Fråga ang. straff på bakhulsåkning

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Rigge skrev:
Snacka om att säga bort sig, du hade ju precis sagt att det va en olyckshändelse.
Tyckte inte jag sade bort mig nånstans egentligen. Jag vet att jag gav honom det, men det är inget erkännande över huvud taget... Ett relevant försvarsinlägg då han precis sagt "För det är ju bara så onödigt om det kommer ut barn eller djur i vägen" och när jag sa det tittade vi båda på vägen vi stod på: Helt öde från trafik och människor.
Jag tyckte jag skötte situationen rätt bra i sammanhanget mot den griniga irriterade polisen.
Det löste ju sig bra, ellerhur? :6surkart

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
om ja hade vart snuten så hade ja misstänkt dig omgående när du råkade försäga dig "jag väljer mina ställen med omsorg" eller nått liknande du skrev

:)

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
wdac skrev:
om ja hade vart snuten så hade ja misstänkt dig omgående när du råkade försäga dig "jag väljer mina ställen med omsorg" eller nått liknande du skrev

:)
Ja, väljer mina ställen att trycka lite på lite, vilket jag redan sa tidigare till honom... "den reser sig rätt lätt, och jag var lite för fiskt på rullen kanske"...

Vem som helst fattar väl att man köper en sporthoj för att köra fort. Att säga så är väl inte direkt en AHA-upplevelse för polisen. Tror snarare att man klarar sig bättre genom att visa självdistans och ödmjukhet som i fallet ovan.
Det har alltid räddat mig innan.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Kay skrev:
Ja, väljer mina ställen att trycka lite på lite, vilket jag redan sa tidigare till honom... "den reser sig rätt lätt, och jag var lite för fiskt på rullen kanske"...

Vem som helst fattar väl att man köper en sporthoj för att köra fort. Att säga så är väl inte direkt en AHA-upplevelse för polisen. Tror snarare att man klarar sig bättre genom att visa självdistans och ödmjukhet som i fallet ovan.
Det har alltid räddat mig innan.
aahhh då förstår ja situationen bättre :)

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Kay skrev:
Stämmer, och det betyder att dommen är prejudicerande då det är första gången det tagits upp i domstol = Lagligt att köra på bakhjulet under förutsättning att man inte bryter mot någon annan trafikregel. Det är iaf vad jag kommer hävda den dagen jag blir tagen för det.
Fel!
Endast Hovrättsdomar blir prejudicerande o inte ens det är säkert alla gånger(sa min Adv)

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojlös =(
Har blivit ertappad av farbror blå ett par ggr i eskilstuna.,.. dom e ganska lugna här... fått lite varningar oså... :tummenupp

nikke

tror ibland inte sina öron :o)
Gick med
5 Dec 2003
Hoj
fd vmax98 160 kusar, nu honda cbr 600f (99a)
Garpe skrev:
Har blivit ertappad av farbror blå ett par ggr i eskilstuna.,.. dom e ganska lugna här... fått lite varningar oså... :tummenupp

eeh? jaha?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Gustav1 skrev:
Angående rödljuskörning, från polisens hemsida: "Fört fordon mot rött ljus, motordrivet fordon utom moped klass II: 1 200 kronor. För cykel och moped klass II: 600 kronor."

http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html

Det som står angivet här är bötesbeloppen. Inte huruvida körkortet ryker eller inte. Körkortsindragning är en påföljd UTÖVER bötesbeloppet, som länsstyrelsen beslutar om.
Din länk anger bara eventuella bötesbelopp, inte huruvida körkortet ska återkallas eller ej. Se även http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19770477.htm

§16 punkt 4:
"
Återkallelse
(...)
4. om körkortshavaren i annat fall vid förandet av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan från trafiksäkerhetssynpunkt väsentlig regel, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
(...)
"

Slutdiskuterat.

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
straffknull med slak är det som gäller, inget annat.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024