- alt bländarprioritering, beror på hur man vill ha bilden..

Så låg iso som det går för att få den slutartiden du vill ha, såklart ..

Att köra manuellt är fett overkill till crossbilder, speciellt då man kör i raw, vilket jag antar du gör
Slutartider för panoreringar är väldigt induviduellt så de är bara prova sig fram

Hmm... den där 80-200 2,8 har jag faktiskt tänkt köpa så fort jag fått sålt min gamla hoj :D Funderade först på 70-200 2,8 VR... Men om jag nämde för någon hur mycket den kostar hade det inte dröjt många min förrän männen med de vita rockarna ger mig en fin krama-sig-själv-tröja... :tungan

Den där 80-200 2,8 verkar faktiskt klockren! Verkar vara bättre än sigmas motsvarighet.

Aja jag får testa mig fram lite på lördag då... Det är ju bara träningsbilder så man får väl ta det för vad det är. Ska lägga upp här på söndag eller nåt så ni får se resultatet =)
 

MikkE

Guest
Anpassa dig efter ljuset och exprimentera med slutartider, panoreringar och bländarvärden. Allt behöver inte vara superskarpt när det är rörliga föremål som crossar.
Jag har några bilder på min hemsida när jag var ute och fotade tre crossåkare - http://www.mjfoto.net/Crossaka1010.htm

Kolla också in Diskutera Digital Foto-tråden, se min signatur =)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top