Fråga ang. Bedrägeri

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Hej, har blivit utsatt för bedrägeri för några veckor sen.
Det var alltså någon som tog ett lån i mitt namn och jag fick hem fakturan för det osv.

Gjorde ju självklart en polisanmälan och hörde av mig till företaget som tillhandahöll lånet.

Idag fick jag hem ett brev från det företaget och sista raden lyder: "När polisutredningen är klar och det är fastställt vem som utfört bedrägeriet kommer Ni att krediteras"

Vad menar dom med krediteras? Jag uppfattar det som att jag åker på att betala skiten ändå, men det kan ju inte stämma.

Har googlat men hittar ingen förklaring.

shit..scary....
Tror de menar att det visar sig att det är du som ligger bakom lånet..så blir du tvungen att betala. med det är där polisanmälan komemr in ;)

Mitt tips är att fråga företaget.

Nej det betyder att dom avskriver ditt namn på skulden. Du är i nuläget skyldiga dom x antal pengar. Dom har mao en fodran på dig. Om det visar sig att du inte har tagit det lånet så krediterar dom dig detta, dvs avskriver skulden.

Problemet är att du måste i deras ögon antagligen betala amorteringen på lånet tills det att det är klarlagt att du inte är den som ingått avtalet. Du måste ju välja väg om du betalar och återkräver pengarna eller om du vägrar och låter dom ta detta till tinget. Normalt så ska ingen betalningsanmärkning noteras på dig om du tvistar om skulden, men du kan inte vara 100% på att inte nåt av alla kreditupplysningsföretag tar upp en BF på dig.

Tips nummer 2 är att undersöka om hemförsäkringen täcker juridisk hjälp. De flesta hemförsäkringar har rättshjälp om du tvistar om en skuld över x-antal kronor. Tror det är ett basbelopp (36500kr?)

"kreditera

1. tillgodoräkna

Vi kommer att kreditera dig summan du betalt in för mycket på din nästa faktura."

M.a.o så ska du betala tills bedrägeri har fastställts, sedan betalar de tillbaka dig slantarna. Lite konstigt faktiskt. Enligt konsumenträtten så kan man bestrida en faktura och inte betala den, om den sedan går till inkasso måste man informera dem om att man bestridit fakturan och den blir då "fryst" så länge och den går inte vidare till kronofogden.

Last edited:
Fodringen står ju i ditt namn, så tills det är bevisa att du inte tecknat fodringen är du skyldig att betala.

*edit* Är det så att du inte kan betala det som kreditföretaget kräver av dig kan du säkerligen göra upp en plan för hur du ska kunna lösa det.

Kan du betala är det enklast, känns det drygt kan du bestrida utan att det är "fel".

Men OM du bestrider MÅSTE du vara noga med att hålla tät kontakt med fodringsägaren, ev. inkassobolag och KF. OM du trots allt detta skulle få en bet. anm så kan du få den "gallrad" om du kan styrka att skulden är uppkommen på felaktiga grunder.

Jag har haft en sån vända för ett par år sen efter att skatteverket felaktigt skickade ett inbetalningskort på vääääldigt mkt dollars. Fick det efter mkt tjafs struket och raderat, men tungt för hjärtat är det!

Kan va jävligt långt ute å segla nu, som ofta annars, men är det inte i såna här fall man skall sätta av hela eller delar av beloppet på nåt ställe så att det syns för fodringsägaren? Men att ändå inte komma dem till godo sas.

Iofs har dom väl redan gjort en kreditupplysning å du e beviljad men det gick till fel. Men det känns spontant ganska illa att du ska pynta i avvaktan på utredning. Risken finns ju att Bosses Blås har ställt ut en ansökan (eller 1000) å sedan kursar eller nåt....

Som sagt seglen e uppe, men jag ville ringa i klockan iaf.....:krama

Tack för alla svar!

Jag måste alltså pynta sålänge och sen får jag tillbaka pengarna (för inte fan är det väl svårt att spåra ett kontonummer och hitta bedragaren) när allt är löst.

Oh fyfan, blir till att ringa upp företaget imorgon då...

Jag har en hoj som ska lagas också, jag har inte råd att pynta x antal tusenlappar för nåt skit jag inte gjort!

Det är ju inte precis så att det företaget lever på existensminimum och verkligen behöver dessa pengar nu antar jag..

"kreditera

1. tillgodoräkna

Vi kommer att kreditera dig summan du betalt in för mycket på din nästa faktura."

M.a.o så ska du betala tills bedrägeri har fastställts, sedan betalar de tillbaka dig slantarna. Lite konstigt faktiskt. Enligt konsumenträtten så kan man bestrida en faktura och inte betala den, om den sedan går till inkasso måste man informera dem om att man bestridit fakturan och den blir då "fryst" så länge och den går inte vidare till kronofogden.

Tack för svaret.

Men vart står det att jag måste betala in pengarna nu och sen få tillbaks dom?

För som du säger "Enligt konsumenträtten så kan man bestrida en faktura och inte betala den, om den sedan går till inkasso måste man informera dem om att man bestridit fakturan och den blir då "fryst" så länge och den går inte vidare till kronofogden"

Det är väl det som gäller?

Du behöver inte betala nånting. Kreditbolaget kan inte skapa egna regler och bestämmelser utan måste följa lagen som alla andra banker. Du måste givetvis var aktiv och inte bara skita i det.

Det du ska göra är att skriva ett brev(ej e-mail, sms eller text-tv meddelande) där du förklarar att du inte tagit ut något lån hos dom och att du BESTRIDER deras krav(viktigt). Du bör förklara i brevet att du INTE är skyldig dom några pengar och att dom INTE kan förvänta sig några inbetalningar på det felaktiga lånet. Du bör även förklara för dom att såvida de inte kan visa upp ett underskrivet lånepapper med din signatur på så har de inga fodringar på dig även om polisen inte skulle få tag i bedragaren. (skriv inte under brevet med din underskrift, endast maskinskrift eller textat)

Och detta är vad som gäller. Har de inget underskrivet kontrakt med din signatur på så existerar inget avtal.Så kallade smslån t.ex är egentligen ogiltiga och även inspelningar av kontrakt i telefon men idag är vi så vana vid att tro på all skit som företagen kommer med så dessa metoder används ändå.
Har du då inte tagit detta lånet så har de inga fodringar på dig. Det är upp till dom att bevisa att du skulle gjort detta i en eventuell rättegång och det lär bli väldigt svårt.

Men det finns inga anledningar att det ska gå så långt. Polisen borde kunna spåra förövaren genom dennes bankkonto. Tyvärr är inte banker så smidiga alltid så de försöker ju försäkra sig om att få in sina pengar genom att försöka få dig att betala så länge. Gör inte det.

Bestridan funkar som en broms. Så länge fodran är bestriden så går den inte till fogden så länge inte tingsrätten dömer annorlunda. Kreditbolaget kan dock fortfarande skicka den till inkasso, men inkasso har inga rättigheter att driva in pengar, de köper bara skulder som de sen försöker få in. Kostnaden för inkassot får kreditbolaget stå för när de sedan får skriva av lånet alternativt driva in den av bedragaren.

Det du ska göra är att skriva ett brev(ej e-mail, sms eller text-tv meddelande) där du förklarar att du inte tagit ut något lån hos dom och att du BESTRIDER deras krav(viktigt). Du bör förklara i brevet att du INTE är skyldig dom några pengar och att dom INTE kan förvänta sig några inbetalningar på det felaktiga lånet.

Allt detta har jag gjort, samt polisanmält.

Du bör även förklara för dom att såvida de inte kan visa upp ett underskrivet lånepapper med din signatur på så har de inga fodringar på dig även om polisen inte skulle få tag i bedragaren. (skriv inte under brevet med din underskrift, endast maskinskrift eller textat)

Ok, detta ska jag komma ihåg om det blir nödvändigt.

Och detta är vad som gäller. Har de inget underskrivet kontrakt med din signatur på så existerar inget avtal.Så kallade smslån t.ex är egentligen ogiltiga och även inspelningar av kontrakt i telefon men idag är vi så vana vid att tro på all skit som företagen kommer med så dessa metoder används ändå.
Har du då inte tagit detta lånet så har de inga fodringar på dig. Det är upp till dom att bevisa att du skulle gjort detta i en eventuell rättegång och det lär bli väldigt svårt.

Men det finns inga anledningar att det ska gå så långt. Polisen borde kunna spåra förövaren genom dennes bankkonto. Tyvärr är inte banker så smidiga alltid så de försöker ju försäkra sig om att få in sina pengar genom att försöka få dig att betala så länge. Gör inte det.

Ok, Jag sitter alltså säkert då jag inte har signerat nånting. Bedragaren har bara använt mitt personnummer.
Detta handlar alltså om ett sms-lån.

Jag ringde upp banken dit pengarna hade gått och kollade om det fanns något konto reggat i mitt namn och det fanns det inte. Så så jävla smart var han/hon ju inte.
Den banken fick reda på läget och sa att dom skulle lämna ut alla uppgifter till polisen samt samarbeta så gott det går. Så det hela är väl löst ganska snart hoppas jag.

Bestridan funkar som en broms. Så länge fodran är bestriden så går den inte till fogden så länge inte tingsrätten dömer annorlunda. Kreditbolaget kan dock fortfarande skicka den till inkasso, men inkasso har inga rättigheter att driva in pengar, de köper bara skulder som de sen försöker få in. Kostnaden för inkassot får kreditbolaget stå för när de sedan får skriva av lånet alternativt driva in den av bedragaren.

Ok, tack för svaret! :Bugar

Du behöver inte betala nånting. Kreditbolaget kan inte skapa egna regler och bestämmelser utan måste följa lagen som alla andra banker. Du måste givetvis var aktiv och inte bara skita i det.

Det du ska göra är att skriva ett brev(ej e-mail, sms eller text-tv meddelande) där du förklarar att du inte tagit ut något lån hos dom och att du BESTRIDER deras krav(viktigt). Du bör förklara i brevet att du INTE är skyldig dom några pengar och att dom INTE kan förvänta sig några inbetalningar på det felaktiga lånet. Du bör även förklara för dom att såvida de inte kan visa upp ett underskrivet lånepapper med din signatur på så har de inga fodringar på dig även om polisen inte skulle få tag i bedragaren. (skriv inte under brevet med din underskrift, endast maskinskrift eller textat)

Du har inte riktigt rätt:
Du kan bestrida, men dom kan naturligtvis ändå lämna in det till kronofogden. Vilket dom säkert gör, av ren slentrian. Det är sedan till kronofogden du oftast bestrider rent formellt, där kommer sedan kronofogden bara att skicka tillbaka alla papper till fodringsägaren. Dom kan då välja att ta detta till tinget eller ej. Då blir det ett betalningsföreläggande alternativt att tingsrätten dömer till din fördel. Det är i denna process det är viktigt att ha rättshjälp.

Själva utredningen om bedrägeri är en annan utredning, visserligen handlar det om samma sak, men den syftar till att avgöra om ett brott har begåtts, inte om killen är skyldig till ett lån eller ej. I värsta fall skriver dom av denna del i utredningen och avslutar med brott kan ej styrkas alternativt bara lägger ner ärendet i brist på bevis. Det är samtidigt inte helt säkert att polisutredningen är klar innan en eventuell prövning i tinget av själva skuldfrågan.

I varje fall skall du skilja på dessa två ärenden, eftersom den ena processen syftar till att klargöra om du är skyldig dessa pengar, och den andra processen syftar till att klargöra om ett brott som faller under allmänt åtal har begåtts.

Har du riktigt otur kommer några av kreditupplysningsföretagen att ta upp även en skuld under tvist. Oseriöst men vissa gör det, mot de allmänna direktiven. Kan ta tid att få detta utredd och ur världen.

Har du enskild firma är du torsk ändå för att ha rent register hos kronofogden. Har du enskild firma kommer ett betalningsföreläggande att registreras på dig oavsett om du bestrider, och det är det sista du vill ha med enskild firma. Det kan sjukt nog vara bättre att betala en skuld man inte är skyldig till än att få betalningsföreläggande på firman.

Har varit i en liknande sits, så jag pratar av erfarenhet.

Bra info! Verkar logiskt!

Det Riverrafter skriver stämmer, jag glömde kanske skriva att polisens arbete och indrivning av skulden inte hör ihop.
Och har du eget företag så kan detta komplicera saken men då det rör sig om ett SMS-lån så är så knappast fallet här.

Som jag tidgare sa: Det är upp till kreditbolaget att bevisa att du tagit detta lån, inte upp till dig att bevisa din oskuld. Det enda bevis de har är ditt personnummer, som är offentlig handling. Det är inte värt nånting i en rättegång. De har ju givetvis också kontonumret som pengarna är insatta på, så det borde ligga i deras intresse att spåra personen som äger det. Tyvärr är inte alltid kreditbolag så smidiga att ha att göra med och för dom spelar det mindre roll om bedragaren eller du betalar, bara någon gör det.

Det Riverrafter skriver stämmer, jag glömde kanske skriva att polisens arbete och indrivning av skulden inte hör ihop.
Och har du eget företag så kan detta komplicera saken men då det rör sig om ett SMS-lån så är så knappast fallet här.

Som jag tidgare sa: Det är upp till kreditbolaget att bevisa att du tagit detta lån, inte upp till dig att bevisa din oskuld. Det enda bevis de har är ditt personnummer, som är offentlig handling. Det är inte värt nånting i en rättegång. De har ju givetvis också kontonumret som pengarna är insatta på, så det borde ligga i deras intresse att spåra personen som äger det. Tyvärr är inte alltid kreditbolag så smidiga att ha att göra med och för dom spelar det mindre roll om bedragaren eller du betalar, bara någon gör det.

Visst!

Problemet är någon sorts "glitch" i regelverket. Av någon märklig anledning så registreras ett betalningsföreläggande på de som har enskild firma. Trots att den är felaktig, även om den gällde dig som privatperson. Har man liten firma och inte känner för att betala alla saker i förväg så skulle jag bara betala sms-lånet. Många företag vägrar fakturera småföretag om det finns ett BF.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back