Fotograferad av fartkamera?!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Hur går det till? :notme
Hade solglasögon med spegelglas och annans bil?:rolleyes:
Hur lång tid efter man blivit fotad kommer brevet...?

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Hoj
En Liten
Saxat från:
http://www.vv.se/templates/page3____15968.aspx

"Rättssäker hantering av trafiksäkerhetskamerorna
Vårt samhälle kräver en rättssäker hantering av varje misstänkt brott. Varje trafiksäkerhetskamera driftsätts därför enligt Polisens metoder och anvisningar. De uppgifter som registreras vid hastighetsöverträdelser behandlas enligt högt ställda säkerhetskrav hos Polisen och andra rättsvårdande myndigheter.

Föraren är ansvarig

Föraren är ansvarig för att hålla rätt hastighet. När man närmar sig en kamera mäts den aktuella hastigheten med hjälp av radar. Trafiksäkerhetskamerorna fotograferar bara de fordon som överskrider gällande hastighetsgräns. Varje förare får möjlighet att anpassa hastigheten genom skyltarna som informerar om att trafiksäkerhetskamerorna finns uppsatta på den aktuella vägsträckan.

Följdbrott, till exempelvis stulna fordon som identifieras i samband med fotograferade hastighetsöverträdelser, överförs till berörd lokal polismyndighet för vidare utredning.

Rättssäkerhet

När en trafiksäkerhetskamera registrerat en hastighetsöverträdelse, kompletteras fotot med uppgifter om bland annat tid, plats och fordonets hastighet. Uppgifterna krypteras direkt vid mätningen enligt Polisens krav på informationssäkerhet, innan de sänds till Polisen. Ärendena sänds kontinuerligt under hela dygnet. Det innebär att varje enskilt ärende finns lagrat endast en kort tid i trafiksäkerhetskameran.

När ärendet tas emot hos Polisen diarieförs det. Informationen dekrypteras och en utredning påbörjas. Det är endast Polisen som har tillgång till ärendet och den information som finns i det.

Polisen utreder brotten
Utredningsarbetet leds av poliser med hjälp av specialutbildade civila utredare. Endast föraren kan bötfällas. Det innebär att det krävs foto på både registreringsskylten och förarens ansikte för att en identifiering och utredning ska kunna ske. Utredaren jämför fotot från trafiksäkerhetskameran med ett foto på ägaren för det fordon som registrerats – ett kort som hämtas från körkortsregistret eller passregistret.

Om ägaren och föraren bedöms vara samma person, skickar polisen ett brev till föraren som då kan erkänna eller bestrida överträdelsen. Erkänner föraren, skickar polisen ut ett bötesinbetalningskort. Är det inte föraren som är ägaren, upprepas proceduren genom att man jämför kamerafotot med körkortsbilden på andra i familjen, som kan passa köns- eller åldersmässigt och så vidare."

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
ägaren kommer att få hem ett brev där han ska angiva vem som körde bilen. Därefter får du fotot hem till dig och ett brev där man ska erkänna.

Dock så finns ingen angiverilag i sverige så ägaren till bilen kan helt enkelt säga att han inte vet vem som körde. Om ägaren är inom familjen kan man bli hittad via körkortsfoto osv, men med solglas på så är det nog lungt. Om ägaren blir nojig och inte vill bli inkallad till polisen och anger dig iallafall så NEKA om fotot är det minsta otydligt.

Jag har själv blivit fotad och fotot var fint o tydligt så de var bara o erkänna.
det tog ett par månader innan breven började komma

Motoya

Våga Vägra Stanna !
Gick med
4 Jun 2008
Hoj
Såld :(
Men polisen sitter ju typ men en Windows 95 uppe i Kiruna ändå som inte kan ha kolla på mer än 3-4 kameror åt gången. O att alla fart kameror inte har någon ström, Kolla efter ett el skåp bredvid kameran nästa gång du kör förbi en kamera sakna o kolla om det går o mosa lite mer nästa gång :D

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Hoj
00 Apa Mille Räser
Jag blev fotad i höstas och en månad efter så kom då ett brev där det undrades vem som hade framfört min bil på det aktuella tillfället. Jag svarade och blånekade::rolleyes: Nä den dagen så var jag sjuk och var hemma från jobbet och nä det är bra jag som har tillgång till bilen ni måste ha sett fel. Har inte hört någe mer sen...

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
Det var nån som som kom och provkörde bilen då den var till försäljning..borde funka kalas :)

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Jag blev fotad i höstas och en månad efter så kom då ett brev där det undrades vem som hade framfört min bil på det aktuella tillfället. Jag svarade och blånekade::rolleyes: Nä den dagen så var jag sjuk och var hemma från jobbet och nä det är bra jag som har tillgång till bilen ni måste ha sett fel. Har inte hört någe mer sen...

Klockrent av dig att erkänna mened på ett öppet forum:tummenupp :D

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Mened kan bara begås som vittne i rättegång. Du får alltid ljuga om det är du som är misstänkt. Misstänkta för ett brott har rätt att ljuga, finns ingen skyldighet att tala sanning.

Aldrig mened att ljuga i polisförhör, dock är det annorlunda om du svurit vittnesed, finns två varianter lekmannaed och sakkunnigsed har jag för mig.

I detta fallet kan man dessutom välja att svara att
detta är jag inte intresserad att svara på...

i normalfallet så kollar dom på de som bor i samma hushåll, och jämför i KK-register och kollar på fotona om det matchar. Gör det inte det så skickar dom ett brev ändå och uppmanar en i väl valda ordalag så att det låter som man är skyldig att uppge vem som kört. Du har ingen skyldighet att ange vem som kört. Du kan bara svara att jag uttalar mig inte om vem det är på bilderna. Det är polisens uppgift att lagföra brottslingar inte du som bilförare.

Last edited:

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
Nån som vet om man kan hitta sånna här bilder nånstans. har hört om en bild med fyra inblandade sporthojsförare. 3 snubbar ställde sig i sjysst posé och moonar medans den 4e dånade förbi och startade kameran. måste sett kul ut..

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Nån som vet om man kan hitta sånna här bilder nånstans. har hört om en bild med fyra inblandade sporthojsförare. 3 snubbar ställde sig i sjysst posé och moonar medans den 4e dånade förbi och startade kameran. måste sett kul ut..

Så jäkla häftigt!

Speciellt om man är positiv till framtida krav på främre registreringsskylt och hårdare tag mot mc-kollektivet. Å andra sidan har väl såna typer slutat åka för länge sedan när hårdhandskarna väl drabbar de seriösa åkarna....

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Klockrent av dig att erkänna mened på ett öppet forum:tummenupp :D
Mened är det bara om du vittnar under ed, dvs i rättegång.
I övrigt får du fabulera fritt...

Hur tror du HA och andra klarar sig???

med lite ledig plats över så gissar jag på att krav på främre skylt för mc kommer. Handlingar som beskrivs i tidigare inlägg och som gjorts framför kameror stärker inte precis mcåkarnas sak!
Vi j-las med dom - dom KOMMER att j-as med oss. Trust me!

Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Saxat från:
http://www.vv.se/templates/page3____15968.aspx

"Rättssäker hantering av trafiksäkerhetskamerorna
Vårt samhälle kräver en rättssäker hantering av varje misstänkt brott. Varje trafiksäkerhetskamera driftsätts därför enligt Polisens metoder och anvisningar. De uppgifter som registreras vid hastighetsöverträdelser behandlas enligt högt ställda säkerhetskrav hos Polisen och andra rättsvårdande myndigheter.

Föraren är ansvarig

Föraren är ansvarig för att hålla rätt hastighet. När man närmar sig en kamera mäts den aktuella hastigheten med hjälp av radar. Trafiksäkerhetskamerorna fotograferar bara de fordon som överskrider gällande hastighetsgräns. Varje förare får möjlighet att anpassa hastigheten genom skyltarna som informerar om att trafiksäkerhetskamerorna finns uppsatta på den aktuella vägsträckan.

Följdbrott, till exempelvis stulna fordon som identifieras i samband med fotograferade hastighetsöverträdelser, överförs till berörd lokal polismyndighet för vidare utredning.

Rättssäkerhet

När en trafiksäkerhetskamera registrerat en hastighetsöverträdelse, kompletteras fotot med uppgifter om bland annat tid, plats och fordonets hastighet. Uppgifterna krypteras direkt vid mätningen enligt Polisens krav på informationssäkerhet, innan de sänds till Polisen. Ärendena sänds kontinuerligt under hela dygnet. Det innebär att varje enskilt ärende finns lagrat endast en kort tid i trafiksäkerhetskameran.

När ärendet tas emot hos Polisen diarieförs det. Informationen dekrypteras och en utredning påbörjas. Det är endast Polisen som har tillgång till ärendet och den information som finns i det.

Polisen utreder brotten
Utredningsarbetet leds av poliser med hjälp av specialutbildade civila utredare. Endast föraren kan bötfällas. Det innebär att det krävs foto på både registreringsskylten och förarens ansikte för att en identifiering och utredning ska kunna ske. Utredaren jämför fotot från trafiksäkerhetskameran med ett foto på ägaren för det fordon som registrerats – ett kort som hämtas från körkortsregistret eller passregistret.

Om ägaren och föraren bedöms vara samma person, skickar polisen ett brev till föraren som då kan erkänna eller bestrida överträdelsen. Erkänner föraren, skickar polisen ut ett bötesinbetalningskort. Är det inte föraren som är ägaren, upprepas proceduren genom att man jämför kamerafotot med körkortsbilden på andra i familjen, som kan passa köns- eller åldersmässigt och så vidare."

Om man blir Fotad av en Hast.kamera. Neka när du får hem ett brev där det står att din bil har blivit fotad av en kamera på ett speciellt ställe, du kommer att få kanslke upp till 2-3 brev forsätt NEKA. För en mycket stor andel av kort är obrukbara och man ser bara skuggor. Om kortet blev bra, så kommer du ändå att få det hemskickat till dig per post. Först när du får det kortet i din hand med tydligt reg skyllts nr och ansikte. Ja då är loppet kört och du får nog vara så god och betala dom böter som dt hela innebär att man får.

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
Så jäkla häftigt!

Speciellt om man är positiv till framtida krav på främre registreringsskylt och hårdare tag mot mc-kollektivet. Å andra sidan har väl såna typer slutat åka för länge sedan när hårdhandskarna väl drabbar de seriösa åkarna....

Ja inte så lyckat när man tänker efter. Hörde detta typ 2002 så det dom gjorde då kan ju mycket väl gett upphov till dessa förslag.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy