FP unplugged

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tvång känns föga liberalt. ?
Åas är det otroligt viktigt att folk som kommer hit, kanske framförallt barnen, lär sig svenska.
Hur löser man det?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Syrran läser arabiska för att lättare kunna kommunicera med föräldrarna som lämnar in barn till dem på dagarna. Jag har hört folk kalla det onödigt för "vi är ju i Sverige", men jag har svårt att se nackdelen med att kunna språk.
Det bästa är förstås om barnen får möta svenska språket naturligt i kontakt med andra barn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Syrran läser arabiska för att lättare kunna kommunicera med föräldrarna som lämnar in barn till dem på dagarna. Jag har hört folk kalla det onödigt för "vi är ju i Sverige", men jag har svårt att se nackdelen med att kunna språk.
Det bästa är förstås om barnen får möta svenska språket naturligt i kontakt med andra barn.

Det är ingen nackdel att lära sig ett språk, det märkliga är väl att det är hon som lär sig ett annat språk istället för de som flyttat till ett främmande land.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tvång känns föga liberalt. ?
Åas är det otroligt viktigt att folk som kommer hit, kanske framförallt barnen, lär sig svenska.
Hur löser man det?
I de fall där det visar sig att barnen ligger efter i språkutvecklingen ska de ”med kraft” erbjudas att delta i vad partiet kallar för språkförskolor.

Känns ju inte så överdrivet tvång.

Tyvärr kommer det säkert fungera bäst på familjer som redan har visst intresse av att integreras och mindre på familjer som skiter i vilket.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är ingen nackdel att lära sig ett språk, det märkliga är väl att det är hon som lär sig ett annat språk istället för de som flyttat till ett främmande land.
Risken är att man gör dessa människor en björntjänst att servera dem allt på arabiska och därmed minska incitamenten för att lära sig svenska.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Risken är att man gör dessa människor en björntjänst att servera dem allt på arabiska och därmed minska incitamenten för att lära sig svenska.
Jag har sett samma sak fast med finska som modersmål. Jag tror ändå att det är lättare att nå fram till någon om man visar att man anstränger sig och inte bara betraktar dem som problem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var inte LUF drogliberala?
Det skulle ju kunna förklara en del i det partiet....

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har sett samma sak fast med finska som modersmål. Jag tror ändå att det är lättare att nå fram till någon om man visar att man anstränger sig och inte bara betraktar dem som problem.
Det är klart det är lättare att nå fram till någon om man talar samma språk som de gör. Därför ska invandrarna lära sig tala svenska, inte svenskarna som ska lära sig arabiska. Incitamenten minskar ju mer araberna får serverat på arabiska. Ganska enkel logik. Om alla i Sverige hade lärt sig alla andra världens språk så hade vi inte haft några språkproblem, men det är tyvärr omöjligt.

Sen förstår jag inte sista delen av ditt inlägg. Ser du människor som inte talar samma språk som du ”som problem”? Eller antyder du att alla andra, utom du, gör det?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är klart det är lättare att nå fram till någon om man talar samma språk som de gör. Därför ska invandrarna lära sig tala svenska, inte svenskarna som ska lära sig arabiska. Incitamenten minskar ju mer araberna får serverat på arabiska. Ganska enkel logik. Om alla i Sverige hade lärt sig alla andra världens språk så hade vi inte haft några språkproblem, men det är tyvärr omöjligt.

Sen förstår jag inte sista delen av ditt inlägg. Ser du människor som inte talar samma språk som du ”som problem”? Eller antyder du att alla andra, utom du, gör det?
Jag menar att det finns folk som tycker att det är ett problem med att det bor folk som inte klarar svenska här.

Arabiska är inget litet språk i världen. Det är mer användbart än väldigt många språk.
Jag påstår inte att man ska prata enbart arabiska med araber, men att kräva att de klarar svenska när de kommer är inte rimligt. Det måste vara en övergång över en längre tid.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag menar att det finns folk som tycker att det är ett problem med att det bor folk som inte klarar svenska här.

Arabiska är inget litet språk i världen. Det är mer användbart än väldigt många språk.
Jag påstår inte att man ska prata enbart arabiska med araber, men att kräva att de klarar svenska när de kommer är inte rimligt. Det måste vara en övergång över en längre tid.
Ingen förväntar sig väl att någon skall kunna ett språk omedelbart när de kommer hit. Mer rimligt är väl snarare att övergången du tar upp blir till en tydligare förväntan så att villighet att lära sig språket och så småningom bevisade färdigheter i det blir en förutsättning för att kvalificera sig in i samhället och få tillgång till diverse välfärdssystem osv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag menar att det finns folk som tycker att det är ett problem med att det bor folk som inte klarar svenska här.

Arabiska är inget litet språk i världen. Det är mer användbart än väldigt många språk.
Jag påstår inte att man ska prata enbart arabiska med araber, men att kräva att de klarar svenska när de kommer är inte rimligt. Det måste vara en övergång över en längre tid.
Det finns folk som tycker det är ett problem att araber som bor i Sverige inte kan svenska, ja. Ser du inget problem med det?

Ingen kräver att de som kommer hit ska kunna svenska direkt. Du hittar på det scenariot för att göra en poäng.

Däremot ser jag ingen vits med att släppa in araber som inte kan föra ett samtal utan tolk. Vad ska vi med dessa till? Med tanke på hur arbetslösheten och kriminaliteten ser ut hos den gruppen är det en riktigt dålig deal för Sverige, på kort sikt. En katastrof på lång sikt. Det finns horder av araber som bara hänger i sina segregerade områden och inte kan ett ord svenska efter tio år samtidigt som de med hjälp av tolk och arabiska översättningar av all myndighetstext lyckas kvittera ut maximalt med bidrag varje månad. Så går det med människor av alla etniciteter(mer eller mindre) när de lever i kravlös miljö med månatliga arvoden och gratis bostad.
Din metod har provats i 30 års tid med vidriga resultat. Urholkad väldfärd. Mördade, rånade och våldtagna människor. Kravaller och böneutrop. Det kan vara dags att prova en annan väg där man ställer krav på språkkunskaper och försörjning innan man får möjlighet att avnjuta välfärden som hårt arbetande svenskar och svenska företag bekostar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag som semestrat mycket i Filippinerna borde ha lärt mig språket där men de flesta där förstår engelska, antagligen bättre än svenskarna i genomsnitt. Följaktligen har jag varit bekväm och nöjt mig med engelska.
Då har jag ändå många års studiebakgrund så hur ska det då bli för en person som knappt kan läsa på sitt eget språk när denne har en kassörska i butiken som talar hemspråket, dagisfröknarna talar hemspråket och på arbetsförmedlingen tar dom in en tolk?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag som semestrat mycket i Filippinerna borde ha lärt mig språket där men de flesta där förstår engelska, antagligen bättre än svenskarna i genomsnitt. Följaktligen har jag varit bekväm och nöjt mig med engelska.
Då har jag ändå många års studiebakgrund så hur ska det då bli för en person som knappt kan läsa på sitt eget språk när denne har en kassörska i butiken som talar hemspråket, dagisfröknarna talar hemspråket och på arbetsförmedlingen tar dom in en tolk?

Jag tycker om Grekland, men jag skulle aldrig kunna lära mig Grekiska.

Altså flyttar jag inte till Grekland.

Spanska däremot känns överkomligt att lära sig, så till spanien skulle jag kunna tänka mig att flytta.

Skulle jag däremot snabbt behöva fly mitt land på grund av krig skulle jag fly till norge, om dom var första säkra land, för dom pratar ju nästan samma språk och har nästan samma kultur så där skulle jag klara mig från dag 1
Och det är ju i första säkra land man ska stanna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Så du menar på fullt allvar att svenska folket ska anpassa sig och börja lära sig att prata arabiska i Sverige pga av att det är så många araber här som har svårt att lära sig svenska?
Har jag skrivit så någonstans eller har du fantiserat ihop det själv?

Jag säger att det är bra att det finns folk som kan olika språk i situationer där infödda svenskar möter invandrare. Struntar man helt i det gör man det svårare för sig. Jag har varit på arbetsplatser i Sverige där hela arbetslag pratat finska och tycker inte att det är bra. På några såna platser har det funnits individer som kan båda språken och de har kunnat brygga klyftorna och fått fler delaktiga i samtalet trots brister i språket. Det har till och med fått folk att ta till sig svenska ord och uttryck. Problemet är när de som flyttar hit inte blir en del av samhället. Självklart är det deras förbannade ansvar att göra det, men jag ser inget problem med att göra det jag kan.
Nä, jag har inte lärt mig arabiska, men jag hjälper gärna de som frågar mig om jag kan. Det känns konstigt när man besöker en restaurang för andra gången och innehavaren ber en läsa dokument från myndigheter och förklara vad det är, men jag är inte så upptagen av mitt eget självförverkligande att jag skiter i det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har jag skrivit så någonstans eller har du fantiserat ihop det själv?

Jag säger att det är bra att det finns folk som kan olika språk i situationer där infödda svenskar möter invandrare. Struntar man helt i det gör man det svårare för sig. Jag har varit på arbetsplatser i Sverige där hela arbetslag pratat finska och tycker inte att det är bra. På några såna platser har det funnits individer som kan båda språken och de har kunnat brygga klyftorna och fått fler delaktiga i samtalet trots brister i språket. Det har till och med fått folk att ta till sig svenska ord och uttryck. Problemet är när de som flyttar hit inte blir en del av samhället. Självklart är det deras förbannade ansvar att göra det, men jag ser inget problem med att göra det jag kan.
Nä, jag har inte lärt mig arabiska, men jag hjälper gärna de som frågar mig om jag kan. Det känns konstigt när man besöker en restaurang för andra gången och innehavaren ber en läsa dokument från myndigheter och förklara vad det är, men jag är inte så upptagen av mitt eget självförverkligande att jag skiter i det.
Så din väg framåt för att främja integrationën är att fler svenskar ska lära sig invandrarnas språk?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hanif Bali hade en intressant tanke kring det där, om (den svenska) personalen försöker lära sig barnens språk, då blir barnen språksvaga på två språk istället för att lära sig minst ett (föräldrarnas) ordentligt.

Han menade på att det ledde till att dom pratade två förenklada språk, typ:
"Vill ha banan" istället för "Det skulle vara gott med en frukt, får jag ta en banan?"

Lite som när man försöker föra en konversation genom google translate, det blir någorlunda förståeligt, men det blir inte rätt
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top