Fråga ang Ctek xs3600

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Alingsås/Lund
Hoj
Hornet -07
Tjena!

Kopplade in min ctek för några dagar sen. Ställde in på "mc" ikonen och kopplade in i vägguttaget.

Lampan som indikerar "fullt batteri" lyser grönt, samtidigt som lampan för "laddning" blinkar rött, vilket den har gjort i ett dygn nu. vad jag förstått av instruktionsbladet, så ska dessa inte lysa samtidigt? Batteriet sitter kvar i hojen.

Tacksam för lite "insight"!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hmmm....Ikonen för mc är väl moped ??..Alltså 6 v ??... Jag har alltid laddat min på bilikonen , 12v..... Har i alla fall funkat sista 3 åren:D
 

olsson_84

crill
Gick med
19 Apr 2006
Ort
I en två'a
Hoj
H-Q v-twin med sidovang -29, H-Q cr250 -79
När batteriet är kass så blinkar den så för då tar inte batteriet laddning.
Och mc symbolen= batterier på 12v/14amp och nerått,
Bil symbolen= batterier på 12v/14amp och upp till 12v/120amp
Snöstjärnan= Ladda när det är kallt ute eller om du har gele batteri 12v/14amp uppåt lycka till:tummenupp
 

Mekken

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -88
Troligen har den stått för länge utan att användas.. En del batterier är väldigt känsliga..
 

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Alingsås/Lund
Hoj
Hornet -07
Var ute och körde med hojen dagen innan jag kopplade in cteken och då fanns inga tecken på att batteriet var svagt? Tycker det är konstigt om batteriet inte ska klara av att stå i knappt tre månader.
 

Dr.Bike

Guest
Är batteriet bortkopplat när du laddar det?
Det KAN finnas möjlighet att om det är inkopplat, så "ser" laddaren en annan last... t.ex tjuvjord ut genom en icke 100%-ig likriktare t.ex.
Prova koppla loss batteriet isf.

Annars finns endast två möjligheter:

- Kass batteri (vilket du kollar med en kapacitetsprovare)

- Glappkontakt i dina anslutningar till batteripolerna.

Allt annan info om Ctek 3600 är rent felaktigt.

Polvänt anslutningarna?

Då lyser varningen för det. (En annan diod)

Hmmm....Ikonen för mc är väl moped ??..Alltså 6 v ??... Jag har alltid laddat min på bilikonen , 12v..... Har i alla fall funkat sista 3 åren:D

Dags å läsa manualen? ;)
Finns inga Ctek som har både 6 och 12 V.
Se bild vad som gäller.



Glana in denna! :)
http://www.ctek.com/Video/IMS_NEW_SMALLTOEMed_Prog001.wmv

Cool!
 

Bifogat

  • ctek3600.jpg
    ctek3600.jpg
    29.4 KB · Visningar: 165
Last edited:

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Lampan som indikerar "fullt batteri" lyser grönt, samtidigt som lampan för "laddning" blinkar rött

Har haft detta fel själv några gånger och det är mycket enkelt att åtgärda - det är glapp i skarvkontakten!

"Spänn" hon kontakerna, så fungerar det igen :)
 

Dr.Bike

Guest
Har haft detta fel själv några gånger och det är mycket enkelt att åtgärda - det är glapp i skarvkontakten!

"Spänn" hon kontakerna, så fungerar det igen :)


Som jag sa...:rolleyes:


"- Glappkontakt i dina anslutningar till batteripolerna."
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Som jag sa...:rolleyes:


"- Glappkontakt i dina anslutningar till batteripolerna."

Då skrev jag otydligt - menar alltså skarven på sladden, inte på batteripolerna

Men i och för sig skriver du "till" batteripolerna ser jag nu och det är klart om du syftar på hela kedjan så har du rätt.
Men när jag själv råkade ut för detta första gången så kontrollerade jag alla anslutningarna. Ringde då Ctek och fick detta "skarvtips". och fast det ser ut som det är bra spänn i kontakten, så var det där felet låg. Och då delar jag med mig av denna simpla kunskap
 

Dr.Bike

Guest
Då skrev jag otydligt - menar alltså skarven på sladden, inte på batteripolerna

Men i och för sig skriver du "till" batteripolerna ser jag nu och det är klart om du syftar på hela kedjan så har du rätt.
Men när jag själv råkade ut för detta första gången så kontrollerade jag alla anslutningarna. Ringde då Ctek och fick detta "skarvtips". och fast det ser ut som det är bra spänn i kontakten, så var det där felet låg. Och då delar jag med mig av denna simpla kunskap

Jo jag menade hela kedjan.
Laddaren är ju så korkad att den inte kan fatta om det är polklämmorna eller någon annan övergång i kedjan som glappar. Men du har rätt, det borde jag kanske förtydligat.
Jag skriver/skrev en hel del tekniska manualer direkt till underhållsfolk, och då anses det inte "fint" att skriva allt på näsan.
Folk ansågs s.a.s begripa att om man skrev: Kolla glappkontakt, att man menade hela kedjan. Det ansågs m.a.o att man ska hålla ner det förklarande i en text. Så jag är väl yrkesskadad.
Det kan vara farligt, att anta alltför mycket, och jag BRUKAR skriva mer detaljerat.
 

olsson_84

crill
Gick med
19 Apr 2006
Ort
I en två'a
Hoj
H-Q v-twin med sidovang -29, H-Q cr250 -79
Allt annan info om Ctek 3600 är rent felaktigt.????

hm skulle inte tro det..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top