Fräsig engelsk hoj!!!!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Exakt. Det är därför man inte ska blanda ihop vridmoment med effekt. Ett högt vrid per se säger inget om dragkraft.
Jag har inte blandat ihop det. Däremot har jag bara tagit ur luften att wanklar brukar varva som as så jag antog att effekten var hög.

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Din MTB har inte 200 Nm på motorn. Troligen är det bakhjulet din uppgift avser. Bättre att jämföra effekt.
Nej, det är på vevaxeln, precis det man mäter/räknar ut på alla motorer. Motorernas vridmoment är helt ointressant. Det är bara effekten som räknas. Vridmoment är ingen egen magisk kraft, det handlar bara om att överföra energi.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Motorernas vridmoment är helt ointressant.
Nu ju jag ICE-skadad men fenomenet Bööööölvitt à la tvi-taktare är ju inte roligt från en elmotor som lär börja som Y-kopplad innan den gasas upp med Delta - fast nu används ju de motorerna VÄLDIGT sällan i en elbil - möjligen på ett Tivoli. :näsblod

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är han klent byggd? Annars låter det ganska rimligt.
100kg*0,2 m * 10 N/kg = 200Nm
Nu är ju vevarmar till cyklar normalt 175mm, och eftersom redan minsta drevet är minst decimetern i diameter så har du nog max 12cm hävarm, så du är nere på 100*0,12*9,82 = 117Nm ut i kedjan. Sen kan man ju lägga på minst 50-60% med klossar och rundtramp iofs.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är ju vevarmar till cyklar normalt 175mm, och eftersom redan minsta drevet är minst decimetern i diameter så har du nog max 12cm hävarm, så du är nere på 100*0,12*9,82 = 117Nm ut i kedjan. Sen kan man ju lägga på minst 50-60% med klossar och rundtramp iofs.

Det borde väl ha varit ganska tydligt att jag approximerade.
Och mina siffror är en aning höga men i gengäld tog jag inte med några klossar eller liknande.

Drevets storlek påverkar utväxlingen till bakhjulet inte vridmomentet som cyklisten producerar. Händelsevis så är ju vridmomentet på framdrevet exakt samma som cyklisten producerar.

Så siffrorna blir väl snarare så här men du får själv räkna fram svaret.

100*0,175*9,82+ 0,5*100*0,175*9,82 = ?

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Följdfråga, är det fördel att vara småfet som undertecknad för vridmomentet? Borde ju öka på kraften om man står och cyklar i fall man kan utnyttja vikten av fläsket att producera kraft nedåt?

Notera att jag haft jour förra veckan och nu efter att kommit in från garaget firar tre raka jaktprovsettor för jämthunden, detta kan ha påverkat omdömet något ;)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hm, det kanske betyder att du känner en H. Holmgren i Hedesunda?

Nä inte nån jag känner till, är ganska dålig på att hålla koll på detta med hundar på vem som har vad och linjer och sånt, jag vill ju som mest skjuta älgar för hunden ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Följdfråga, är det fördel att vara småfet som undertecknad för vridmomentet? Borde ju öka på kraften om man står och cyklar i fall man kan utnyttja vikten av fläsket att producera kraft nedåt?

Notera att jag haft jour förra veckan och nu efter att kommit in från garaget firar tre raka jaktprovsettor för jämthunden, detta kan ha påverkat omdömet något ;)

Det är ju lättare att producera vridmoment ifall du är tung och därmed sannolikt även har mer benmuskler än en lika (o)-tränad, men det är ju också mer vikt du ska lyfta över backarna, och accelerera upp efter kurvorna så en cyklist tjänar på att vara lätt.

Om du däremot är miljöpartist och ska transportera stora stena på din lådcykel så blir ju din egen vikt mer försumbar relativt totalvikten och då kan det ju bli en fördel att vara tung själv.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kraften på vevarmen 100kg x 9,82 m/s2=982 N
Vevarmen varierar på ett halvt varv (Pi radianer) från 0 till 0,175m och vidare till 0
Enkelt varierar hävarmen som en sinuskurva. Integralen från 0 till Pi av sinx dx = 2
dvs genomsnittslig vevarm är
0,175 m * 2 / Pi =0,1114 m
Vridmomentet blir i genomsnitt över ett halvvarvs trampande för 100 kg's hen som står på trampan 982 N x 0,1114 m = 109 Nm

Gober skriver:
Motorernas vridmoment är helt ointressant. Det är bara effekten som räknas.

Och jag kan bara instämma.
Men innan media börjar presentera dragkraftkurvor i N för bakdäckets kontakt med marken
för alla 6 växlarna vid olika varvtal, istället för motorn Nm, ja det lär dröja.
Bifogar exempel från min GSX1300R, vridmomentkurvan från bänkningen hos "Tekmo service Härryda" populärt känd som "Osten i Härryda". Utväxlingarna från Gearcommander.com

Bifogat

• 20211103-DragkraftBakhjulGSX1300R.png
    20211103-DragkraftBakhjulGSX1300R.png
    36.3 KB · Visningar: 15
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kraften på vevarmen 100kg x 9,82 m/s2=982 N
Vevarmen varierar på ett halt varv (Pi radianer) från 0 till 0,175m och vidare till 0
Enkelt varierar hävarmen som en sinuskurva. Integralen från 0 till Pi av sinx dx = 2
dvs genomsnittslig vevarm är
0,175mm * 2 / Pi =0,1114 m
Vridmomentet blir i genomsnitt över ett halvvarvs trampande för 100 kg's hen som står på trampan 982 N x 0,1114 m = 109 Nm

Gober skriver:
Motorernas vridmoment är helt ointressant. Det är bara effekten som räknas.

Och jag kan bara instämma.
Men innan media börjar presentera dragkraftkurvor i N för bakdäckets kontakt med marken
för alla 6 växlarna vid olika varvtal, ja det lär dröja.
Bifogar exempel från min GSX1300R, vridmomentkurvan från bänkningen hos "Tekmo service Härryda" populärt känd som "Osten i Härryda". Utväxlingarna från Gearcommander.com

Precis, men under en liten specifik del av varvet producerar han ju sina 200 Nm. :)
Hela poängen med hans kommentar var väl att vridmomentet på motorn är helt ointressant.

Vridmomentet på drivhjulen är däremot intressant men eftersom hjulen roterar så är det motoreffekten som bestämmer vilket vridmoment man kan växla fram till drivhjulen vid varje given hastighet.

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Precis, men under en liten specifik del av varvet producerar han ju sina 200 Nm. :)
Hela poängen med hans kommentar var väl att vridmomentet på motorn är helt ointressant.

Vridmomentet på drivhjulen är däremot intressant men eftersom hjulen roterar så är det motoreffekten som bestämmer vilket vridmoment man kan växla fram till drivhjulen vid varje given hastighet.
Helt rätt, min kommentar var bara till för att jag är så förbenat trött på folk som tror att höga vridmomentsiffror är fantastiskt. Jag menar att det är totalt meningslöst så länge man inte vet vid exakt vilket varvtal dessa siffror är så man kan räkna ut effekten (hästkrafterna). Att jag kan uppnå 200Nm på trampcykeln vid 20 varv/minut, säger inte mycket när jag som mest levererar 0,5Hk vid 120 varv/minut. Men för somliga är 200Nm imponerande...
Men att förklara det för folk i allmänhet är som att övertyga religiösa att deras Gud inte finns, knappast någon idé.
Snälla, sluta tjata om vridmoment, det är helt ointressant.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Snälla, sluta tjata om vridmoment, det är helt ointressant.
Utan varvtal och VRID blir det ingen hästkraft. Snälla, fortsätt tjata om vridmoment, det är det som ger hästkrafterna. PungCkT! Själv har jag bara 142 Nm på Banditens bakdäck - över 120 Nm från 4k till varvstoppet. :sissy

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Såg på nån YT video häromveckan där mcn:s självaste överkucku Michael Neeves påstod att det var farligt att ligga på låga varv när man gasar på ut en kurva. Detta för att man då kan spinna loss bakhjulet pga att man ligger nära motorns vridmomenttopp.
Säkrare att växla ner två kugg så att vridmomentstoppen är passerad. ?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Utan varvtal och VRID blir det ingen hästkraft. Snälla, fortsätt tjata om vridmoment, det är det som ger hästkrafterna. PungCkT! Själv har jag bara 142 Nm på Banditens bakdäck - över 120 Nm från 4k till varvstoppet. :sissy

Vad är vridmoment till utan varvtal?
Med spärrskaftet kan jag dra en skruv med 142 Nm men inte fan blir det någon acceleration.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Håller med om att det går att jämföras med en tvåtaktare. Man kan plocka ur mycket effekt ur en liten och lätt motor men verkningsgrad och miljö får stryka på foten.

Miljöreglerna är vad de är och inget tyder på att de ska bli mindre strikta i framtiden. Därför är det en återvändsgränd. Med det sagt hade jag ändå velat ha en fet 1000cc tvåtaktsradfyra men jag kommer aldrig få det.
Den faller väll under småtillverkare o då behöver dom ju inte vara avgasrenade.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati