Fråga ang. böter

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Kan en fastighetsskötare ge mig böter för att jag stod på en förhyrd plats? Eller kan han göra nånting annat??

Så här gick det till:

Han kommer fram till mig när jag ska åka därifrån och frågar om jag bor i huset, Nej säger jag, okej säger han också går han å tar ett kort på min nummerplåt sen går han därifrån. Jaha tänkte jag han kan väl knappast göra nånting åt det och sen åkte jag iväg.

Men nu har jag börjat funderat och blive lite osäker så nu frågar jag er här på sporthoj.

/Jocke

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Bobbo V skrev:
Kan en fastighetsskötare ge mig böter för att jag stod på en förhyrd plats? Eller kan han göra nånting annat??

Så här gick det till:

Han kommer fram till mig när jag ska åka därifrån och frågar om jag bor i huset, Nej säger jag, okej säger han också går han å tar ett kort på min nummerplåt sen går han därifrån. Jaha tänkte jag han kan väl knappast göra nånting åt det och sen åkte jag iväg.

Men nu har jag börjat funderat och blive lite osäker så nu frågar jag er här på sporthoj.

/Jocke

Om du bara hade stannat på parkeringen och inte parkerat (stor skillnad) kan han nog inte göra någonting. Fanns du i bilen hela tiden?

Om du hade parkerat där, kan de nog ge dig böter...

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Mmm....
han kan inte göra ett jävla skit med sitt kort han tog på din plåt
ingenting kommer att hända dig

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Har mycket svårt att tänka mig att du kan få en böter för det !

Du kan ju säga att du inte har stått där parkerad utan att du bara väntade
på en polare !
Ähh va faan du kan säga vad som helst !
Åk dit igen och ta ett kort på honom och fråga om man får vara så jävla ful !

// TOK :fyllisar

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
TokJohan skrev:
Har mycket svårt att tänka mig att du kan få en böter för det !

Du kan ju säga att du inte har stått där parkerad utan att du bara väntade
på en polare !
Ähh va faan du kan säga vad som helst !
Åk dit igen och ta ett kort på honom och fråga om man får vara så jävla ful !

// TOK :fyllisar

Det är därför jag undrar om han enbart har stannat, eller om han verkligen har parkerat. Har han stått parkerad där en längre tid (måste nog kunna intygas av vittnen), så tror jag säkert att fastighetsägaren kan ställa honom ansvarig (rent juridiskt). Jag är dock inte 100% säker. Det normala förfaringssättet är dock att sätta en böteslapp på vindrutan, inte fota nummerplåten :rofl

Jag har själv åkt på parkeringsböter på de mest omöjliga ställena (både på privata parkeringar och på vanliga gator), så jag vet att ingenting är omöjligt.

Men förmodligen ville han nog bara skrämma dig! (därav kameran). Jag skulle ta det lugnt till dess att det dyker upp en böteslapp i brevlådan.

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Bobbo V skrev:

Så här gick det till:

/Jocke
öhh nej han kan inte ge dig böter (förresten så heter det parkeringsavgift, det är endast när man brutit mot lagen som man får böter, och det är bara lagensväktare som kan ge böter).
Det enda han kan göra är att ringa till p-lisorna (läs parkeringstjänst) som kommer och lappar din bil, så jag tror att snubben bara ville vara en översittare.

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Hurtig skrev:
öhh nej han kan inte ge dig böter (förresten så heter det parkeringsavgift, det är endast när man brutit mot lagen som man får böter, och det är bara lagensväktare som kan ge böter).
Det enda han kan göra är att ringa till p-lisorna (läs parkeringstjänst) som kommer och lappar din bil, så jag tror att snubben bara ville vara en översittare.

Nej! Privata ägare av en parkeringsplats har rätt att lappa bilen. Du har dock rätt i att det inte heter böter! Parkeringsavgift är rätt benämmning.

Jag har själv åkt på parkeringsavgift på en OKQ8-parkering och där var det en representant för OKQ8 som lappade bilen. Jag hade tydligen stått liite längre än tillåtna 30 minuter.

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
foobar skrev:
Nej! Privata ägare av en parkeringsplats har rätt att lappa bilen. Du har dock rätt i att det inte heter böter! Parkeringsavgift är rätt benämmning.

Jag har själv åkt på parkeringsavgift på en OKQ8-parkering och där var det en representant för OKQ8 som lappade bilen. Jag hade tydligen stått liite längre än tillåtna 30 minuter.
hmm, ok jag har fått för mig att det inte var så.. men jag kan ju ha fel, det har ju hänt förr :)
här på jobbet så måste vi ringa till solna parkering för att lappa bilar, och det är ett annat företag som äger både byggnaden och parkeringsplatsen..

Katana 1168

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
Katana 1100 -82
foobar skrev:

Men kan dom bara skicka hem en böteslapp? Måste inte den sättas fast på fordonet? Annars så kan ju vem som hellst med en digitalkamera och ett bildbehandlings prog fixa extra pengar...

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Katana 1168 skrev:
Men kan dom bara skicka hem en böteslapp? Måste inte den sättas fast på fordonet? Annars så kan ju vem som hellst med en digitalkamera och ett bildbehandlings prog fixa extra pengar...

Det vet jag inte? Jag fick min lapp på vindrutan och det var helt juridiskt korrekt! (jag kollade nämligen upp om OKQ8 verkligen hade rätt att lappa bilen, eftersom jag blev asförbannad).

Jag tror inte att det är vem som helst som kan fota bilen och kräva pengar. Det är nog endast den som äger/förvaltar parkeringen som har denna möjlighet. Om de sedan har den juridiska rätten att fakturera parkeringsavgiften i efterskott med endast ett bildbevis att komma med vet jag inte?? Finns det vittnen inblandade kan det nog bli svårt att komma undan, men jag lämnar detta till någon som är bättre bevandrad i juridiken än mig. :)

Edit: Är det riktigt sviniga, kan de ju faktiskt hävda att de satte en lapp på bilen?

Last edited:

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
ä han kan ju inte göra ett piss!!hur fan ska han kunna bevisa att du parkerat där?han har ju bara ett kort på din plåt,kan han ju ha knäppt när som helst tex om du bara körde in där för att vända eller släppa av nån!ska det sättas böter så ska det ske medans bilen står parkerad där!skulle du få böter så betala den,annars riskerar du fogden å sån skit,sen överklagar du, kan lova till 99,9% att du vinner å får igen pengarna!

clintan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Cagiva Elefant E900
Katana 1168 skrev:

Lappen behöver inte fästas på fordonet utan det kan postas hem till ägaren. Det är inte så vanligt att man gör det men om felparkeraren har käftat och varit otrevlig och sedan drar så är det bara att skicka lappen med posten.

När man fått en P-bot så bör man kolla att alla uppgifter verkligen stämmer, såsom reg-nr, datum mm. Vill man vara riktigt jobbig så kan man börja mäta på vilken höjd skyltarna på parkeringen sitter och om dom verkligen är godkända som vägmärken, dvs reflekterande.

Av princip så överklagar jag alltid när jag får en P-bot :hihi

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
En privat fastighetsägare kan lappa dig, men har ingen rättighet att kräva betalt av dig. Så var det när jag jobbade i åre och fastighetsbolaget satte parkeringsböter. Det var bara att kasta dom. Då hände inget och det är ju några år sen!

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Klart att fastighets skötaren kan lappa din bil. Men att ta ett kort och inte ge en parkeringsbot känns ju långsökt att det ska kunna bli böter.

micklar

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Yamaha TDM 850
För att han skulle ha kunnat lappa dig måste det vara korrekt skyltat enligt LKOP, typ:

P
Förhyrda Platser
Olle fastighetskötare AB
08-123456

Du kan nog vara lugn att du inte behöver betala nånting för det där. Läs lagtexten till LKOP så blir du lite klokare. Finns länk nånstans här på forumet.

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Jag har åkt på diverse parkeringsböter men oftast sluppit betala. Det räcker ju med att något på lappen är fel så avskrivs den direkt. Tidpunkt mellan första och andra kontroll, vilka klockslag ventilerna stod på så att den inte flyttats under tiden, rätt kod måste använts o.s.v.

Om det bara är seriösa bevakningsfirmor och p-lisor som har strikta regler eller om det krävs rent lagmässigt vet jag ej, men det blir nog svårt för fotografen att kräva in några pengar. Bjud ut hans fru på en tur med hojjen istället, så har du krashat deras förhållande istället. Han verkar ändå så sur...

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
micklar skrev:
För att han skulle ha kunnat lappa dig måste det vara korrekt skyltat enligt LKOP, typ:

P
Förhyrda Platser
Olle fastighetskötare AB
08-123456

Du kan nog vara lugn att du inte behöver betala nånting för det där. Läs lagtexten till LKOP så blir du lite klokare. Finns länk nånstans här på forumet.

Fan va bra, då kan man parkera på alla privata p-platser som inte följer "LKOP" och om dom klagar så gär man såhär :slicka och kör iväg!

Kasst lagsystem, kan dom inte skriva i lagboken att "§3: Om parkeringsplatsen inte är tydligt markerad för att vara privat så blablabla" men de måste ju stå precis på ett visst sätt. :fatta!

EDIT: blev kanske liite schkitzofrent (jävla ord :va ) men vafan :D

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Om min förhyrda plats var upptagen när jag behövde den så hade jag blivit rätt förbannad.
Å andra sidan kanske fastighetsskötaren bara ville ha numret för att kolla om du ställer dig där ofta. (Fast då kunde han iofs ha skrivit upp numret istället)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln