fråga ang. fartkamera

markus_120

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
a
Någon som fått en fartkamera att 'blixtra' när man passerar med hojen.
Skulle passera en fartkamera med bil när jag blev omkörd av en hoj. Tror att den tog kort på mig o inte hojen trots att hojen körde ca 50 km/h för fort o jag ca 5-10 km/h för fort.

Pizzabagarn

Guest
Sens moral

Kör alltid om på insidan, tex väggrenen, om du misstänker förekomst av hastighetskameror så tyder det hela på att den omkörda stackaren kört alldeles för fort. :tummenupp

Fredrik.A

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Honda CB600 Hornet Suzuki DR350
Ja visst tar de på hojar också, jag fick en att blixtra föra veckan.
Tycket att de lukta krut i luften eferåt :)

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
På tjejkörningen i juni blixtrade det minsann för oss hojare (Jag och Jenny... Prillan hade redan hunnit förbi... *asg*)... Hehe.
Vi finkade fint och var lyckliga som få... :D

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
övrig info.... ~280km/h behövs för att kameran inte skall hinna ta kort =)
sen tror jag inte du har nått att oroa dig för, men det hade inte fått mig att känna mig säkrare hahaha

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Förekommer två fordon i bredd på bilden kan den inte användas. Fotot måste entydigt visa vilket av fordonen som överträder hastigheten.

TobiasC91

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
-07, Honda cbr 125
dom är typ aldrig ikopplade, jag kör en väg som finns 2 kameror åt båda håller rätt ofta, 2 gånger har dom blixtrat. Men visst funkar dom :)

lindbergvtr

fightermike
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
vtr 1000 f såld. CBR 929 RR streetfighter
från piteå i fjol ca 200 blås då blixrade det till.. och satan va ljust det blev.. det var lite mörkt ute med.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ärligt talat tycker jag det är onödigt att förse "Vägvärket" med dålig statistik för oss motorcyklister. Därför ser jag till att sakta ner för kamerorna och slipper bli en siffra. Att tända kameror känns som att bita sig själv i svansen.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Alla kameror är inte aktiverade samtidigt, detta p.g.a. att administrationen i Kiruna som hanterar ärendena inte har tillräckligt med resurser för detta. Ca 30% av "vägkameraflottan" är i drift samtidigt. De aktiveras och inaktiveras per distans.

Kameran fotar när fordonet är ca 15 från skåpet.

Kameran i sig är en vanlig Canon EOS (300/350/400D).

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Alla kameror är inte aktiverade samtidigt, detta p.g.a. att administrationen i Kiruna som hanterar ärendena inte har tillräckligt med resurser för detta. Ca 30% av "vägkameraflottan" är i drift samtidigt. De aktiveras och inaktiveras per distans.

Kameran fotar när fordonet är ca 15 från skåpet.

Kameran i sig är en vanlig Canon EOS (300/350/400D).
det mesta är rätt förutom att de använder ombyggda kamerahus från Nikon och inte Canon. ( om de inte har ändrat detta väldigt nyligen )

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ärligt talat tycker jag det är onödigt att förse "Vägvärket" med dålig statistik för oss motorcyklister. Därför ser jag till att sakta ner för kamerorna och slipper bli en siffra. Att tända kameror känns som att bita sig själv i svansen.

KORREKT - kan vi hålle MC ute av bild-massan - läggs al tjafs om reg-skylt fram nerr. Så jag hoppas att flera än jag saktar ner fram for skåpen..

Lycka till..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...