Fotpinnesats vs flytta foten?

sandstream

Guest
När jag kör på bana flyttar jag upp fötterna så att jag "står" på tårna.
Funkar fint och känns bra förutom vid växlingar när vänsterfoten måste flyttas.

Min fråga är därför om fotpinnar för racing är lösningen?
(Det jag tänker på är de satser man kan köpa som flyttar fotpinnarna samt broms och växel uppåt och bakåt)
Har man fötterna placerade "normalt" då, eller "står" man ändå på tårna?

Något annat man ska tänka på när man köper en sån "sats"?
(Såg att det fanns från ca 2.000:- till över 10.000:)

Hoppas nån förstår vad jag menar :)
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Att "stå på tå" är ju löjligt skönt jämt.. förrutom då man ska växla eller bromsa. :D
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Växlar du i kuvor? Ha rätt varv innan så klarar du dig nog fint så länge du inte tävlar.

And Hey.. Whats up with the "mad man" avatar :D
 

DonDiego

Muttern
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Trajja Daytona
sandstream skrev:
När jag kör på bana flyttar jag upp fötterna så att jag "står" på tårna.
Funkar fint och känns bra förutom vid växlingar när vänsterfoten måste flyttas.

Min fråga är därför om fotpinnar för racing är lösningen?
(Det jag tänker på är de satser man kan köpa som flyttar fotpinnarna samt broms och växel uppåt och bakåt)
Har man fötterna placerade "normalt" då, eller "står" man ändå på tårna?

Något annat man ska tänka på när man köper en sån "sats"?
(Såg att det fanns från ca 2.000:- till över 10.000:)

Hoppas nån förstår vad jag menar :)

Köp nya fotpinnar å se till att du dessa har valmöjligheten att vända växelföraren så 'ettan' ligger uppåt. :)
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Hur brukar du ha fötterna normalt då ?

Själv har jag tårna på fotpinnarna oavsett om jag kör gata eller bana.
Att flytta foten vid växling är ju ingen större manöver.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
DonDiego skrev:
Köp nya fotpinnar å se till att du dessa har valmöjligheten att vända växelföraren så 'ettan' ligger uppåt. :)
Är det många som kör med det...? Så man bara kan stampa i växlarna..?
 

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Fjället
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
sandstream skrev:
När jag kör på bana flyttar jag upp fötterna så att jag "står" på tårna.
Funkar fint och känns bra förutom vid växlingar när vänsterfoten måste flyttas.

Min fråga är därför om fotpinnar för racing är lösningen?
(Det jag tänker på är de satser man kan köpa som flyttar fotpinnarna samt broms och växel uppåt och bakåt)
Har man fötterna placerade "normalt" då, eller "står" man ändå på tårna?

Något annat man ska tänka på när man köper en sån "sats"?
(Såg att det fanns från ca 2.000:- till över 10.000:)

Hoppas nån förstår vad jag menar :)
Kör både R1 och ban-ninja och kan def rekommendera en höjning och tillbakaflyttning av pinnarna. En polare byggde plattorna till våran räser som flyttar pinnarna dryga 5-6cm bakåt och uppåt. Klart skönt att köra med men blir jobbigt i längden eftersom man får smått bisarra knävinklar. På R1 kör jag orginal å fotpinnarna skrapar ju i backen vid minsta kurva vilket bara e lite irriterande. Flyttar fötterna gör jag på båda cyklarna för annars tar de i backen...
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
sandstream skrev:
Min fråga är därför om fotpinnar för racing är lösningen?
(Det jag tänker på är de satser man kan köpa som flyttar fotpinnarna samt broms och växel uppåt och bakåt)
Har man fötterna placerade "normalt" då, eller "står" man ändå på tårna?

Du måste ändå ha tårna på pinnarna. Ett vanligt "rear-set" flyttar pinnen ca 2-3cm uppåt/bakåt.
 

sandstream

Guest
K-Micke skrev:
Du måste ändå ha tårna på pinnarna. Ett vanligt "rear-set" flyttar pinnen ca 2-3cm uppåt/bakåt.
Tack! :tummenupp
HanneZ skrev:
Växlar du i kuvor? Ha rätt varv innan så klarar du dig nog fint så länge du inte tävlar.
På Sviestad tex så kör jag ur Bergskurvan på tvåan och hinner börja lägga ner hojen innan det är dags för trean ut på start/mål-rakan.
(Alternativet är att lägga i trean innan kurvan men då har man ändå redan största delen av kroppen på högersidan)
Finns flera andra partier på andra banor jag kört där jag gör samma sak.
HanneZ skrev:
And Hey.. Whats up with the "mad man" avatar :D
Jag är glad på bilden :)
Du skulle se mig när jag är arg :mad:
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
zpeppy skrev:
Är det många som kör med det...? Så man bara kan stampa i växlarna..?

@ sandstream:

Huvudanledningen till att använda trampdynorna på fotpinnarna är att det blir lättare att jobba med cykel'n...

Att vända växlarna är bra då man i vissa (vänster)kurvor helt enkelt inte får plats med tån under växelspaken....

... eller som ex i "parisen" (eller vad den nu heter den långa högern - efter västern - som är efter starten-ni vet.. :va ) på Mantorp, där jag av någon anledning inte klarade av att peta upp växeln (trots nerlägg åt höger) :confused:

/ Micke
 

Mange_J

Hej vad det går
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Huddinge
Hoj
zx10r -05, Ducati 1198s
Jag köpte valtermotos billigaste (typ 1 eller något liknande) till min gsxr750
De gjorde att jag fick mycket mera vikt på händerna. Fungerar kanon på bana
men blir jobbigt när man kör lagligt på gatan.

De flesta "fasta" fotpinnarna verkar sakna fäste för bromsljuskontakten
Så kolla det om du tycker att det är vikitgt att den funkar.

Den största anledningen till att jag bytte var att jag hoppas att de ska
hjälpa till att skydda hojen vid en lowsider och då är det även bra om det går att köpa delarna var för sig.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sandstream skrev:
Tack! :tummenupp
På Sviestad tex så kör jag ur Bergskurvan på tvåan och hinner börja lägga ner hojen innan det är dags för trean ut på start/mål-rakan.
(Alternativet är att lägga i trean innan kurvan men då har man ändå redan största delen av kroppen på högersidan)

Men Sviestadböjen är ju en höger, vad är problemet?
Dessutom tror jag att du kan växla både efter och före den knicken. Om du håller stumt (vilket du vaken vill eller kan göra) genom hela svängen tror jag inte att du hittar varvstoppet förren du är ute på start/mål.

Har jag fel och du MÅSTE växla då så är det drevningen du ska ändra på, fotpinnarna ändrar inget.
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top