Fråga gällande övningskörning.

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
Tycker det är för pinsamt, att ringa eller gå in till polisen för att fråga följande:

Vad händer om Snuten stoppar mig när jag är ute och åker utan körkort, dvs. övningskör illigalt för mig själv?

2 års indraget lämp? Feting böter? :3freak

Vem har råd med körskola?
Givetvis vet jag att detta är idioti men va fan...
 

Murphy´s law

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
hemma
Hoj
CBR 900 rr
Körkortstillståndet blir förmodligen indraget av körkortsenheten och polisen rapporterar dig för olovlig körning alternativt grov olovlig körning. I straffskalan finns böter eller fängelse i högs sex månader...

Dags att tänka till... :kocko
 

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
Murphy´s law skrev:
Körkortstillståndet blir förmodligen indraget av körkortsenheten och polisen rapporterar dig för olovlig körning alternativt grov olovlig körning. I straffskalan finns böter eller fängelse i högs sex månader...

Dags att tänka till... :kocko
Okej då äre lungt, bara att köra på dvs. :yoparty
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Belfrage skrev:
Okej då äre lungt, bara att köra på dvs. :yoparty

Självklart kommer väl körkortet också skjutas fram i 2 år, det tror IAF jag. Kan ju inte garantera någonting.
Det är u samma sak om du åker dit med körkort på prövotid så kan du bli av med det i 2 år om du svinat för mycket, fast det kan man förståss om man inte har prövotid också :kocko (dumt av mig)
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Har du ingen du kan övningsköra med då? Mor, far, kompisar? Inte så bra att köra själv utan KK, skadar du någon blir det förmodligen fängelse.
Eftersom jag vet att du inte kommer lyssna på folket här inne som alldeles snart kommer idiotförklara dig, så råder jag dig iaf att ta 2-3 lektioner på skolan innan du kör själv. Annars kommer du förmodligen köra åt h-e i en kurva när du får panik pga bristande kunskap.
 

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
Nä men jag har bara kört två gånger än så länge i ett garage.
Har ingen som kan hjälpa mig med övningskörandet.
Kommer endast köra endast tidiga söndag mornar eller sena vardag kvällar, då göteborgs gator är helt tomma.
Alltså kommer jag vara helt ensam när jag kör, och jag kör riktigt försiktigt dessutom.

Ville bara veta om det är värt det och jag kommer ta den risken.

Och är det något forum som galningar och idioter hör hemma på är de väl ett mc-forum?
 

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZ 600
Belfrage: fråga här på sporthoj om någon kan bli din handledare? Det är ju värt ett försök, har en kompis som skaffa sig handledare via internet, jag själv fråga alla på jobbet. Måste finnas någon där ute som kan hjälpa dig. Jag hade aldrig tagit risken iaf. Lycka till med att hitta någon.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag ska ut och övningsköra med min sambo 2fast4some..dags för honom att börja käka :ätapiller

Har tur med handledare då det är många i "skövdegänget" som har åldern inne, man måste vara minst 24 år och ha haft behörighet i fem år. Funderar på att ha Magnus Carlson som "handledare" om jag tar några körlektioner på körskolan. :)

Att köra utan körkort är :kocko
 
Last edited:

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Kör du lugnt, tidigt på söndagsmorgon eller sent på vardagskvällar finns det förståss ingen trafik i Götet, speciellt inte såhär på sommaren. Så då går det säkert jättebra!
/F. ( :rolleyes: för säkerhets skull...)
 

Farmarsvin

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 Puch Alabama
Tjena Belfrage!
Jag har viss erfarenhet av körning innan mitt kk. Kan bara hålla med alla andra om att det egentligen är riktigt puckat, men det vet du nog redan. Kom ihåg att polisen är ditt minsta problem när du kör olagligt, och om du kör av och demolerar din hoj så är det givetvis jobbigt, men förhoppningsvis bara en ekonomisk smäll för dig.

Om du däremot skulle smälla med en medtrafikant, eller köra på någon lekande unge, då har du skitit i det blå skåpet för gott. Det priset kan lite "privat" övningskörning aldrig vara värt!

Se till att skaffa dig en handledare. Det måste finnas någon i din närhet med kk!? (Farfar? Mormor?) Om du mot allt förnuft ger dig ut ensam, se då till att ha enorma marginaler till allt och alla (detta är INTE en uppmaning till dig att köra själv). Kör inte i stadstrafik, utan håll dig på avskilda ställen och träna krypkörning eller snälla inbromsningar. Om du ställer till det kommer du ångra dig resten av livet. När du väl tagit kortet finns gott om tid att gasa av sig på riktigt. Håll ut tills dess!
 

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
K1200R
På inhägnat område får du köra, och man kan ju "leda" hojen till och från sitt övningsställe ifall någon undrar.
 

jimmyroquai

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
MV Agusta Brutale 750S 2005
Jag hade inte heller någon att övningsköra med, men jag sparade ihop slantar i ett halvår för att kunna ta körlektioner på körskola. Tycker det var väl investerade pengar (drygt 7000 kr).

1. Kraschar man så är det körskolans hoj, inte din.
2. Detsamma när det gäller kläder.
3. Du har någon erfaren person som mycket snabbare kan få dig att lära dig det du behöver än du själv kan på egen hand. Detta tror jag gäller oavsett tidigare erfarenhet, så länge som körläraren är tillräckligt duktig.

Dessutom så kör man ju upp dagtid i trafik, blir nog svårt med uppkörningen om man inte övat på placeringar m.m. under verkliga förhållanden. Men visst krypkörningar och provbromsningar kanske man kan öva på någon ensligt belagd P-plats, men det är med just de övningarna som man ofta önskar att det är någon annans hoj man kvaddar... har sett mer än en person tappa hojen på krypkörningen.
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Hinkas skrev:
Självklart kommer väl körkortet också skjutas fram i 2 år, det tror IAF jag. Kan ju inte garantera någonting.
Det är u samma sak om du åker dit med körkort på prövotid så kan du bli av med det i 2 år om du svinat för mycket, fast det kan man förståss om man inte har prövotid också :kocko (dumt av mig)

Hmm 2 år? Åkte dit med bil när jag hade 1 månad kvar på prövotiden, körde ett snäpp över 200. Blev "bara" av med det i 6 mån + 1200 böter (innan dom höjde maxbeloppet *puh*) o sen var det bara att skriva upp o köra upp igen o få ny prövotid =/

Men åkte ju inte dit för vårdslöshet iofs, då hade det ju blivit dagsböter o skit o då kanske det tar längre tid innan man får ta kortet igen.

Men som sagt, att övnköra själv hade jag aldrig vågat ha på mitt samvete om d skulle hända ngt!
 

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
En fråga då...
Måste den jag övningskör med köra mc eller kan han sitta bak på eller köra bil?

Tack för svaren.
 

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
kowal skrev:
Belfrage: fråga här på sporthoj om någon kan bli din handledare? Det är ju värt ett försök, har en kompis som skaffa sig handledare via internet, jag själv fråga alla på jobbet. Måste finnas någon där ute som kan hjälpa dig. Jag hade aldrig tagit risken iaf. Lycka till med att hitta någon.

Ja finns de någon som vill bli min handledare?
Jag erbjuder 3 kr/minut. 180 kr/timmen.
Bor i majorna, GBG. :)
 

gleb

Medlem
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Lund
Hoj
Honda CB1000RA
Belfrage skrev:
En fråga då...
Måste den jag övningskör med köra mc eller kan han sitta bak på eller köra bil?

Tack för svaren.

Övningskör man privat så kan du antingen skjutsa din handledare eller att han/hon kör en egen MC. Däremot så får en handledare vid privat övningskörning INTE köra bil...se nu till att hitta någon som du kan tuffa runt lite med :tummenupp
 

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Röööö CBR 600 FS
Belfrage skrev:
Inte nån som känner sig sugen på att tjäna lite cash på att åka hoj?

Öhh med din sunda inställning som du visat ovan i denna tråd skulle jag inte åka med dig för alla :tuttar i stan...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top