Fräckt dubbelturbobygge

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
skulle vara intressant och se hur agregaten förhåller sig varven, när börjar den stora arbeta :va , Om man är lite fingerfärdig kan man nog få den att dra ganska jämt över registret med dubbla
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tror jag såg den där på strippen i malmö? Verkade inte gå särskilt bra, då iallafall. Känndes som att den inte orkade driva aggregaten
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Den där har jag sett... grenröret ser hemskt ut, raka rör på tvären och rören från avgasportarna ansluter med T.. Inte alls snyggt eller bra. Dessutom samsades inte aggregaten om alla pulserna från alla cyllarna utan cylinder 1 och 3 gick till ena turbon och cylinder 2 och 4 till andra. Turboaggregat från någon dubbelturbo-Volvo (S80 om jag inte minns fel?) en på varje sida, ingen ic, gammalt Haltec F6-sprut som mappas i DOS och omöjligt att mappa ordentligt så det blev bra på hoj. Har för mig att den lämnade runt 180 hästar på hjulet i mp-racings bänk. Nä, på med ETT aggregat och nyare sprut eller fuggar så får man väl 250 på hjulet istället.
 
Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Känns frukansvärt onödigt med dubbla turboaggregat på en hojmotor som är så liten, tar mer plats och är knepigare lösning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
lahi skrev:
Den där har jag sett... grenröret ser hemskt ut, raka rör på tvären och rören från avgasportarna ansluter med T.. Inte alls snyggt eller bra. Dessutom samsades inte aggregaten om alla pulserna från alla cyllarna utan cylinder 1 och 3 gick till ena turbon och cylinder 2 och 4 till andra. Turboaggregat från någon dubbelturbo-Volvo (S80 om jag inte minns fel?) en på varje sida, ingen ic, gammalt Haltec F6-sprut som mappas i DOS och omöjligt att mappa ordentligt så det blev bra på hoj. Har för mig att den lämnade runt 180 hästar på hjulet i mp-racings bänk. Nä, på med ETT aggregat och nyare sprut eller fuggar så får man väl 250 på hjulet istället.

Å andra sidan så får man ju med en special gjord sadel :D
Skämt å sido, verkar ju inte direkt vara proffsigt byggt, mycket jobb för att få något halvdant :(
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Den har stått en bra tid till salu utomhus i Höör, vet ej vad butiken heter men en båttillbehörsbutik egentligen tror jag. Ser jävligt fräck ut samtidigt som den är lite ghetto. Kanske står den kvar till salu än, vad vet jag?? Har provsuttit den iaf :)
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Den har jag kört mot, jag vann men den kom halv skapligt på slutet. Orginelt bygge om inte annat.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Lennarth Zander är det som byggt den.

Att dra 1+3 samt 2+4 till respektive turbo är helt korrekt ur gasväxlingsperspektiv, du får också jämnast pulståg utan att onödigt choka respektive turbin. Så den uppställningen är det definitivt inget fel på, det är standard rutin för dubbelturbo på rad4. Rent generellt är det fördelaktigare att ha en dubbelturbo jämfört med singel, om man får rum med grejorna.

Vill minnas att det är aggregaten från Volvo T6.

Huruvida hojen gick bra, lämnar jag osagt.

/J
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
RG500-Johannes skrev:
Lennarth Zander är det som byggt den.

Att dra 1+3 samt 2+4 till respektive turbo är helt korrekt ur gasväxlingsperspektiv, du får också jämnast pulståg utan att onödigt choka respektive turbin. Så den uppställningen är det definitivt inget fel på, det är standard rutin för dubbelturbo på rad4. Rent generellt är det fördelaktigare att ha en dubbelturbo jämfört med singel, om man får rum med grejorna.

Vill minnas att det är aggregaten från Volvo T6.

Huruvida hojen gick bra, lämnar jag osagt.

/J



Ja Lennart är ju en otroligt duktig påläst kille
Det han inte kan om motorteori och överladdning är nog inte värt att veta

Att sen kanske inte finnishen är den högsta samt placeringen och layouten på det hela vinner nåt skönhetspris det kan jag ju hålla med om :D

Jag diskuterade just denna hoj med Christer Johansson (gbg)
och vad han kunde minnas så gick den visst riktigt bra

Dessa 2 aggregat mäktar nästan med lika mycke som ett KKK k24 (volvo)
dvs. runt 350 hk

Att sprutet då är ett "gammalt haltech" har ingen större betydelse
det är ju den som mappar som bestämmer hur bra de ska bli
att köra i "dos" är det otroligt nog flera system som fortfarande gör

Motec fick visst sin windowsmjukvara bara för nåt år sedan
Motec anses som ett av världens bästa system


Vi får väl be RG Johannes fråga sin arbetskolega Lennart om mer info om denna udda Mc :yoparty
 

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
Angående dubbelturbobygget!

Hej!

Det är jag som är maskinen (bror som lånar nicket)! Och som sagt är den till salu, jag har kört 3 år problemfritt och sist jag bänkade maskinen var på High Chapparall 2004 på Swedish Bike Meet, då laddade jag 1 bar och lämnade 211 pållar på bakhjulet och 191 Nm i vrid vid 8000 rpm. Självklart så ger den mer vid högre varv och högre laddtryck... :tummenupp

Den senaste förändringen gjort på bågen är att jag har förlängt svingen, så effekten kommer ner i backen och har fortfarande problem med att framhjulet sticker till väders jämt och ständigt.

Hör av er på rätt telefonnummer: 0413-20025 om ni är intresserade av hojen!

Mvh Jörgen (på lillebrors nick)
 

turbomax

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Norge (trondheim
Hoj
Vmax og Hayabusa(snart med GT4088R)
Hei.
Mitt navn er stig og kommer fra norge.
Ser dere diskuterer Twin Turbo, og turboene fra en volvo S80 T6.
Jeg har en vmax med 2 stk volvoturboer.
Peter Andersson skriver at det er mulig å ta ut opp mot 350 hk, men er det ikke 270 som er originalt?
Peter, Har din kontakt sagt at dem klarer så mycket eller?
Jeg har klart å fått ut 268 på bakhjulet, og trodde kanskje det var max?
Tacksam for svar

Stig fra norge

PS!! Det er mye spennende och nyttigt som blir tatt opp her!! :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top