Fotpinne skrap?

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Kom just in efter en liten trevlig runda.

Dock hände det som har hänt de sista gångerna när jag har varit ute och kört.
Fotpinnarna tar i när jag svänger. Det jag undrar är:

a) Gör jag fel när jag svänger, dvs det kan på något sätt gå och lägga ned mer?

b) Eller är det så att Speed Triplen inte går att lägga ned mer och vill jag kunna göra det är det dags att byta hoj?

Tidigare har jag haft problem med stöveltån som tog i men det har jag lyckats fixa bort genom att sitta lite annorlunda.

Nå vad tror nu alla hojfantaster här på Sporthoj?

/Henrik
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
gearhead skrev:
Kom just in efter en liten trevlig runda.

Dock hände det som har hänt de sista gångerna när jag har varit ute och kört.
Fotpinnarna tar i när jag svänger. Det jag undrar är:

a) Gör jag fel när jag svänger, dvs det kan på något sätt gå och lägga ned mer?

b) Eller är det så att Speed Triplen inte går att lägga ned mer och vill jag kunna göra det är det dags att byta hoj?

Tidigare har jag haft problem med stöveltån som tog i men det har jag lyckats fixa bort genom att sitta lite annorlunda.

Nå vad tror nu alla hojfantaster här på Sporthoj?

/Henrik

Kanske så att du hänger ut för lite?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
gearhead skrev:
Kom just in efter en liten trevlig runda.

Dock hände det som har hänt de sista gångerna när jag har varit ute och kört.
Fotpinnarna tar i när jag svänger. Det jag undrar är:

a) Gör jag fel när jag svänger, dvs det kan på något sätt gå och lägga ned mer?

b) Eller är det så att Speed Triplen inte går att lägga ned mer och vill jag kunna göra det är det dags att byta hoj?

Tidigare har jag haft problem med stöveltån som tog i men det har jag lyckats fixa bort genom att sitta lite annorlunda.

Nå vad tror nu alla hojfantaster här på Sporthoj?

/Henrik

Goffe har helt rätt, du hänger helt enkelt för lite tillsammans med att din hoj inte har världens bästa nedläggningsfrigång.

Kom till en bandag och lär dig köra med erfarna instruktörer så kommer du nog se att åka runt på landsväg med fotpinne/knäskrap är lite att utmana ödet. Träd gör ont att åka in i, tänk på det!

//jaG
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
hade samma problem med min Thunderace , På med AP hänget så vips har du knäet i backen :tummenupp
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Riskabelt, fotpinnarna kan hugga tag ordentligt och skicka upp ditt bakhjul i luften....mindre skoj.
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
SvartR1a skrev:
hade samma problem med min Thunderace , På med AP hänget så vips har du knäet i backen :tummenupp


Nu är det inte knäskrap jag är ute efter, tycker det känns lite för riskabelt på allmän väg bland trä och grejer. Nä jag för helt enkelt se till att åka bana och bli lite bättre.

Sen är det kanske bara att konstatera att Speed Triplen kanske inte är riktigt den typ av hoj jag behöver. Är fullt medveten om att fotpinne/stövel skrap kan leda till en ofrivillig tur av vägen. Så det blir till att köra lite lungnare tills jag fått tummen ur och åkt upp till Falkenberg banan med mina mer erfarna kamrater (som nu förmodligen återigen kommer racka ned på mitt val av hoj), som kanske kan visa mig under lite mer ordnade förhållanden hur man ska ta en kurva utan att fotpinnar och annat dumt tar i.

Men tack för svaren. :tummenupp
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Du ska vara försiktig med fötterna, flytta upp fötterna så att du nästan har tårna på fotpinnen när du åker. Hugger dom tag i asfalten blir det inge bra.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
gearhead skrev:
Är fullt medveten om att fotpinne/stövel skrap kan leda till en ofrivillig tur av vägen. Så det blir till att köra lite lungnare tills jag fått tummen ur och åkt upp till Falkenberg banan med mina mer erfarna kamrater (som nu förmodligen återigen kommer racka ned på mitt val av hoj), som kanske kan visa mig under lite mer ordnade förhållanden hur man ska ta en kurva utan att fotpinnar och annat dumt tar i.

Alltså, har du den "fjädrande" typen av fotpinnar som viker upp sig, så är det ingen fara. Det är bara att åka på tills du har slut på fotpinne, det gjorde jag på R1'an... Fick byta 2ggr på en säsong...
Har du fasta fotpinnar så är det nog lite jävligare, och då ska du nog vara försiktig med att "doppa" ned dom i backen... Kan bli dyrt, och göra ont..

När jag kör så står jag på tå, på fotpinnen... Särsklit vid kurvtagning, men sen är jag lite "lat" och flyttar inte alltid tillbaka foten. Det är dyrt att köpa nya stövlar...

Om du redan lägger ner så mycket att fotponnarna tar i hela tiden så kanske du ska fundera på en annan hoj, eller några justerbara fotpinnar till din hoj..
 

Bifogat

  • IMG_5150_resize.jpg
    IMG_5150_resize.jpg
    72 KB · Visningar: 231
  • IMG_5005_resize.jpg
    IMG_5005_resize.jpg
    66.9 KB · Visningar: 208

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
var de inte vår kära alles RoLLeR som hade lite fotpinneskrap på sviestad o krash efter som följd?! finns på film oxå.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Macke skrev:
Alltså, har du den "fjädrande" typen av fotpinnar som viker upp sig, så är det ingen fara. Det är bara att åka på tills du har slut på fotpinne, det gjorde jag på R1'an... Fick byta 2ggr på en säsong...
Har du fasta fotpinnar så är det nog lite jävligare, och då ska du nog vara försiktig med att "doppa" ned dom i backen... Kan bli dyrt, och göra ont..
Vet du varför fjädrande fotpinnar inte tillåts i racing? Verkar ju bättre tycker jag.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
ecce skrev:
Det får man, bara dom fjädrar tillbaka. Tror dom ändrade på det 2003 typ :tummenupp
Ok, tycker man bara ser fasta. Då är standard godkända antar jag för de fjädrar ju alltid. Man kanske byter ändå för att standard är för tunga.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
3.1.5

fotpinnar ska ha en diameter av minst 16mm ytter ändrarna skall vara halvsväriska med en radie av minst 8mm. Fotpinnarna kan vara av återfjädrande konstruktion.


så står det i rääglämäntet söööjööö :tummenupp

Varför det är fasta på dom flesta är nog pga att det blir billigare när man har gjort nått dumt :D

björn
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Lyllos dig som har vägar i omgivningen som svänger så mycket och håller sån standard så den tillåter fotpinneskrap överhuvudtaget... :(
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
badcat skrev:
Lyllos dig som har vägar i omgivningen som svänger så mycket och håller sån standard så den tillåter fotpinneskrap överhuvudtaget... :(


Jo här i trakterna finns en del fin fina vägar :)

Kom just in från en ny runda där jag nyttjade de råd som jag fått. Men det tar i ändå, så jag misstänker att det kan vara markfrigången. :(

Nu är det fotpinnar som fjädrar tillbaka så det är kanske inge jättepanik, men det får nog bli att byta hoj. Ska bara sälja loss bilen jäveln så man kan lägga lite extra...nån som vill köpa en BMW 330, -02:a... :hihi

Återigen, tack för alla råd och tips.

/Henrik
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
gearhead skrev:
Nu är det inte knäskrap jag är ute efter, tycker det känns lite för riskabelt på allmän väg bland trä och grejer. Nä jag för helt enkelt se till att åka bana och bli lite bättre.

Sen är det kanske bara att konstatera att Speed Triplen kanske inte är riktigt den typ av hoj jag behöver. Är fullt medveten om att fotpinne/stövel skrap kan leda till en ofrivillig tur av vägen. Så det blir till att köra lite lungnare tills jag fått tummen ur och åkt upp till Falkenberg banan med mina mer erfarna kamrater (som nu förmodligen återigen kommer racka ned på mitt val av hoj), som kanske kan visa mig under lite mer ordnade förhållanden hur man ska ta en kurva utan att fotpinnar och annat dumt tar i.

Men tack för svaren. :tummenupp


Du har ju så rätt inställning....

Ut på banan och kör runt en dag så ska du se att du hittar rätt teknik med Tripeln...
Förra året på Gotlandring så kördes det riktigt fort med en sådan.
Jag fick förvissso transportera hem den på min pickis men den gick ikull för att framjulet släppte på uppvärmningsvarvet!

Trivs du med din hoj så ska du ju åka med den tills DU ledsnar på den!
Du har troligen den körstil som vår ende världsmästare i RR nämligen Kent Andersson (125 cc 1972 om jag inte miss minner mig)
Han klämde fast sig runt tanken med knäna och gör så än idag...

Men du bör röra lite mer på dig på hojen....
Inte så extremt till att börja med och det bästa är ju att göra det på en bana av den anledningen du nämde...(träd och annat i avåkningszonen)
Börja i lägre tempo och lär dig hitta runt banan och få flyt i körningen!
Skit i impfaktorn på knäskrap utan koncentrera dig på din körning!

Om du ska köra på en annordnad bankörning med instruktöter så hugg en sådan och berätta om ditt "problem" så kan han kika när du kör och instruera kurv teknik och spårval för optimal kurvtagning! :tummenupp

Lycka till! :banana
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
gearhead skrev:
Jo här i trakterna finns en del fin fina vägar :)
Kom just in från en ny runda där jag nyttjade de råd som jag fått. Men det tar i ändå, så jag misstänker att det kan vara markfrigången. :(
/Henrik

Är ju i stort sett samma chassi som Daytonan Å visst tar mina fotpinnar i men det blev mycket bättre av att ställa på fjädringen. Både fjäderförspänning å dämpning ökar på din markfrigång ordentligt.
Men självklart skall du röra dig mera i sadeln å hänga ut mera
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Hotrodbiker skrev:
Är ju i stort sett samma chassi som Daytonan Å visst tar mina fotpinnar i men det blev mycket bättre av att ställa på fjädringen. Både fjäderförspänning å dämpning ökar på din markfrigång ordentligt.
Men självklart skall du röra dig mera i sadeln å hänga ut mera

Det är taget. Hur har du ställt in fjädringen? Var ute och kollade nu, och min uppfattning är det istället efter orginal (kollat med instr. boken). Och ja, när det blir bana ska jag röra mig mer.

Hmm varför sitter jag och kollar på sporthoj.com efter fem groggar... :3freak
Man är förmodligen lite skadad... :banana
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ninjaboy skrev:
Ok, tycker man bara ser fasta. Då är standard godkända antar jag för de fjädrar ju alltid. Man kanske byter ändå för att standard är för tunga.
Man fastnar inte lika lätt med foten under bågen vid en lowsider när man har fasta fotpinnar. Det är en säkerhetsdetalj.

Hur tusan sätter man tårna i backen så att bakhjulet flyger upp? Det enda som händer är att man slipar ner stöveln.
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
gearhead skrev:
Nu är det inte knäskrap jag är ute efter, tycker det känns lite för riskabelt på allmän väg bland trä och grejer. Nä jag för helt enkelt se till att åka bana och bli lite bättre.

Sen är det kanske bara att konstatera att Speed Triplen kanske inte är riktigt den typ av hoj jag behöver. Är fullt medveten om att fotpinne/stövel skrap kan leda till en ofrivillig tur av vägen. Så det blir till att köra lite lungnare tills jag fått tummen ur och åkt upp till Falkenberg banan med mina mer erfarna kamrater (som nu förmodligen återigen kommer racka ned på mitt val av hoj), som kanske kan visa mig under lite mer ordnade förhållanden hur man ska ta en kurva utan att fotpinnar och annat dumt tar i.

Men tack för svaren. :tummenupp

Om du tycker knäskrapsförsök ser larvigt ut på allmän väg, så häng med överkroppen bara, det gör större skillnad än bara ut med rumpan och knät i backen.
Du ska ha huvudet ungefär i linje med backspegeln.
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top