sgtpepper skrev:
Jag är väldigt förvånad över att inte det redan sker på eget initiativ bland de "hederliga" demonstranterna. Varför tillåter dom upprorsmakare i de egna leden när det endast får till följd att resten av samhället avskyr hela företeelsen och tar avstånd från deras aktion oavsett goda grundintentioner?
Förmodligen av samma anledning som "vanliga" supporters inte går in och plockar ner huliganer. Huliganer och ligister är en homogen (så tillvida att de bestämt sig för våld) grupp med ett fördefinierat mål (att skapa kaos). De övriga 95% är en heterogen soppa av "Svenssons". De har inte förberett sig som grupp på vad de ska göra om våld skulle uppstå.
Sen håller jag med dig om att i demonstrationsfallet så skulle det åtminstone finnas någon förberedelse för envarsingripande om någon börjar kasta sten.
Vad gäller maskeringsförbud så håller jag med dig i sak. Det finns dock ett kinkigt specialfall där maskeringsförbudet skulle inkräkta på en annan frihet, nämligen om ett gäng muslimska slöjbeklädda kvinnor skulle vilja ut och demonstrera. Slöja på/ slöja av?
Själv tycker jag att slöjan som sådan är kvinoförtryck, men jag vill samtidigt inte förbjuda den då det ligger i individens fria val (bortsett från det kulturella trycket) att ta av den.
Kan tyckas som ett fånigt exempel som man lätt skulle kunna instifta ett undantag för, men trots att jag är ateist så tycker jag även att religionsfriheten är hyffsat viktig samt att jag gillar inte när man skapar kryphål stora som blåvalar i lagtexter.
gladh