Fråga ang spårval i kurva, BILD

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Hej! Blev kuggad på uppkörningen för att jag skar kurvorna fel. Jag kör efter tekniken hålla ut tills jag ser igenom kurvan, och jag börjar inte skära föränn då, precis som bilden nere till höger visar.

när jag nu ska ändra min dåliga egenskap så förstår jag helt plötsligt inte hur boken menar med dessa två bilder...

Hjälp mig!

på bild 1 så skär gubben kurvan, och det MÅSTE han ju göra innan han har ens sett igenom den, eller hur? typ som att han redan vet att kurvan tar slut efter att ha svängt 90 grader. Hade kurvan fortsatt precis som kurvan på bild 2 så blir ju skärningen helt annorlunda:confused:
Det måste ju vara så att man påbörjar alla (dolda såklart) kurvor på samma sätt och sedan när man är i kurvan och märker vad det är för typ av kurva så skär man på olika sätt

jag ritade en fortsättning på kurvan själv så det blir enklare att förstå hur jag menar.

hoppas ni kan hjälpa mig nu för denna bok suddar bara till det för mig..
 

Bifogat

  • motorcykelspår.jpg
    motorcykelspår.jpg
    218 KB · Visningar: 1,079
Last edited:

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Min lärare säger att man skall skära kurvorna om du har perfekt sikt och "räta ut kurvan". Om du har en dold kurva så skall man givetvis inte skära utan hålla undan ifall man får möte osv.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Min lärare säger att man skall skära kurvorna om du har perfekt sikt och "räta ut kurvan". Om du har en dold kurva så skall man givetvis inte skära utan hålla undan ifall man får möte osv.


skära och räta ut är väl samma sak?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
skära och räta ut är väl samma sak?

Låter som om rick talar om vänsterkurvor med perfekt sikt, där man kan utnyttja mötande körfält för att räta ut kurvan. Tveksam till hur vägverket ställer sig till sådan körning dock.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Låter som om rick talar om vänsterkurvor med perfekt sikt, där man kan utnyttja mötande körfält för att räta ut kurvan. Tveksam till hur vägverket ställer sig till sådan körning dock.


jaa, nej man får absolut inte komma över på mötande körfälts fil under en uppkörning..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Utnyttja din egen väghalva maximalt. Och lär dig att läsa om en kurva öppnar sig eller sluter sig.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Utnyttja din egen väghalva maximalt. Och lär dig att läsa om en kurva öppnar sig eller sluter sig.


jag har ju A1-behörighet (hur nu jag lyckades ta det på rätt sätt) och jag har ett bra flyt när jag kör och tycker jag och skär kurvorna när jag kan se ut om den är dold, och så det blir så lite förflyttning i sidled som möjligt när den är öppen och fin.

frågan är mer hur dom menar på bilden att man ska skära, för om man gör så på en uppkörning så måste jag ju klara det.

enligt min instruktör fick man det.


du kanske tog kortet för längesen? jag menar inte att man inte ska göra det, gör det såklart när jag kör själv, men nu vill jag BARA veta hur man ska göra för att klara en uppkörning!
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Som du beskriver det låter det som du gör helt rätt, kanske skiljer sig i teori och utförande för dig? Håller du ut för nära mötande trafik/vägren? Kör du privat och inspektörn ville straffa dig med nån luddig ursäkt? Han måste väl ha sagt nåt mer än "du skär kurvorna fel"?
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Som du beskriver det låter det som du gör helt rätt, kanske skiljer sig i teori och utförande för dig? Håller du ut för nära mötande trafik/vägren? Kör du privat och inspektörn ville straffa dig med nån luddig ursäkt? Han måste väl ha sagt nåt mer än "du skär kurvorna fel"?


nejnej jag har haft folk som kollar det :) jag kör privat också ja, och han sa även att jag inte ska skära alls om det är en lång kurva, som den på bild 2. jag skar de kurvorna som på bilden..

blir lite frustrerad när det sägs/skrivs olika saker från vägverkets sida..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sen kan det ju vara att man skär lite för skärandets skull också, bara för att visa att man kan så kanske det ger lite fel signaler. Att du väljer det raka spåret vid fri sikt låter regelrätt men om vägen är bred och fin men med dold sikt kan man ju faktiskt skita i att skära någe speciellt utan hålla ett jämt spår i mitten av sitt körfält.

Är ju svårt att veta exakt vad inspektören menade om man inte är riktigt frågvis, men skär man konstant och hela tiden blir det kanske lite tid för jämn och fin körning så att säga.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
nejnej jag har haft folk som kollar det :) jag kör privat också ja, och han sa även att jag inte ska skära alls om det är en lång kurva, som den på bild 2. jag skar de kurvorna som på bilden..

blir lite frustrerad när det sägs/skrivs olika saker från vägverkets sida..

Du råkade säkert ut för en omskolad dagisfröken som inte ens innehar A behörighet, väldigt lätt att bli sån där inspektör tydligen. Ett tips är att hitta en grymt bra körskolelärare som inte tar skit från vägverket, ta med honom/henne så ska du se att det går bättre!
 

Doh-

Kollar i kors
Gick med
6 Aug 2009
Ort
In The Bush?
Hoj
Yamaha Wr 125 x och 2st veteraner
Du kan ju alltid överklaga... kolla på baksidan av pappret som du fick, där kan du läsa om hur du ska göra (tror jag). Men det är nog ganska svårt att få något utav det.
Angående kurvan så finns det flera alternativ dvs. så rakt som möjligt, bästa möjliga sikt som möjligt, stadigaste och mjukaste vägen igenom kurvan.
Gaspådrag ut ur kurvan och inbromsning kanske också spelar in en liten roll.
Det min lärare sa om "u" kurvor var att man skulle försöka få så bra sikt som möjligt igenom hela kurvan.
Men det är väl upp till var och en tycker jag.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag körde upp i Tullinge utanför Sthlm.
Hade övningskört "bulten" ett antal gånger innan, så vid själva uppkörningstillfället så kändes 70km/h som en sjukt långsam hastighet på uppkörningsvägarna.

I de hastigheterna, på de vägarna där jag körde upp så fanns egentligen ingen anledning alls att "skära" kurvorna för att lyckas ta dem i rätt fart.

Dock så var det ju uppkörning, och jag visste sen tidigare att de kollar väldigt hårt på kurvtekniken på landsvägskörningen.

Så när jag körde där med inspektören i hasorna så såg jag till att "överdriva" kurvtagningarna (efter tips från trafikskolan).

De vill se att du är "nyfiken" på att se långt framåt.
Så i högerkurvor, gå ut låååångt mot vägens mitt, nästan så man kör på strecken. och i vänsterkurvor, går ut låååångt mot väg-kanten.
Att alltid kämpa efter bästa sikt är A och O. Då visar du att du är medveten om att det KAN finnas en fara efter kurvan.

Då ser de att du förstått "tekniken".
Funkade för mig, inga klagomål alls.

Kom på att jag redan kommenterat detta i en uppkörningstråd.

Postade där det här inlägget:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4302643&postcount=110

Och ritade den här (sunkiga, men kanske förklarande? bilden)
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=280690&d=1247517997

Hoppas det hjälper!
 
Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Finns väl ingen som helst anledning att, i laglig fart, lämna mitten på sitt eget körfält! :va

Nån halvmeter okej men att hålla ut i marginalerna tror jag bara ser osäkert ut i 70.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan tänka mig att du skar in i kurvan för tidigt. Beroende på hur inspirerat man vill köra så 'går man in' i kurvan olika tidigt. Går du in för tidigt och håller dig mot vägrenen så har du ingen aning om vad som väntar i kurvans utgång. Håller du ut en bit före så har man chans att upptäcka eventuellt hinder (vilt eller nåt annat) och på så sätt ökar du framförhållningen och säkerheten i din körning.

Har själv bara övningskört privat men ingen har då kommenterat min körstil, varken farsan eller en av hans bekanta som gått en hel del SMC-kurser och båda har kört MC i snart 40 år.

Håll ut så långt det går nästa gång och skär in senare. Inte bara för att se bättre utan för att få bättre spår ut ur kurvan. Går du in för snävt kan du hamna i motsatt körfält och fronta med mötande trafik vilket inte är någon höjdare.

Practice makes perfect. Bara ut och köra igen och göra om uppkörningen. :tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Bara en tanke, men borde det inte vara hög tid att ta en, eller ett par körlektioner med en bra körskola? Läraren kan säkert bena ut vad som gick snett och korrigera eventuella felbeteenden i din körning. Tips: Välj en körskola nära uppkörningsstället. De har bra koll på vad som krävs av kontrollanterna på det ställe du skall köra upp.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Har inte orkat läsa alla inlägg men min körskolelärare rättade till mina spårval i högerkurvor då jag körde som så du förespråkade. Så här sa han, för en skymd högerkurva: gå ut till vänster i ditt körfält men aldrig över mitten innan kurvan sen skär du den så mycket att du kan köra på de vita strecken ungefär mitt i kurvan och sedan rätar du ut den mot slutet, jag tyckte att jag gjorde så men han protesterade och sa att jag skar den för dåligt. Argumentet jag hade mot att inte köra ända ut på de vita strecken var att ifall det skulle vara någon gående där men då sa han att det är bara att styra till lite och gå ut från hindret isf. Är sant då det är mycket lättare att räta upp hojen och styra ut än att lägga ner den ännu mer. Sen i kurvor med fri sikt så är det bara att utnyttja hela vägbanan så länge det inte finns någon mitt markering. Finns det en sådan så utyttja hela ditt körfält.

Det han påpekade mycket var att absolut inte ligga för långt ut inne i kurvan för om du får möte så genar oftast bilisten om det är en sådan lite granna och då frontar du. Är svårt att förklara hur man ska skära kurvor hit och dit, är helt siktberoende, jag körde så som körskoleläraren sa och min provförättare sa ingenting angående körningen, så jag tror att läraren hade rätt angående hur jag skulle skära kurvorna. Testa att byta körskola och se vad de säger. En fråga, vad sa provförättaren exakt? Det finns oftast en anledning till varför de underkänner en tyvärr. Jag tycker faktiskt själv att det skiljer lite mellan hur vv säger att man ska köra motorcykel och hur man egentligen kör när man är ute. Men det med att skära skymda högerkurvor så som jag sa tror jag faktiskt på då jag absolut inte vill fronta med en bil eller dylikt.

Det jag också tänkte på var att läraren sa åt mig att även fast det är en långdragen kurva eller bara en avfart eller påfart till annan väg är att skära kurvorna lite eller hålla ut lite ibland bara för att stänga av för eventuella bilister som vill tränga sig etc om du förstår hur jag menar.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Kan tänka mig att du skar in i kurvan för tidigt. Beroende på hur inspirerat man vill köra så 'går man in' i kurvan olika tidigt. Går du in för tidigt och håller dig mot vägrenen så har du ingen aning om vad som väntar i kurvans utgång. Håller du ut en bit före så har man chans att upptäcka eventuellt hinder (vilt eller nåt annat) och på så sätt ökar du framförhållningen och säkerheten i din körning.

Har själv bara övningskört privat men ingen har då kommenterat min körstil, varken farsan eller en av hans bekanta som gått en hel del SMC-kurser och båda har kört MC i snart 40 år.

Håll ut så långt det går nästa gång och skär in senare. Inte bara för att se bättre utan för att få bättre spår ut ur kurvan. Går du in för snävt kan du hamna i motsatt körfält och fronta med mötande trafik vilket inte är någon höjdare.

Practice makes perfect. Bara ut och köra igen och göra om uppkörningen. :tummenupp

Måste hålla med helt o hållet då det gäller U kurvor på uppkörningen.

Detta var det jag fick lära mig av två olika körskolor

vid höger kurvor= ligga så nära mittlinjen som möjligt utan att gå över. Skär inte före du ser utgången. Kommer en bil kan du skära in tidigare (typ till mitten av ditt körfällt, inte mer). Skulle inspektören säga nått om det så påpeka att detta (att skära in innan du ser utgången) endast gjordes för att öka säkerhets marginalen till bilen ifall den skulle få för sig att skära den med.

vid vänster kurvor samma fast tvärt om. Ligga ca 3-4dm från sidomarkeringarna på vägen o då man ser utgången skära in. Anledningen till att inte ligga mer än 3-4dm är att det kan finnas grus o annan skit.
Så lika så här undrar inspektören varför du inte låg ända ut mot sidomakeringen svara du att det är för att öka säkerheten ifall det är nått skit vid kanten av vägbanan.

Även då du tar kurvor kolla så långt igenom kurvan du kan under kurvan. Inspektören ser ganska väl på hjälm vinkel var du kollar. (eller åtminstånne gjorde min körskollärare det) O ju längre fram du kollar ju säkrare upplevs du på hojjen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top