Fråga gällande övningskörning.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=68508
17% av dom som dör på mc i trafiken saknar körkort. Man kan ju misstänka att några av dom är mc-tjuvar, men säkert många som "övningskör" själva, eller bara inte bryr sig om att skaffa kort! Belfrage, vill du bli en av dom? :va

Ja, jag körde också omkring med min hoj innan jag fick kortet, 100m fram å tillbaka på en liten gata i ett villaområde. Och då enbart för att träna krypkörning och känsla i händerna. Smart? Nja. Säkra omständigheter? Ja!

Men att ge sig ut i trafiken är vansinnigt! Låt bli det helt enkelt!

Dessuom kommer du med största sannolikhet att skaffa dig ovanor, och missa mycket av det man måste lära sig för att bli en säker mc-förare. Tex spårval, kurvteknik, bromsteknik, placeringar, att du är osynlig för bilister osv. Skaffa en handledare, många är ju ändå ute och åker, och bjuder du på soppan och lite bullar vid rasterna löser det sig säkert!
 

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
Hoztic skrev:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=68508
17% av dom som dör på mc i trafiken saknar körkort. Man kan ju misstänka att några av dom är mc-tjuvar, men säkert många som "övningskör" själva, eller bara inte bryr sig om att skaffa kort! Belfrage, vill du bli en av dom? :va

Ja, jag körde också omkring med min hoj innan jag fick kortet, 100m fram å tillbaka på en liten gata i ett villaområde. Och då enbart för att träna krypkörning och känsla i händerna. Smart? Nja. Säkra omständigheter? Ja!

Men att ge sig ut i trafiken är vansinnigt! Låt bli det helt enkelt!

Dessuom kommer du med största sannolikhet att skaffa dig ovanor, och missa mycket av det man måste lära sig för att bli en säker mc-förare. Tex spårval, kurvteknik, bromsteknik, placeringar, att du är osynlig för bilister osv. Skaffa en handledare, många är ju ändå ute och åker, och bjuder du på soppan och lite bullar vid rasterna löser det sig säkert!

Okej, men dra upp hela listan istället så får vi en annan bild av alla dödsorsaker.

50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
99% män
Mest Singelolyckor
Helgen (nöjeskörningar) står ut som tid med flest olyckor
55% använt helställ
Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
17% inget körkort
20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik)
20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
55% ägde hojen
50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
Dör flest på 70-vägar
90% INGET fel på vägen...
Träd, bergväggar och sidoräcken är vad som står ut som föremål som dödar

Mest Singelolyckor, jag testar aldrig gränserna. Jag skulle aldrig råka ut för en singel olycka, de vet jag med mig sen moped tiden.

Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger), bara dem är 20%!
Inte en chans att jag kör efter en öl.

20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik), Jag är bara 19! :hihi

20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare), varför skulle jag gå ut och övningsköra själv om jag hade nån som pröjsa kortet åt mig?

41% har kört extremt mycket över laglig hastighet, jag kör aldrig över gränsen, tar som sagt aldrig risker.
 
Last edited:

Coola Ola

Guest
Ska du övningsköra så åk ner till Klippan/Röda Sten. Där finns ju hyfsat stora ytor att övningsköra på och polisen lär knappast dyka upp där. Se till att ha skattad och försäkrad hoj också. Och ja, det är korkat att köra utan körkort.
 

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
Coola Ola skrev:
Ska du övningsköra så åk ner till Klippan/Röda Sten. Där finns ju hyfsat stora ytor att övningsköra på och polisen lär knappast dyka upp där. Se till att ha skattad och försäkrad hoj också. Och ja, det är korkat att köra utan körkort.
Det är väl mkt möjligt att snuten vart på triumfglass och sedan åkt ner till parkeringen vid röda sten för att äta sin goda glass nära vattnet eller? :)
Bor annars inte långt därifrån.
 

addee

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen, hinner inte denna säsong.
Killen har ju ändra uppfattning och erbjuder ngn betalt för att lära honom köra
hoj, ge han lite credits.

Upplys om det han frågar samt ev följder, knip sedan käft med moralsnacket :fatta!

Det "värsta" är som ngn redan nämt, försäkringar för skador på andra personer eller fordon som du orsakar.
Du kan bli ersättningskyldig för dessa skador. Dvs smäller du in i en Aston Martin så Kan det bli till att leva på existensminimum resten av livet. :tomten
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
addee skrev:
Dvs smäller du in i en Aston Martin så Kan det bli till att leva på existensminimum resten av livet. :tomten

Näpp, trafikdelen gäller ändå (PUNGT)
Trafik försäkringen gäller även på en trimmad moped som smäller med en bil, där har du oregistrerad, oskattad, obesiktad och felförsäkrad MC med minderårig förare utan körkort.

När jag var 15 var det en kille på skolan som istället för trimmad moped fick en 125cc, som var skattad besiktad och försäkrad, och dessutom var försedd med bromsar som matchade fartresurserna betydligd bättre än på våra trimmade dakota, alabama och ks50.
I ljuset av dagens idiottrimmade EU-moppar unrdrar jag om det inte var klokt av hans föräldrar, dessutom åkte ju han omkring och var skraj för att torska (eftersom han såg fram emot Lätt-A kort) så han körde försiktigt och stod inte och idiotvarvade utanför kiosken på fredagskvällarna.

En sak han fick beröm för när han körde upp var att han var så uppmärksam i backspeglarna, tror fan det om man har åkt omkring olagligt ett år och bara väntat på att få snuten efter sig. :hihi


Jag har då aldrig hört talas om "återbetalningsskyldighet" på försäkringar?
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Belfrage skrev:
Mest Singelolyckor, jag testar aldrig gränserna. Jag skulle aldrig råka ut för en singel olycka, de vet jag med mig sen moped tiden.?

Menar inget illa men nu nu blir jag faktiskt lite :skrämd :död Genom att skriva så så verkar du omogen för att vara i trafiken i mina ögon...

Liten fråga...har du B-körkort :va
 
Last edited:

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
2fast4hjo skrev:
Menar inget illa men nu nu blir jag faktiskt lite :skrämd :död Genom att skriva så så verkar du omogen för att vara i trafiken i mina ögon...

Liten fråga...har du B-körkort :va
Nej jag har inte B-kort, jag bor ju i majorna centrala GBG så jag har inte behov av det.
Börja tracka mig nu hur mkt du vill de skiter jag i.
Fortfarande ingen som är intresserad handledare?
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Belfrage skrev:
Nä men jag har bara kört två gånger än så länge i ett garage.
Har ingen som kan hjälpa mig med övningskörandet.
Kommer endast köra endast tidiga söndag mornar eller sena vardag kvällar, då göteborgs gator är helt tomma.
Alltså kommer jag vara helt ensam när jag kör, och jag kör riktigt försiktigt dessutom.

Ville bara veta om det är värt det och jag kommer ta den risken.

Och är det något forum som galningar och idioter hör hemma på är de väl ett mc-forum?

Säg till när du fått kortet, så att jag kan våga mig ut igen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top