Fråga ang. motardköp

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Denna fråga har säkert vart framme 100.000 gånger, men jag ville få ett personligt svar. Jag har tänkt att ta körkort till i sommar och det blir Mellanvikts kort då jag fyller 20 snart och har 1 år kvar. Jag har bestämt mig för att köpa en motard då sporthoj är för klumpigt och för dyrt att försäkra. Nu vill jag veta vilken motard som passar mig bäst!

Vi kan börja med budgeten, den ligger mellan 40-45k
Kan gå lite upp om det är värt. Men helst inte över 50k
Det viktigaste är väl att det inte blir allt för mycket mek, var inne lite på Husaberg 650 förut, men det verkar vara lite för mycket skruvande.
Har kikat mycket på KTM 660 och KTM 525 och lite andra.
Vore schysst om någon kunde ge mig tips. Skulle gärna vilja veta
seriviceintervallerna på olja och ventiljustering på 660smc.
Det jag vill kunna göra med cykeln är att motionsåka, men även åka hårt. Slanga lite och så. Kommer förmodligen åka varje dag det är soligt i sommar så att säga.

Tack på förhand!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Satsa på 660n eller en 625a, 525an är lika servicekrävande som husan. :)
fram till 04 tror jag det är 250 mil mellan oljebytena på 660 och 500 mellan ventiljustering. Husan har ju 5h vilket är drygt 30 mil mellan oljebyterna och 525 ligger väl strax däröver.

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Ok, men går 660 och 625 under 25kw ? orkar inte börja regga om och sådant.
Hur ligger serviceintervallerna 04+ då ?
blir förmodligen inte så ny, men vore kul att veta!
Annat än KTM funkar också. Har kikat lite på xt660
är det bara en touringhoj eller ? tycker dem ser riktigt bra ut iaf.

DoggY

Pilot
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
KTM 660
660 och 625 är reggad på 21 kw från och med 05 samtidigt som tjänstevikten är tillräckligt hög för att dom ska klarar effekt/vikt förhållandet på 0,16. Äldre hojjar är reggade på 24 kw och klarar sig därmed inte.
Dom kan ju dock vara lite för dyra för din budget.

Däremot en Honda XR 650, har du kollat på dom? Dom är också reggade lågt. Tyvärr vet jag inte vilka årsmodeller. Det får nån annan svara på. :tummenupp

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Ok, så jag kan inte köra ktm 660 04 på mitt mellanviktskort alltså ?
Vad kan jag köra då. vore kul om man kunde få en liten lista

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ok, så jag kan inte köra ktm 660 04 på mitt mellanviktskort alltså ?
Vad kan jag köra då. vore kul om man kunde få en liten lista

A (begränsad effekt)

motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

Bara att räkna.

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
A (begränsad effekt)

motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

Bara att räkna.

Jo, jag vet men jag håller inte kolla på vilka effekter vissa årsmodeller av olika märken och modellern är reggade på. Om du förstår.
Vore kul om något skrev ut lite sådan info, sen undrar jag vad som är skillnaden mellan 625 och 660? körmässigt och hur dem går osv, effektmässigt också gärna.
Är det samma serviceintervaller på dem också eller ? 250 mil olj aoch 500 ventiler verkar underbart :)

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
660 -04 går inte egentligen, dock kör jag den på mellan, är ju trotts allt 24 kw i pappret så, inga problem hittils...(Köp en runt -04, sen vart 660 riktigt ful och KTm har inte lärt sig hur man bygger hoj med dubbla ljuddämpare än!

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
660 -04 går inte egentligen, dock kör jag den på mellan, är ju trotts allt 24 kw i pappret så, inga problem hittils...(Köp en runt -04, sen vart 660 riktigt ful och KTm har inte lärt sig hur man bygger hoj med dubbla ljuddämpare än!

Ok, om du blir stoppad så är det lungt alltså?
Har tänkt mig just en 660 -04, 05an verkar ok men 06+ är ju fula :)
för mkt touring tycker jag.
Vad skiljer modellerna åt ? 02 03 04 05 förutom lite på utseendet och regpapprena ?

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Ok, om du blir stoppad så är det lungt alltså?
Har tänkt mig just en 660 -04, 05an verkar ok men 06+ är ju fula :)
för mkt touring tycker jag.
Vad skiljer modellerna åt ? 02 03 04 05 förutom lite på utseendet och regpapprena ?

Vad ser du för skillnad på 05 och 06 av KTM 660 ?
Det skulle vara däcken då...:va

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Tror du tänker på 690, annan hojj.
Köp en 660 lr 625a så blir du nog nöjd.

Ok, kan vara så.
Men så jag kan köra 04ans 660smc och klara mig om jag blir stoppad ? även fast den väger för lite för att köras 24kw med mellanviktskort ?
Men som sagt, skiljer det mkt motormässiogt mellan 03 04 05 06 ?
Typ elstart o sånt, det vill jag gärna ha, och kanske några andra finessener/sjukdomar som finns på de gamla...vore kul att veta lite

Solid snake

Guest
2826392 Ok, kan vara så.
Men så jag kan köra 04ans 660smc och klara mig om jag blir stoppad ? även fast den väger för lite för att köras 24kw med mellanviktskort ?
Men som sagt, skiljer det mkt motormässiogt mellan 03 04 05 06 ?
Typ elstart o sånt, det vill jag gärna ha, och kanske några andra finessener/sjukdomar som finns på de gamla...vore kul att veta lite
Du har inte lika mycket service på 05 och 06 iaf, elstart har du inte på 660 så du får lära dig att kicka storstånka, 625 från 05 och framåt har elstart, vet inte hur det är med 04an.

Köper du en 05 eller 06 så är den reggad på 21kw och det får du köra med mellankort.

Är inga direkta problem med LC4 motorn vad jag vet, ganska skottsäker motor.

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Du har inte lika mycket service på 05 och 06 iaf, elstart har du inte på 660 så du får lära dig att kicka storstånka, 625 från 05 och framåt har elstart, vet inte hur det är med 04an.

Köper du en 05 eller 06 så är den reggad på 21kw och det får du köra med mellankort.

Är inga direkta problem med LC4 motorn vad jag vet, ganska skottsäker motor.

Ok, då vet jag!
Men blir det strul med snuten om de stoppar mig med en 04 ? vet dem att jag inte får köra den...och isåfall. blir man av med körkortet då ? eller får man böter. antar att man blir av om man inte har mckort alls men..ja?

DoggY

Pilot
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
KTM 660
Tror inte många poliser har miniräknare med sig och börjar räkna på det där, om dom nu ens kan reglerna. :va
Däremot kanske det blir struligt med försäkringsbolaget om du skulle klota och det visar sig att du kört utan behörighet...

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Tror inte många poliser har miniräknare med sig och börjar räkna på det där, om dom nu ens kan reglerna. :va
Däremot kanske det blir struligt med försäkringsbolaget om du skulle klota och det visar sig att du kört utan behörighet...

Sant där, fast jag kommer inte köra helförsäkring. blir halv, och om jag skulle krocka någon annan bil eller så får jag skriva farsans namn han har också båge. De flesta är förstående på den punkten.

Men skillnaden på 660 och 625. Har någon erfarenheter ?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag hade en 625a med mellankort, krockade o de vart inga problem med försäkring lr körkort.
Dock är det nog ingen hit o köra upp på den om dom börjar räkna.

Tror de blev 0.16xxkw/kg

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...