Fotboja

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kära bullen.... En kompis till mig har lite funderingar kring fotboja så jag tänkte att det kanske är nån här som haft en eller vet hur det funkar ändå...

Om man blir dömd till fängelse och sitter inne så är det ju inte helt ovanligt att man blir utsläppt innan man tjänat av hela straffet bara man uppför sig ordentligt. Är det på samma sätt med fotboja? T.ex om man fått 6 månader kan man bli av med den efter 4 om man skött sig?

Hur funkar det med fotboja och jobb om man t.ex. skulle behöva jobba över? Är det okej att jobba på en timme eller är det bara att släppa prylarna och dra hem när klockan är slagen? Vid ev. schemaförändringar kan man ringa nån och meddela det eller är man bunden till det schema som gäller när man får smycket?

Hur lång tid brukar det ta från att man fått domen tills bojan sitter på foten?

Som vanligt så är det inte killen...

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
newstead skrev:
2524515 T.ex om man fått 6 månader kan man bli av med den efter 4 om man skött sig?

Nej.

newstead skrev:
2524515
Hur funkar det med fotboja och jobb om man t.ex. skulle behöva jobba över? Är det okej att jobba på en timme eller är det bara att släppa prylarna och dra hem när klockan är slagen? Vid ev. schemaförändringar kan man ringa nån och meddela det eller är man bunden till det schema som gäller när man får smycket?

Du/ni sätter upp ett schema som du måste hålla. Tror att det går att flexa lite om det gäller jobb eller skola

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Santo skrev:
2524545 Nej.

Du/ni sätter upp ett schema som du måste hålla. Tror att det går att flexa lite om det gäller jobb eller skola
Min kompis hälsar och tackar för svaren. :)

Hur lång tid brukar det ta från att domen vunnit laga kraft tills man får bojan?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
newstead skrev:
2524571 Min kompis hälsar och tackar för svaren. :)

Hur lång tid brukar det ta från att domen vunnit laga kraft tills man får bojan?

Har "din kompis" också båge och kört för fort kanske? :rolleyes:

/Olzki

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
newstead skrev:
2524571 Min kompis hälsar och tackar för svaren. :)

Det beror lite på. Hans bostad, arbetsplats och schema ska godkännas för att det ska vara möjligt. Har för mig att vissa har blivit nekade.

Men han har kanske redan fått allt godkänt :)

Är även rätt stränga regler om vilka tider som ska hållas. Så många tycker att det är jobbigare att ha boja än att sitta inne eftersom du aldrig kan göra något spontant.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Mitra skrev:
2524613 Det beror lite på. Hans bostad, arbetsplats och schema ska godkännas för att det ska vara möjligt. Har för mig att vissa har blivit nekade.

Men han har kanske redan fått allt godkänt :)

Är även rätt stränga regler om vilka tider som ska hållas. Så många tycker att det är jobbigare att ha boja än att sitta inne eftersom du aldrig kan göra något spontant.
Jo, det förstår jag att det är skillnad från gång till gång. Tänkte mest mellan tummen och pekfingret sådär... tror han vill få det avklarat under vintern :tungan

Hemma kan man ju alltid surfa sporthoj så jag tror det är att föredra framför kåken iaf :gnissla

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
AndreasNo skrev:
2524635 ja gud..va jobbigt att inte kunna göra nåt spontant som man kan när man sitter i fängelse.. :va

Problemet är ju att du ser "allt skoj" omkring dig. Du ser människor som är på väg till sina polare eller kanske till en fest eller ngt annat kul. När du sitter inne ser du inte sådant och tänker kanske inte på det så mycket.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Santo skrev:
2524686 Problemet är ju att du ser "allt skoj" omkring dig. Du ser människor som är på väg till sina polare eller kanske till en fest eller ngt annat kul. När du sitter inne ser du inte sådant och tänker kanske inte på det så mycket.

oki...själv föredrar jag att stå i fönstret o se alla ha kul utanför o vinka lite till dem framför att sitta ensam i fängelset o veta att folk är ute o har kul men jag kan inte ens vinka till dem.. :D

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
newstead skrev:
2524515 Kära bullen.... En kompis till mig har lite funderingar kring fotboja så jag tänkte att det kanske är nån här som haft en eller vet hur det funkar ändå...

Om man blir dömd till fängelse och sitter inne så är det ju inte helt ovanligt att man blir utsläppt innan man tjänat av hela straffet bara man uppför sig ordentligt. Är det på samma sätt med fotboja? T.ex om man fått 6 månader kan man bli av med den efter 4 om man skött sig?

Hur lång tid brukar det ta från att man fått domen tills bojan sitter på foten?

Som vanligt så är det inte killen...

när får du bojan? vad hade du hittat på för styggheter egentligen?

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
AndreasNo skrev:
2524635 ja gud..va jobbigt att inte kunna göra nåt spontant som man kan när man sitter i fängelse.. :va

Tja "problemet" är ju att om du inte har någon mat hemma så är det inte bara att sätta sig i bilen och fixa det på två röda. Utan du får snällt vänta tills det är dax att fixa det. Efter jobbet är det inte bara att svänga in om en kompis och sitta och snacka skit utan åka raka vägen hem. Finns hur mycket som helst som man inte tänker på. Medan när du sitter inne så behöver du aldrig fundera över något sådant.

Finns även öppna anstalter där du går i väg och jobbar och sen kommer raka vägen tillbaka efter jobbet.

Det är därför många upplever bojan som jobbigare än att sitta "inne"

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Homo skrev:
2524735 när får du bojan? vad hade du hittat på för styggheter egentligen?
Vet inte när... är inte säker på att det blir ens fast förmodligen blir det det. Ledsnade på en kille som stod och knuffade mig i ryggen efter ett tag och klippte till honom vilket jag kanske inte borde gjort... :huvet

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
newstead skrev:
2524786 Vet inte när... är inte säker på att det blir ens fast förmodligen blir det det. Ledsnade på en kille som stod och knuffade mig i ryggen efter ett tag och klippte till honom vilket jag kanske inte borde gjort... :huvet

om det kändes rätt då så va det rätt gjort. hade en kille på jobbet som råkade köra bil jättefull, han fick med boja, det är tydligen mycket viktigt att passa tider. åka buss/tåg till jobbet kan bli lite trist om dom blir försenade och inte går så ofta

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Homo skrev:
2524817 om det kändes rätt då så va det rätt gjort. hade en kille på jobbet som råkade köra bil jättefull, han fick med boja, det är tydligen mycket viktigt att passa tider. åka buss/tåg till jobbet kan bli lite trist om dom blir försenade och inte går så ofta
Hur "råkar" man köra bil jättefull? :gnissla

Jag tycker fortfarande att han förtjänade det men med facit i hand så var det inte värt konsekvenserna... 6 mån + 18.500:- :näsblod

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Mitra skrev:
2524780 Tja "problemet" är ju att om du inte har någon mat hemma så är det inte bara att sätta sig i bilen och fixa det på två röda. Utan du får snällt vänta tills det är dax att fixa det. Efter jobbet är det inte bara att svänga in om en kompis och sitta och snacka skit utan åka raka vägen hem. Finns hur mycket som helst som man inte tänker på. Medan när du sitter inne så behöver du aldrig fundera över något sådant.

Finns även öppna anstalter där du går i väg och jobbar och sen kommer raka vägen tillbaka efter jobbet.

Det är därför många upplever bojan som jobbigare än att sitta "inne"

aja, alla är olika, men jag föredrar i vilket fall att sitta hemma i min egen soffa o glo på min egna tv o inte kunna åka till polarna istället för att sitta inne i finkan o glo på finkans tv o inte kunna åka till polarna..

kan man bjussa hem brudar o nulla i finkan? :D

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
hur får de reda på att man inte är där man är? gps? eller står det en kille på ens jobb och kryssar av en eller :va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln