Fråga angående fakturering

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning. Den 25'te börjar jag hyra ut mig själv som det verkar. I sommar kommer jag hamna på ett ställe utan traktamente som det verkar eftersom att arbetsplatsen är för nära verkstaden. Min fundering är då, ska jag fläska på lite extra på milersättningen för att inte behöva ta så hög timlön? Jag kommer troligtvis fakturera så jag hamnar på ca 170:-/h i lön vilket är i samma klass som de som jobbat en livstid för firman jag hyr ut mig till. Hade det varit traktamente också så hade jag nog kunnat ligga på 150:-/h för att inte vara så dyr.
Så, ska jag begära högra milersättning (kommer handla om ca 100mil i veckan) och sänka min timdebitering lite eller hur ska jag göra?

Är inte hela poängen med att hyra ut sig att man ger upp all form av anställnigstrygghet och anställnigsförmåner mot högre lön?

Är inte hela poängen med att hyra ut sig att man ger upp all form av anställnigstrygghet och anställnigsförmåner mot högre lön?

Jo, lite så är det ju. Men samtidigt måste jag lägga mig så att jag får komma dit och jobba. Minimum jag kan lägga mig på är 150:-/h i lön, ca 260:-/h i fakturering då. Det är minimum tror jag. Måste ju tänka på att jag är helt färsk i branschen också, kommer börja jobba med detta dagen efter jag avslutar min praktik i stort sett.

Jag tar hellre en ordentlig timpeng och minskar antalet fakturerade timmar.
Kan vara jobbigt att höja lönen sen annars.

Min åsikt i vart fall ;).

Ta betalt för milen, det gör alla som frilansar/konsultar. Självklart skall du ha täckning för alla dina kostnader.
(Dvs du skall inte sänka timpengen heller)

Jo, lite så är det ju. Men samtidigt måste jag lägga mig så att jag får komma dit och jobba. Minimum jag kan lägga mig på är 150:-/h i lön, ca 260:-/h i fakturering då. Det är minimum tror jag. Måste ju tänka på att jag är helt färsk i branschen också, kommer börja jobba med detta dagen efter jag avslutar min praktik i stort sett.

Jag har ju dåligt koll på din specifika situation men i den branch jag jobbar så får man ett ganska ordentligt påslag för att man kan bli utkickad över dagen i princip. Bara en sak att tänka på så du inte säljer dig för billigt.

Men är man helt grön i branchen är förhandlingsläget inge vidare utan man är mest glad att få jobb....

Ta betalt för milen, det gör alla som frilansar/konsultar. Självklart skall du ha täckning för alla dina kostnader.
(Dvs du skall inte sänka timpengen heller)

Konsulta :). Ja, det blir väl lite det bara det att jag kommer svetsa rör :). Ja, det blir väl att man drar på lite, vill dom inte betala får dom väl be mig sänka lite.
Farsan ska snacka med dom på torsdag, det är farsans företag som jag kommer fakturera via, och se vad dom tycker är en vettig timpeng, jag tror nog att jag kan klämma ut 180:-/h i lön eftersom dom slipper ha mig i sitt eget företag.

Alltså fakturering på 260 kr innan moms kommer du inte långt på, det är knappt så att du kan plocka ut 120 i timmen! Du räknar inte den tiden det tar dig att fakturera, sköta bokföring m.m. Du ska ju ha en mobil, slitage på verktyg, inköp av nya verktyg och så vidare!
Köper jag en hantverkare så ska han ha alla verktyg med sig jag ska inte behöva fixa det, tar du sönder något så är det du som betalar också! Säger du att ett jobb tar 6 timmar så får du maximalt ta 10% mer ( är dock inte säker på detta) även om det tar 15 timmar!
Att räkna snävt är att bita sig själv i arslet, jag skulle fakturera minst 450 + moms annars kan jag lika gärna skita i det och vara anställd!
Om du undrar, jag är egen företagare i 12 år nu, tar 450€ per 8 timmars arbete, till det tillkommer traktamente, transport, boende samt mat!!!

260:-/h exkl moms är ungefär vad man kan debitera om man sköter en glasskiosk. Ok, inte riktigt kanske men det är sjukt lågt. 150:-/h före skatt är ingen höjdarlön utan man ska nog sikta på att ha ut det efter skatt istället.
En anställd med 150:-/h kostar ca 250:-/h i minimumkostnader om jag inte är dåligt uppdaterad.
MEN då tillkommer eventuella sjukkostnader, tjänstepensioner etc.
Ska du fakturera så för 150:-/h före skatt så bör du ta åtminstone 300:- ex moms. Du får ju till exempel inte betalt när du har semester...

Jag hyr bara ut mig själv i detta fall, verktyg, kläder och allt annat står företaget som jag hyr ut mig till för. Jag kommer alltså inte ha några kostnader annat än att jag åker bil till och från jobbet och det kommer jag att fakturera för. Så 260 exkl. moms kommer alltså bara betala min lön och ingenting annat.

Jag hyr bara ut mig själv i detta fall, verktyg, kläder och allt annat står företaget som jag hyr ut mig till för. Jag kommer alltså inte ha några kostnader annat än att jag åker bil till och från jobbet och det kommer jag att fakturera för. Så 260 exkl. moms kommer alltså bara betala min lön och ingenting annat.

Ingen tjänstepension, sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring etc? I så fall så funkar det ju.

Ingen semester, ingen buffert när du inte är uthyrd, ingen telefon, när tjänstebilen går sönder tar du bussen........ Går att fortsätta hur länge som helst!!!

Ingen semester, ingen buffert när du inte är uthyrd, ingen telefon, när tjänstebilen går sönder tar du bussen........ Går att fortsätta hur länge som helst!!!

Vad pessimistiska ni är allihopa :D. Fakturerar jag 300:- och plockar ut 160:- i lön så finns det lite buffert kvar.
Jag kanske inte var tydlig med att det är 40h veckor det handlar om, inte 3h ena dagen och 6h andra dagen. Jag kommer gå på ett projekt på en fabrik under sommaren, blir troligtvis massor med övertid dessutom, och när det är klart drar vi vidare till nästa fabrik.

Vad pessimistiska ni är allihopa :D. Fakturerar jag 300:- och plockar ut 160:- i lön så finns det lite buffert kvar.
Jag kanske inte var tydlig med att det är 40h veckor det handlar om, inte 3h ena dagen och 6h andra dagen. Jag kommer gå på ett projekt på en fabrik under sommaren, blir troligtvis massor med övertid dessutom, och när det är klart drar vi vidare till nästa fabrik.

Rörsvetsare?

Vem står för evt. backjobb efter röntgen?

Vem står för eventuella driftproblem till följd av tabbar när anläggningen är i produktion?

Försäkring?

Handlar inte om pessimism för min del utan jag vet hur mycket tid jag spenderar på ej faktureringsbar tid! Vid ett tillfälle var jag tvungen att ta en 9 timmars flyg för att rätta till ett misstag, ej faktureringsbar tid!!!

Rörsvetsare?

Vem står för evt. backjobb efter röntgen?

Vem står för eventuella driftproblem till följd av tabbar när anläggningen är i produktion?

Försäkring?

Det står firman för. Jag kommer jobba under deras flagg men inte vara sntälld av dom. Backjobb efter röntgen tar inte lång tid, jag kommer dock troligtvis inte göra de sista skarvarna på plats då jag inte har pinnlicens på rör (än, snart så) utan jag prefabricerar med tig och sedan drar någon annan ihop sista skarven på plats.
Tabbar kommer man inte undan men allt ska ju vara kollat innan det dras i produktion och det ska finnas tid till att åtgärda eventuella saker. Försäkringar och allt sådant står företaget för, som sagt så är det enda jag kommer debitera för min lön. Det är företaget jag hyr ut mig till som har allt ansvar.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back