Fråga ang kedjelås

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hej alla glada!

Skall byta drivpaket och sitter nu och kliar mig i skallen och undrar hur man gör för att trycka dit låslänken på korrekt sätt?
Den är inte försedd med skåra och låssprint, utan menad att klämmas ihop och på så sätt expandera och låsa kedjan.

Hur görs detta på bästa sätt? Dorn och slägghammare?
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Regel nummer ett när det gäller nya kedjor på mc: Använd aldrig kedjelås!!!
Använd bara kedjor som är nitade med riktiga verktyg.
Kedjelåsen är inte hållbara nog för mc och kan gå sönder vilket kommer att kosta en rejäl slant när kedjan slår sönder motorkåpor och annat på hojen.

Mät ut hur lång kedjan ska vara eller ta med den gamla kedjan och lämna in till en verkstad som nitar ihop den :tummenupp
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Vill bara säga: Jag kommer hädanefter alltid att köra med nitad kedja!

dsc00010.jpg
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Nitar man ihop den vid sidan om så får man låssa sving och hela helvete för att få på den på hojen. Det finns nitverktyg att tjöpa eller så gör man som folk gör mest och bankar med en hammare. Eller så skaffar man ett vanligt kedjelås ock monterar enligt konstens alla regler och färefter förseglar låset med silikon, låsvätslaka eller nått lämplig lim. Man kan naja med ståltråd eller använda en mindre kattstrypare också.
Någon har sagt att jag är dum i huvet men efter två tappade clips så bäddade jag in clipset med kontaktlim (på rengjord yta) i avsaknad av oljebeständig silikon. Allt är okej än så länge efter tre sommrar i alla fall.
Någon galning satte svetsloppa på niten istället och det är ju helt vansinnigt :gnissla

Se inlägget efter dig :D
Räcker det som svar???
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Men för att då återkomma till mitt dilemma.
Det jag fått med till min kedja är inte ett lås, utan en länk som skall nitas ihop genom att de två utstickande ändarna komprimeras och på så sätt hindras från att glida ur kedjan?
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Men för att då återkomma till mitt dilemma.
Det jag fått med till min kedja är inte ett lås, utan en länk som skall nitas ihop genom att de två utstickande ändarna komprimeras och på så sätt hindras från att glida ur kedjan?

Låter som du har fått en riktig nit :tummenupp
Se bara till att någon kunnig nitar ihop skiten så det håller.
Kan vara svårt att få bra resultat själv om man är inte har rätt verktyg och är ovan.
Tar inte lång stund och det är värt den extra hundring eller två det kan kosta hos en verkstad.

Jag mekar vanliga trampcyklar på dagarna och nitar alltid kedjorna då jag ibland får in tävlings-mountainbikes som går hårt och (även vanliga cyklar) ibland har kedjelåset förstört växelsysten för 5000-10 000 kr.
Vanliga cykelkedjor är mindre och svagare men alla kedjor är dimensionerade efter kraften på fordonet.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Låter som du har fått en riktig nit :tummenupp
Se bara till att någon kunnig nitar ihop skiten så det håller.
Kan vara svårt att få bra resultat själv om man är inte har rätt verktyg och är ovan.
Tar inte lång stund och det är värt den extra hundring eller två det kan kosta hos en verkstad.

Känns som att det blir den lösningen som gäller under förutsättning att jag kan få bort kedjan utan att montera ned HELA hojen. Har ju redan skruvat ned halva. :D :D


Tack för svaren. Tråden avslutad!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Känns som att det blir den lösningen som gäller under förutsättning att jag kan få bort kedjan utan att montera ned HELA hojen. Har ju redan skruvat ned halva. :D :D


Tack för svaren. Tråden avslutad!

Att ta bort kedjan kräver också en del våld och helst bra verktyg. Man slipar ner de stukade nitskallarna med en Dremel eller en vinkelslip och sedan pressar man isär låset. För att göra det sistnämnda använder man normalt samma verktyg som för att pressa ihop låset då verktygen brukar ha båda funktionerna.

Men som sagt, åk till en verkstad och låt dem göra det i stället, går på en kvart av och på.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Det går lika bra att anväda vanlig kedjelås om man vet vad man gör!
Behöver absolut inte nitas om man gör rätt!
sen är det ganska enkelt att nita också ifall du vill!
använda en kulhammare ifall du har.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag har ett dilemma vad det gäller kedja. Jag ska åka med lägre swing på mn hoj...den ska förlängas så att jag både kan åka lång swing och med standard "längd" på cykeln. Men då blir det ju ett jäkla bök om man har nitad kedja och man vill åka "standard" längd en dag. Jag hade tänkt åka med dubbla kedjelås...men efter den där bilden och alla inlägg här så vet jag inte om jag jag vågar det.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top