Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Din MTB har inte 200 Nm på motorn. Troligen är det bakhjulet din uppgift avser. Bättre att jämföra effekt.
Är han klent byggd? Annars låter det ganska rimligt.
100kg*0,2 m * 10 N/kg = 200Nm
Din MTB har inte 200 Nm på motorn. Troligen är det bakhjulet din uppgift avser. Bättre att jämföra effekt.
Förstås! ? Kul hur lätt man hamnar i en tankebox. Hade som ni förstår eBike på näthinnan.Är han klent byggd? Annars låter det ganska rimligt.
100kg*0,2 m * 10 N/kg = 200Nm
Jag har inte blandat ihop det. Däremot har jag bara tagit ur luften att wanklar brukar varva som as så jag antog att effekten var hög.Exakt. Det är därför man inte ska blanda ihop vridmoment med effekt. Ett högt vrid per se säger inget om dragkraft.
Nej, det är på vevaxeln, precis det man mäter/räknar ut på alla motorer. Motorernas vridmoment är helt ointressant. Det är bara effekten som räknas. Vridmoment är ingen egen magisk kraft, det handlar bara om att överföra energi.Din MTB har inte 200 Nm på motorn. Troligen är det bakhjulet din uppgift avser. Bättre att jämföra effekt.
Nu ju jag ICE-skadad men fenomenet Bööööölvitt à la tvi-taktare är ju inte roligt från en elmotor som lär börja som Y-kopplad innan den gasas upp med Delta - fast nu används ju de motorerna VÄLDIGT sällan i en elbil - möjligen på ett Tivoli.Motorernas vridmoment är helt ointressant.
Nu är ju vevarmar till cyklar normalt 175mm, och eftersom redan minsta drevet är minst decimetern i diameter så har du nog max 12cm hävarm, så du är nere på 100*0,12*9,82 = 117Nm ut i kedjan. Sen kan man ju lägga på minst 50-60% med klossar och rundtramp iofs.Är han klent byggd? Annars låter det ganska rimligt.
100kg*0,2 m * 10 N/kg = 200Nm
Nu är ju vevarmar till cyklar normalt 175mm, och eftersom redan minsta drevet är minst decimetern i diameter så har du nog max 12cm hävarm, så du är nere på 100*0,12*9,82 = 117Nm ut i kedjan. Sen kan man ju lägga på minst 50-60% med klossar och rundtramp iofs.
Hm, det kanske betyder att du känner en H. Holmgren i Hedesunda?tre raka jaktprovsettor för jämthunden
Hm, det kanske betyder att du känner en H. Holmgren i Hedesunda?
Själv skjuter jag mest motorer. Mina f.d. engelska hojar hann jag aldrig skjuta. Han är visst "kommissarie". https://www.gavleborgslansstovarklubb.se/Styrelsenvill ju som mest skjuta älgar för hunden
Följdfråga, är det fördel att vara småfet som undertecknad för vridmomentet? Borde ju öka på kraften om man står och cyklar i fall man kan utnyttja vikten av fläsket att producera kraft nedåt?
Notera att jag haft jour förra veckan och nu efter att kommit in från garaget firar tre raka jaktprovsettor för jämthunden, detta kan ha påverkat omdömet något
Kraften på vevarmen 100kg x 9,82 m/s2=982 NNu är ju vevarmar till cyklar normalt 175mm, och eftersom redan minsta drevet är minst decimetern i diameter så har du nog max 12cm hävarm, så du är nere på 100*0,12*9,82 = 117Nm ut i kedjan. Sen kan man ju lägga på minst 50-60% med klossar och rundtramp iofs.
Kraften på vevarmen 100kg x 9,82 m/s2=982 N
Vevarmen varierar på ett halt varv (Pi radianer) från 0 till 0,175m och vidare till 0
Enkelt varierar hävarmen som en sinuskurva. Integralen från 0 till Pi av sinx dx = 2
dvs genomsnittslig vevarm är
0,175mm * 2 / Pi =0,1114 m
Vridmomentet blir i genomsnitt över ett halvvarvs trampande för 100 kg's hen som står på trampan 982 N x 0,1114 m = 109 Nm
Gober skriver:
Motorernas vridmoment är helt ointressant. Det är bara effekten som räknas.
Och jag kan bara instämma.
Men innan media börjar presentera dragkraftkurvor i N för bakdäckets kontakt med marken
för alla 6 växlarna vid olika varvtal, ja det lär dröja.
Bifogar exempel från min GSX1300R, vridmomentkurvan från bänkningen hos "Tekmo service Härryda" populärt känd som "Osten i Härryda". Utväxlingarna från Gearcommander.com
Helt rätt, min kommentar var bara till för att jag är så förbenat trött på folk som tror att höga vridmomentsiffror är fantastiskt. Jag menar att det är totalt meningslöst så länge man inte vet vid exakt vilket varvtal dessa siffror är så man kan räkna ut effekten (hästkrafterna). Att jag kan uppnå 200Nm på trampcykeln vid 20 varv/minut, säger inte mycket när jag som mest levererar 0,5Hk vid 120 varv/minut. Men för somliga är 200Nm imponerande...Precis, men under en liten specifik del av varvet producerar han ju sina 200 Nm.
Hela poängen med hans kommentar var väl att vridmomentet på motorn är helt ointressant.
Vridmomentet på drivhjulen är däremot intressant men eftersom hjulen roterar så är det motoreffekten som bestämmer vilket vridmoment man kan växla fram till drivhjulen vid varje given hastighet.
Utan varvtal och VRID blir det ingen hästkraft. Snälla, fortsätt tjata om vridmoment, det är det som ger hästkrafterna. PungCkT! Själv har jag bara 142 Nm på Banditens bakdäck - över 120 Nm från 4k till varvstoppet.Snälla, sluta tjata om vridmoment, det är helt ointressant.
Utan varvtal och VRID blir det ingen hästkraft. Snälla, fortsätt tjata om vridmoment, det är det som ger hästkrafterna. PungCkT! Själv har jag bara 142 Nm på Banditens bakdäck - över 120 Nm från 4k till varvstoppet.
Den faller väll under småtillverkare o då behöver dom ju inte vara avgasrenade.Håller med om att det går att jämföras med en tvåtaktare. Man kan plocka ur mycket effekt ur en liten och lätt motor men verkningsgrad och miljö får stryka på foten.
Miljöreglerna är vad de är och inget tyder på att de ska bli mindre strikta i framtiden. Därför är det en återvändsgränd. Med det sagt hade jag ändå velat ha en fet 1000cc tvåtaktsradfyra men jag kommer aldrig få det.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |