Fotpinnar, byta eller behålla original

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp!

Hojen välte i höstas när jag skulle göra den ren inför vintergaraget och vänster fotpinne fick sig en kyss så den blev vriden. Jag funderar på om jag skall skaffa en originalpinne eller byta till någon eftermarknad. Då är frågan hur har ni andra gjort? Vilka fotpinnar är vettiga att använda på ett landsvägslok?

/R
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Vet ej vilka årsmodeller som fungerar till din hoj men enkelt att söka fram på nedan sida.
Nu sökte jag mellan 2006-2008 men fler årsmodeller kanske funkar.

1642426348895.png
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ofta får man ju eftermarknads till bättre kvalitet och lägre pris än vad original kostar. Åtminstone var det så när jag knäckte av en av de gjutna originalpinnarna (med ärligt talat ganska grov finish) på Duccen jag hade, var billigare att köpa billet-frästa/eloxerade pinnar från eftermarknadsleverantör än nya Ducati original. De nya hade bättre grepp för fötterna samt var justerbara dessutom, så win win.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag satte dit sänkta fotpinnar på min VFR, för att få lite bättre benvinkel (är 190cm). Fungerade kanon för mig på långtur (småland-dalarna), inga problem med vibrationer trots att dom inte är gummiklädda ( :hjarta V4). Det går att luta hojen lika mycket som med original fotpinnar innan det tar i.

Har du inte behov av att ändra på avståndet sadel-fotpinnar skulle jag kört vidare med original

1642426688148.png
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har inte hittat några fotpinnar på demonteringssidorna (kollat 2003-2012), delvis därav frågan. Original verkar gå på en 700-100 spänn plus något liknande för spegeln.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Eller

Eller

U S W
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-

Ring 08-53030015 eller maila din fråga till mcskrot@telia.com
Din modell står med i listan.

Går det inte att laga/rikta fotpinnen? Eloxerad aluminiumporr är ju läckert men passar inte på alla hojar.

Har du kollat om samma fotpinne används på flera modeller? Det finns någon bra sida för att få fram den listan.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ofta får man ju eftermarknads till bättre kvalitet och lägre pris än vad original kostar. Åtminstone var det så när jag knäckte av en av de gjutna originalpinnarna (med ärligt talat ganska grov finish) på Duccen jag hade, var billigare att köpa billet-frästa/eloxerade pinnar från eftermarknadsleverantör än nya Ducati original. De nya hade bättre grepp för fötterna samt var justerbara dessutom, så win win.
Vilka eftermarknad är vettiga? Har du någon känsla/koll?

Inga demonterare har haft varken spegel eller pinne när jag kollat med dem tyvärr.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om det var just fotpinnen, nr 12 på bilden, så sitter den inte på någon annan modell. Synd. Annars är det en väldigt bra sida.
Sen är ju frågan vad som skiljer den där fotpinnen från alla andra? Det kan ju vara så att fästet är samma på alla möjliga, men just VFR har lite annan design på den del man har foten på. Det kanske går att stoppa dit fotpinnar från allt från VTR till R6 och Bangditer.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade en kinapinne som såg ut som original på R6:an, den gick av som en polkagris på Mantorp när jag skulle flytta arslet inför en sväng. Det var MYCKET otrevligt, jag rekommenderar inte sådana pinnar till någon.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade en kinapinne som såg ut som original på R6:an, den gick av som en polkagris på Mantorp när jag skulle flytta arslet inför en sväng. Det var MYCKET otrevligt, jag rekommenderar inte sådana pinnar till någon.
Det är detta jag försöker undvika :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har Puig-pinnar på en av hojarna, väldigt lätta men även små, tveksamt om det blir bra på en VFR om du inte är ute efter att lätta hojen.
HAHAHA, att byta fotpinnar på en VFR för att lätta den känns lite som att dricka pripps blå istället för carlsberg för att minska baksmällan :D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top