Fotstödsskrap med R1 -04...vad är fel???

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
Köpte en R1 -04 i vintras och det här är alltså första säsongen på den.

Har problem med att vänster fotpinne tar i om jag inte riktigt pressar ut vänster ben (känns som det berömda "ap-hänget") för att holla koll på lutningen. Höger sida är inga problem, där räcker det med ett naturligt häng.
Enkelt!...tänker ni. "Han är vigare åt höger och/eller så flyttar han ut rumpan mer under högersvängar!"

MEN...............

Tittar man på bakdäcket ser man att höger kant är slitet medan vänster kant ser betydligt nyare ut (sista 5 mm alltså). Detta tar jag som tecken på att jag verkligen lutar mer åt höger än åt vänster. Hur kan det komma sig då att jag skrapar vänster och ej höger?

Kan det vara så att pinnarna sitter olika på olika sidor? Det kan väl inte stämma, eller :confused: ?

Blir lika överraskad/rädd varje gång...inte bra... :(
 
Last edited:

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
MasRetta skrev:
Köpte en R1 -04 i vintras och det här är alltså första säsongen på den.

Har problem med att vänster fotpinne tar i om jag inte riktigt pressar ut vänster ben (känns som det berömda "ap-hänget") för att holla koll på lutningen. Höger sida är inga problem, där räcker det med ett naturligt häng.
Enkelt!...tänker ni. "Han är vigare åt höger och/eller så flyttar han ut rumpan mer under högersvängar!"

MEN...............

Tittar man på bakdäcket ser man att höger kant är slitet medan vänster kant ser betydligt nyare ut (sista 5 mm alltså). Detta tar jag som tecken på att jag verkligen lutar mer åt höger än åt vänster. Hur kan det komma sig då att jag skrapar vänster och ej höger?

Kan det vara så att pinnarna sitter olika på olika sidor? Det kan väl inte stämma, eller :confused: ?

Blir lika överraskad/rädd varje gång...inte bra... :(

Man är inte lik säker på båda hållen på hojjen kanske...man brukar ju alltid ha något håll som är mer favorit än den andra..ett håll där det flyter mer och känns som man har koll på skrotet..
 

Mange77

Den är inte lång, men den är smal!
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Hallsberg
Hoj
Sursucka 1000 & fyrhjuling till grabbarna
Skrapar pinnarna i kör man för sakta!!! Nåt jag hört av en känd motorcykel försäljare!
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
MasRetta skrev:
Köpte en R1 -04 i vintras och det här är alltså första säsongen på den.

Har problem med att vänster fotpinne tar i om jag inte riktigt pressar ut vänster ben (känns som det berömda "ap-hänget") för att holla koll på lutningen. Höger sida är inga problem, där räcker det med ett naturligt häng.
Enkelt!...tänker ni. "Han är vigare åt höger och/eller så flyttar han ut rumpan mer under högersvängar!"

MEN...............

Tittar man på bakdäcket ser man att höger kant är slitet medan vänster kant ser betydligt nyare ut (sista 5 mm alltså). Detta tar jag som tecken på att jag verkligen lutar mer åt höger än åt vänster. Hur kan det komma sig då att jag skrapar vänster och ej höger?

Kan det vara så att pinnarna sitter olika på olika sidor? Det kan väl inte stämma, eller :confused: ?

Blir lika överraskad/rädd varje gång...inte bra... :(

Hmmm...

Är det inte detta vi hela tiden har diskuterat lite?? :)

Du måste hänga ut mer för att inte pinnen ska ta i... :)
Och knät ska väl egentligen gå i långt före fotpinnen... speciellt på en R1!!

Vi kan ju prova att mäta från marken och upp till dina fotpinnar när hojen står upprätt så ser vi om det är olika höjd på dom...

Kolla den bifogade bilden...=)
Hela artikeln om att hänga ut finns på
home.tiscali.se/kimsida/PerformanceBikes/PerformanceBikes.zip

Ha det fint så hörs vi!!!

//Gurra
 

Bifogat

  • page08liten.JPG
    page08liten.JPG
    131.4 KB · Visningar: 749

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
gurra2fast skrev:
Kolla den bifogade bilden...=)
Hela artikeln om att hänga ut finns på
home.tiscali.se/kimsida/PerformanceBikes/PerformanceBikes.zip

Ha det fint så hörs vi!!!

//Gurra

Aha!! :fattartil

Antagligen sitter jag mer upprätt vid högersvängar vilket gör så att hojen ej lutar lika mycket som under vänstersvängar...

Mao måste jag huka mindre vid vänstersvängar...

Tack Gurra :Bugar !
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag fick lite problem med detta på Falkenberg igår. Eftersom jag inte har haft ZXR:en så länge så visste jag inte riktigt hur mycket det gick att lägga ner. Jag körde i hyfsat lugnt tempo och ökade succesivt, när plötsligt både fotpinne och tåpuck skrapade i i näst sista kurvan. Jag blev hyfsat förvånad, eftersom jag trodde att jag skulle hinna få i knät långt innan fotpinnen, men tydligen hängde jag inte ut tillräckligt mycket. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att hänga mer, eftersom jag är ganska ovig, speciellt när det gäller att peka ut med knät åt höger. Nån som har några tips till mig, eller i alla fall liknande erfarenheter?
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Det händer att jag skrapar i fotpinnarna på min 916 på bana.. Dom sitter högt, väldigt högt. Det kändes konstigt för att jag tyckte jag hängde och förstog inte varför jag inte skulle kunna köra ännu fortare. Sen fick jag reda på att jag flyttade ut stjärten lite men överkroppen var ganska upplutad. Att bara flytta ut stjärten (inget tokhäng i knävecket inte) gör inte någon större skillnad tydligen, utan det är överkroppen och huvudet som måste ut från hojen. Ok tänkte jag... ska väl försöke komma ihåg och fixa till detta.

På en kurs på sviestad fick jag receptet på hur jag kan få ut överkroppen ganska lätt, det är "bara" att skjuta ifrån sig hojen med armarna. Dvs. räta upp den så överkroppen kommer ut. Jag fick även tipset att hålla huvudet som om det vore i höjd med backspegeln om jag haft en (ganska långt ner alltså). Överkroppen kommer längre ut då. Stjärten räcker om man flyttar så att i en högerkurva sitter man med vänstra skinkan ganska mycket på höger sadeldel. En av dom viktigaste sakerna är enl. dom som kan att ha mycket kontakt med hojen med låren, inte hänga i knävecken. Styret ska man hålla löst i.. inte hänga i det.


Jag kan inte... Jag har fått höra och försökt ta till mig själv. Gjorde en highsider på sviestad ut ur esset pga. för lite häng och för mycket gas = okunskap. Är det någon som kan och säger att vad jag har skrivit är fel så blir jag glad men det är iaf som ovan jag har hört att man kan göra.

Sen finns det lika snabba förare som har helt olika körstilar, men vad jag också "hört" är att dom som hänger mindre krashar lite oftare...

/lärling jonathan
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top