Fråga din lokala politiker om MC i bussfil

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För ett antal år sedan träffade jag miljöförvaltningen i Stockholm stad i tjänsten. Trots annat ärende kom mc i bussfiler på tal, de närvarande tjänstemännen trodde att det var tillåtet överallt eftersom mc körde där. De var positiva till mc i kollektivtrafikens körfält, inte minst när de fick klart för sig att tomgångskörningen så gott som försvinner.

Att jag och fler med mig tar mig fram genom att eventuellt göra mig skyldig till en och annan mer eller mindre grov trafikförseelse oavsett stillastående biltrafik eller inte är en annan historia. Men att kunna köra i kollektivtrafikkörfälten med rent samvete skulle vara skönt.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Busschaufförer är nog de skickligaste av alla yrkesförare, åtminstone i Stockholm. Dessutom har dem tjänsteföreskrifter som förbjuder dem att använda sin mobiltelefon när dom kör.

Räkna hur många privatbillister som sitter och pillar på sina telefoner i köerna.

Jag utgår från att du var ironisk.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Busschaufförer är nog de skickligaste av alla yrkesförare, åtminstone i Stockholm. Dessutom har dem tjänsteföreskrifter som förbjuder dem att använda sin mobiltelefon när dom kör.

Räkna hur många privatbillister som sitter och pillar på sina telefoner i köerna.

Jag har en mittrefug där jag bor vars skyllt inte håller med dig.
Den har fått bytas ut 1 gång i månaden sen jag flyttade hit 2011.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Varför får taxi köra i vissa kollektivkörfält? Bara för att någon har råd att betala en chaufför så ska man slippa slösa tid i köer eller?

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Det är kommunerna som bestämmer om det är OK med mc (och taxi) i bussfiler eller inte, tyvärr är dom inte ens konsekventa inom en och samma kommun :huvet. Det gör ju inte direkt saken lättare... Kommer man från Nacka så får man åka i bussfilen fram till infarten till Viking-lineterminalerna, därefter är det ut i bilkön som gäller i alla fall om man ska vara laglydig. Har två gånger blivit inplockad av farbror blå vid fotografiska och passat på att diskutera det med dom om saken. Båda gångerna ansåg dom själva att det egentligen var bättre ur de flesta synvinklar (säkerhet, trafikrytm etc) att mc-åkarna skulle få åka där jag gjorde. Ett ytterligare tecken på det var kanske dessutom att dom "glömde" lämna någon böteslapp till mig ;).

JoPPe

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Flertalet
Vänder man på det hela och har en bussfil (med blå skylt) så är detta ett påbud som skall följas.
Det innebär att om en buss väljer att köra i annan fil än i just bussfilen så begår denne förare ett lagbrott.
Deta är et kryphål i lagen, men samma sak gäller om tilläggsskylten "gäller även Taxi och MC" finns. Då är man
skyldig att köra i bussfilen och man får faktiskt inte köra i de andra filerna så tillvida att de inte har en
annan destination än bussfilen.

Jag hade en intrssant diskussion i ämnet med en trafikpolis som stoppade mig, och då kom vi fram till att
eftersom det är en påbudsskylt (lika mycket påbud som en blå skylt med pil som visar på vilken sida av
en refug man ska köra på) så har man inget val om man "vill följa påbudet", man ska följa det och står
det således att bussfilen skall användas av buss, taxi och MC så måste man faktiskt köra där vare sig man vill eller
inte.

Tveksamt dock om någon har bötfällts för att inte köra i bussfilen?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Finns det bussfil när man e ute på hojjen väljer iaf jag alltid den (lagligt eller ej) .... Fri fart ftw :banana

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Hoj
En dekaltrimmad en..
jaha... i sista minuten, fanns det nån kommunpolitiker i sthlm som vill driva frågan?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Varför får taxi köra i vissa kollektivkörfält? Bara för att någon har råd att betala en chaufför så ska man slippa slösa tid i köer eller?

Förmodligen eftersom såväl riksdags-och kommunpolitiker väldigt ofta åker taxi själva, till och från jobbet....... Då är det skönt att slippa stå i kö, om man kan bestämma själv....

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Alingsås har inga bussfiler och för kranskommunpendlare är det bara "varsågod och skölj" på alla idiotgrejor som rör trafiken i Göteborg.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Busschaufförer är nog de skickligaste av alla yrkesförare, åtminstone i Stockholm.

Gammal tråd, men say what...??? Jag må vara tidernas jävla lantis, men hur kan en yrkeskategori - som har tvingats anställa en speciell person enbart för att backa tillbaka avkörda bussar upp på vägen - anses som skicklig...???

Bussfiler i all ära, men för mig finns en betydligt viktigare MC-fråga inför valet - vad har de olika partierna för plan angående underhåll, renovering och nybyggnad av landsvägar UTANFÖR storstadsområdena...?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Öh, om du läser det i sitt sammanhang istället kanske pulsen sjunker något.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är jag ute o cyklar men fick man inte lära sig i teorin att någon klass av mopeder fick köra i bussfil inne i stan? att samtliga 2-hjuliga fordon skulle få köra där ser jag bara som ett stort plus. eller i allafall att vi har möjligheten att välja att köra där istället för att beblanda oss med 4hjul+ fordonen. Somliga blir ju bara irriterade på oss så, varför inte ge oss möjligheten för säkerhetens skull kunna särskilja oss ifrån dom vid behov?

Jag är ju inte så politiskt aktiv eller insatt men man kanske borde om man orkar tänka sig att göra det för att ta reda på vem som i min komun står på motorcyklisternas sida

Last edited:

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Öh, om du läser det i sitt sammanhang istället kanske pulsen sjunker något.

Nej jag håller nog med Alatalo, say what?
Bara för att de inte pillar på telefonerna lika mycket som bilister så är de skickligaste yrkesförarna i stan?

Jag vet inte vart i stan du färdas men det är raka motsatsen till mina upplevelser. Jag möter hellre valfri annan yrkeschaufför i en korsning - alla dagar i veckan - än en busschaufför med "störst först"-penistänk och mindervärdeskomplex.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Ja, nu har jag aldrig påstått att andra yrkeschaufförer skulle vara särskilt mycket sämre. Detta gäller dock inte taxichaufförer som jag anser är bland det farligaste som finns att ha runt omkring mig när jag kör hoj. Oberäknelig, använder aldrig blinkers, kan tvärnita eller svänga på de mest märkliga och oväntade platser och anser sig stå över alla trafikregler i stort.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vi kan väl enas om att varken busschaufförer eller taxichaufförer är skickligast i Stockholm...?

Busschaufförer har förvisso företrädesrätt ut från busshållplatser, men de flesta verkar vara helt övertygade om att denna rätt gäller precis överallt och inte bara från busshållplatser. Jag vet inte hur det ser ut i resten av Stockholm, men runt Upplands Väsby verkar ett beteende där man bränner rakt ut från parkeringar, lämna-företrädes-skyltar och stoppskyltar vara helt accepterat. Att stanna vid övergångsställen eller cykelvägar finns inte på menyn (jag blev själv vittne då en äldre kvinna på cykel mejades ner av en buss, mitt inne i Upplands Väsby). Att man dessutom har förtvivlat svårt att hålla bussen undan från skyltar, trafikdelare och husfasader eller att man har komiskt svårt att hålla bussen på vägen så fort det vankas snö på väderleksprognosen, det gör ju inte att ens förtroende för denna så kallade yrkeskategori ökar...

Jag åker taxi till och från Arlanda ungefär en gång i veckan och det är ganska länge sedan jag slutade åka Taxi 020. Gratis ryggmassage på grund av bromsplattan på bakdäcket var ju skönt, men resten av den totalt nedkörda Priusen attraherade inte. Att den så kallade chauffören sedan ligger en halvmeter bakom framförvarande bil på motorvägen - samtidigt som han vänder sig bakåt för att gräla om priset med en kund som mycket väl vet vad det fasta priset är då han åker en gång i veckan - det säger allt...

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har tagit knarren till jobbet denna vecka när jag slaggat hos gumman ... när jag kör ut på E4 så kommer jag direkt ut i Bussfilen och tuffar på i den tills jag ska av
I morse var det en taxi som hadde en riktigt bad day antar jag .... upp i röven på mig blinkar å tutar å har sig (å jag fiskör inte,låg en bit över 100) , vill ju inte ha en galen fan i arslet så viker ut i "vanliga" filen så puckot kan damma på .... då kör hen upp brevid mig och gestikulerar och jag riktigt ser saliven stänka när hen gapar och skriker i sin lilla fula gula Prius , sen backar han av och lägger si i typ 60-70 , å jag ut i bussfilen igen (det rullar hyffsat på E4 iofs men ska endå av i Frösunda) ... å idden gasar upp i röven på mig igen å formligen hänger sig på tutan :rofl ...... klickade ner och lämnade fåntratten med ett glatt vinkande :hej (stackars hens fru ikväll :glömdet )

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!