Fråga angående effekt på 4-taktare.

Ylletrasa

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Inget för tillfället, men samlar information angående 125or som jag kommer köpa vid 16års ålder:).
Så som jag förstår det så har 4taktare avsevärt lägre effekt än 2 taktare.
Bara jag inte blir idiot-förklarad med denna frågan nu :)
Men eftersom att man har körkort för upp till 15hk/11kW så vore det ju klokt ifall det var lagligt att trimma sin 4taktare upp till 11kW, (4taktarna har väl inte mer än 10 häst? Iallafall xt:n, sen har jag för mig att det var nån som hade 12hk också va?)
Som sagt, detta är bara spekulationer och stämmer säkert inte, skulle vara glad ifall någon kunde bekräfta om man får eller inte får det bara :)

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Om du måste nödvändigtvis trimma upp din 4-taktare så måste du ändå besikta om den med den nya effekten, eftersom det lät att du vill vara laglydigt.

Men för att få in dig på rätt spår? Men du har moppe nu? Trimmad?
Iaf du kan ta bort dina strypningar på 125:an utan att åka fast. För att dom ska kunna sätta fast dig måste dom boka in tid för bänkning osv. För det är ju inte samma sätt dom kollar hur effekten är jämför med moppen där du bara kollar hastighet! Så skippa att skaffa 4-taktare eller en 2-taktare med sina pluggar kvar. Så det du inte behöver vara rädd för är att åka fast för att ha trimmad 125:a! ;)

Ylletrasa

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Inget för tillfället, men samlar information angående 125or som jag kommer köpa vid 16års ålder:).
Jo, så långt har jag också förstått :) Men vad händer ifall man av misstag kör på nån? Är det som med moppe att man kan bli skyldig försäkringsbolaget några väldigt många kronor?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Ylletrasa skrev:
2424612 Jo, så långt har jag också förstått :) Men vad händer ifall man av misstag kör på nån? Är det som med moppe att man kan bli skyldig försäkringsbolaget några väldigt många kronor?

händer nog inte ofta jag köra båda mina hojjar ostypt fan va tråkigt med 11kw

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Min 4-taktare har 15-16hk. Den har 15 orginal, sen har jag joxat lite :tomten

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Ylletrasa skrev:
2424612 Jo, så långt har jag också förstått :) Men vad händer ifall man av misstag kör på nån? Är det som med moppe att man kan bli skyldig försäkringsbolaget några väldigt många kronor?

Det är där problemet ligger. Om du kör på någon som får sitta i rullstol resten av sitt liv kan det bli DU som får betala om du inte kör lagligt. Risken är liten, men den finns, och det är i stort sett den enda risken man löper. Alla gör väl en egen bedömning, vill du inte köra ostrypt ere ditt val, och då är fyrtakt skitbra. En fyrtaktare har en mycket skönare gång jämfört med dom strypta tvåtaktarna. Sen finns det ju vissa som ligger på 11KW, jag tror Mz 125SM hamnar i den kategorin, sen finns det säkert någon mer.
XR125, XT125, CBR125 och dom där ligger på runt 12 hk.

Ylletrasa

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Har dem såpass mycket effekt ändå? ptjá, då måste jag ha läst fel eller något isf :) .
Men som sagt, ja, att köra på någon är ju det värsta som kan hända isåfall, visst, det är sällan det händer, men det kan ju fortfarande hända.
Men , så man kan alltså trimma en 4taktare till 15hk och sedan besiktiga den och kanske blir det bra ? =) Iochmed att jag kör moppe så lär jag känna en skillnad mellan moppe och 15hk iaf (Vet att jag inte får vara på detta forum egentligen.. men jag står inte ut med alla idioter på tillexempel bike.se osv, jag bara hoppas ni har överseende med detta och jag ska beté mig så bra jag bara kan :) )
Jag tyckte tillochmed det var bra drag i en kompis scooter som enligt säljaren var helt otrimmad men gjorde ändå 75-80km/h. Tycker jag om accelerationen i den lär det bli bra med 15 hk , men det är ett tag tills jag fyller år, så jag får läsa och tänka och få min egen uppfattning om vilken hoj som blir bra, är rätt inne på crm också.

Det är väldigt lustigt, för dem flesta skriver olika angående effekten på dem här hojarna, Yamaha XT125R har tydligen 15hk enligt http://www.mcpoolen.se/mc/2005/yamaha/xt125r/index.shtml :va

Last edited:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Finnepinnen: snarare 9.8 hk
http://img508.imageshack.us/img508/3405/cbr125au4.jpg

Ylletrasa: allt som fabrikerna uppger är bara taget ur luften och de räknar HK på veven, altså bortser från effektförlusten mellan vev och bakhjul.
svar på frågan är Ja, du kan i teorin trimma en 4-taktare till 15 hästar. men går inte i princip om du har SOHC och 2 ventiler utan att öka cylindervolymen.

Cyren: visa dyno plixx :)

Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Du ska iad inte räkna med att trimma 4-taktare! Möjligtvis sätta på ett öppetfilter, men det gör ju inte så mkt det direkt...

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
På den tiden jag hade scooter och min polare hade en fyrtakt-125a, en CH-Racing ( som jag tror ska ha 15 hk ?) så körde vi hyffsat jämt. Dock bättre topp i 125an.

Så.. om det är så kul o lägga ner tid o pengar på ett lättmc-kort för att sedan köra lika snabbt som en trimmad moped är väl kanske inte så jävla roligt, men det är ju olika vad man tycker :rolleyes:
Fördelen är väl att man kör lagligt..

Jag rekommenderar ist. att slänga hem en go tvåtaktare, plugga ur skiten och då har du grejer som flyttar på sig.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Först och främst får jag säga at du är mycket mognare än mycket folk här och fortsätter det i samma stil så är du helt klart välkommen hit:tummenupp

Och som tidigare nämnt så måste du omregistrera den för att få de nya hästarna lagliga. Detta kan vara ett problem eftersom du då troligtvis måste öka cylindervolymen för att få någorlunda effekt, men är du mycket motorkunnig och planar topplock, kam hela klabbet så kan du säkert vinna några hästar på det men kan få andra problem som co2 intyg med mera inte stämmer längre.

En fråga som jag har är få man registrera det nya fordonet som ombyggt fordon och fortfarande köra när man är 16:va Det får man ju inte med ett egetbyggt fordon väl? Är väl 18 som gäller eller har jag missuppfattat detta helt.

Ylletrasa

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Gondala skrev:
2425290
Ylletrasa: allt som fabrikerna uppger är bara taget ur luften och de räknar HK på veven, altså bortser från effektförlusten mellan vev och bakhjul.

Ja juste, så är det ju, att jag inte tänkte på det :/. Hursomhelst, det får nog bli en tvåtaktare iallafall, men jag gillar fyrtaktarens ljud så extremt mycket.
Men om vi tar tillexempel en crm eller dt, hur många sekunder är det från 0-100 på den med bra drev i förhållande till acceleration/hastighet?
Och, vilken hastighet kan man få upp den på bakhjulet i? :)

Lundgren : Man tackar, man tackar, ja, och självklart ska jag fortsätta beté mig bra ;) Och tack så mycket för svaret också.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
mp_87 skrev:
2426871 På den tiden jag hade scooter och min polare hade en fyrtakt-125a, en CH-Racing ( som jag tror ska ha 15 hk ?) så körde vi hyffsat jämt. Dock bättre topp i 125an.

Så.. om det är så kul o lägga ner tid o pengar på ett lättmc-kort för att sedan köra lika snabbt som en trimmad moped är väl kanske inte så jävla roligt, men det är ju olika vad man tycker :rolleyes:
Fördelen är väl att man kör lagligt..

Jag rekommenderar ist. att slänga hem en go tvåtaktare, plugga ur skiten och då har du grejer som flyttar på sig.

helt rätt!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Du kommer ångra dig. Mitt råd är att inte köpa någon trött 4 taktare och inte någon rasande hög prestande 2 taktare så köp en dt eller ktm eller nått.

Solid snake

Guest
prulle skrev:
2427035 Du kommer ångra dig. Mitt råd är att inte köpa någon trött 4 taktare och inte någon rasande hög prestande 2 taktare så köp en dt eller ktm eller nått.
KTM är inte högprestanda då? Okej... :rolleyes:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
dt brukar jag säga har bäst kvalitet för att vara 2takt. men självklart så har det till 90% med att göra hur man sköter grejerna.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Solid snake skrev:
2427060 KTM är inte högprestanda då? Okej... :rolleyes:
Skrev det för att retas med visa personer men självklart är det de. Dock verkar dom hålla irriterande bra´.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
prulle skrev:
2427103 Skrev det för att retas med visa personer men självklart är det de. Dock verkar dom hålla irriterande bra´.

Japp. Fast jag ska nog snart ha mitt första kolvbyte vid 400 mil :yoparty

Solid snake

Guest
prulle skrev:
2427103 Skrev det för att retas med visa personer men självklart är det de. Dock verkar dom hålla irriterande bra´.
Verkar rätt dumt att skriva så till en nybörjare, tycker inte du det själv om du tänker efter lite?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...