Fråga gällande KTM Super Duke 1290 samt KTM överlag

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hej,

Enligt vissa svenska websidor, bl.a. hojcenter som har den nya 1290 i lager skriver så här: "Endast ett fåtal exemplar kommer till Sverige så passa på innan dom tar slut!"
Kan detta stämma, eller är det endast ett försäljningsknep? Äldre KTM modeller finns det väl gott om, eller?

Sedan, överlag, hur är KTM som hoj? Jag är Kawasaki freak, men den nya 1290 är ser ju fantastisk ut.

mvh
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag är också fundersam på KTM, de verkar lite poppis sådär men jag har inte hört så mycket bra om dom. Har bara hört att de är lite jobbiga att underhålla och att de behöver det ofta.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nja, KTM:en lär bli lika svårsåld som sporthojarna med tanke på premierna. De lär ej ta slut :)
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Säkert en blandning av både och skulle jag tro = kommer inte så jättemånga till sverige OCH att det är lite av ett försäljningsknep att påpeka det hela tiden.

Har själv haft/har en KTM och måste säga att överlag är jag extremt nöjd med den, inte haft några problem med den oc hdet verkar inte vara många andra som haft det med dem senare KTMerna heller.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Är ju såklart otroligt färgad eftersom jag till 75% ägt KTM men min åsikt är att alla fördomar som finns är skitsnack och allt positivt är sant :tummenupp Hade lite trassel att få tag i delar till min första 620 Duke när startmotorn rasade 2001, men sedan dess har allt varit prima. Vad gäller service och underhåll så är det inte kortare intervaller på KTM:s landsvägsmaskiner än något annat märke och delar är numera lätt att få tag i. Beställde oljefilter från Lelles KTM app i mobilen i tisdags och i torsdags låg den i brevlådan. Angående SDR 1290 så spås det att försäkringsbolagen troligen kommer se över den nuvarande skyhöga premien, ta Aprilia Touno t ex som nästan har samma vikt/effekt förhållande och är galet mycket billigare.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hojen blir ju än mer hypad eftersom det kommer vara brist på den. Det är ett medvetet val från KTM såklart. Men exakt vad skulle vara krångligt med en hoj av det märket? KTM gör ju sjukt bra hojar. Det är varken krångligt eller överdrivet mycket service på dem.

1290 har ju tillomed 1500 mil-intervaller.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Nåja, att de skulle ta slut verkar lite lätt överdrivet. Det verkar inte vara svåra att få tag i.

Jag körde ZX10R->ZZR1400 innan jag hamnade i TwinTräsket. Det som jag ruttnade fullständigt på var egentligen när jag skulle byta från ZZR1400 till en 2011a ZX10R. Kunde inte hitta en försäkring under 16.000SEK hel/hel. Nu kör en KTM 990 SDR 2010. Visst kan jag ibland sakna den underhållande accelerationen från 165 - 275 km/h. Men hur ofta är det som jag behöver flyga fram i 275km/h. D.v.s. ute på en bana så är det mest på lång rakor som man märker en skillnad och saknar sporthojens topphastighet. Men det finns en annan sida än de tråkiga långa rakorna. Det är när det svänger. Kör du t.ex. en ZX10R, då så kör du en Superbike. Ingen lyfter på ögonbrynet när du kör om någon. Men kör du om ZX10R med en SDR så är det mera underhållande. Det går att köra fort med de flesta hojarna.

Om jag jmf. servicekostnader mellan ZX10R, ZZR1400 och KTM990SDR, så är det inte dyrare eller billigare att äga någon av hojarna. Om jag lägger omkull hojen. Då är det mycket billigare med en KTM990SDR. Det är inte så mycket plast att hålla reda på.

KTM990SDR vs KTM1290SDR. Tja, visst kul. Men då kan jag lika gärna köpa en sporthoj. I dagsläget så skulle jag nästan satsa på en BMW S1000RR. Finns massor med godis till dessa. Ja, även om Tom Sykes vann, så skulle jag gå på BMWn.

Vill jag ha en hoj med bättre budget (läs försäkringen tar inte 80% av budgeten) så är modellerna KTM990SDR, Aprilia Tuonon och BMWS1000R. Riktigt bra allternativ. Det går att modda ganska mycket med var och en av dessa.

Men som sagt. KTM1290SDR är riktigt läckerbit och man väljer med hjärtat och inte hjärnan.

Lycka till :):)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Att Sverige får en liten tilldelning på 1290 är väl inte konstigt, Sverige är ett pytteland både befolkningsmässigt och hojmässigt.
Dessutom, det sämsta KTM kan göra nu är att producera ett överlager av hojar som bara står ute hos ÅF och samla damm, då är det mycket bättre att behålla exklusiviteten och fortsätta bygga på mytbilden om den nya 1290:n.

Sen, hur KTM är som hoj? Jag brukar säga, allt skitsnack är avundsjuka:)
Vill man ha tekniskt perfektion, vibrationsfritt och komma hem efter två timmars åktur i 300km/h och känna - jaha?
Eller vill man ha muller, vibrationer och invärtes leende varje gång du vrider hårt på rullen och komma hem efter en två timmars åktur och känna - ihaaaa!

Happy Valentine förresten:kär
 

Kusinkokain

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2014
Ort
youtube.com/kusinkokain
Hoj
SMC-R -14
Det står i alla fall två stycken 1290 på Hojcenter. En orange och en svart. Inga "köpt"-skyltar när jag var där i går. Du har ju garanti på nya grejer också.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Det är väl lite av ett försäljningsknep, för jag bevakade smc 690r rätt så noggrant under 2012/2013 och det fanns alltid nån över på nåt ställe. Visst får man kanske åka en bit för att hämta den, men det kommer finnas nån kvar.

Samma med 1190 Adv, den var ju "slut" under hela 2013 typ, men fanns ändå 1 ny i gbg samt 2 i stockholm och 1 i västerås. (Obs menar standard modellen, inte R)

Så det finns alltid nån kvar, men mitt tips är väl att köpa en direkt. För det är tråkigt att vänta på den, samt inte igentligen värt att åka 40mil och hämta en när företagen som säljer den inte är nåt att direkt hänga i granen:p

Annars angående KTM i övrigt var jag kanon nöjd med min smc, inte ett problem eller något som krånglat med den. Min 1190 har jag ju inte direkt kört så mycket, men väldigt nöjd ändå, verkar vara lite recalls på den dock. Men det brukar ju lösa sig. Samt Ktm Scandinavia är väldigt bra att ha att göra med, dom bryr sig om sina kunder och det är ju väldigt trevligt.

Det enda som förstör 1290:n är ju försäkringen, men hojen är ju ny och premierna lär ju sjunka en del om skador/stölder inte blir så höga.

Dock ångrar jag att jag köpte en 2013 av 1190:n, då man igentligen inte ska köpa första åretsmodell pga det är en helt ny oprövad maskin. Vänta ett år suger ju med iofs, så det är ju ett val man får göra.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det står i alla fall två stycken 1290 på Hojcenter. En orange och en svart. Inga "köpt"-skyltar när jag var där i går. Du har ju garanti på nya grejer också.

Frågade du ifall de var köpta eller ej? Hos Funbike står det två stycken och de är sålda, men de har ingen lapp på sig. Sen kan jag förstå ifall just Hojcenter inte får några sålda hojar, tröttare säljare får man ju leta efter :hihi
De är slut på DinMC, Funbike och LellesMC iaf. Den första leveransen till sverige har väl i stort sätt sålt slut om inte annat. Nästa leverans kommer i mars och då får de in 1-2 stycken vardera som jag har förstått det.
Dessa är inte slut ännu.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
HD är skit och läcker olja, Ducati och Triumph skramlar sönder, Kawasaki har dålig detaljkvalitet, Honda är tråkiga, Aprilia är opålitliga och Kåttar blir stulna DireCtt, om man nu inte tjör ijäl sig först. Detta vet väl alla??

Skämt å sido, det är väl som konstaterat tidigare i tråden bättre serviceintervall på KTM nu för tiden. Det är säkert bra kvalisort och om inte annat har man ju garanti att luta sig mot. Så resonerade jag när jag köpte min Triumph. :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Min Suzuki läcker olja och ska ha service var 600:e mil. Känns tryggt att den är från Japan och därmed inte kan gå sönder :)

Att KTM har rykte om att kräva mycket underhåll måste väl komma från att de historiskt mest har tillverkat tävlingshojar och det ryktet har hängt med till gathojarna. Har geggmopparna verkligen krånglat mer än andra med liknande trimningsgrad?
 

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Till att börja med så är det ju 1500-mils intervaller vad gäller service, vilket är kanonbra :)..
Fortsatt så kommer det endast ca 80 Ktm 1290 SDR till Norden, vilket betyder att det faktiskt kan bli ont om dom.. En del är som jag - Köper med hjärtat utan att ens provkört.. Men tänk på alla som fastnar när våren kryper fram och man faktiskt får provköra the Beast? :)

Tilläggas bör även att KTMs absolut största affärsområde är Cross/Offroad. Eftersom de endast har en produktionslinje, om jag förstått det rätt, så är det självklart att dom prioriterar den marknaden där de tjänar mest pengar och alltså lägger väldigt lite tid åt just 1290 SDR..

Min levereras i mars nångång.. Kan knappt vänta längre :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...självklart att dom prioriterar den marknaden där de tjänar mest pengar och alltså lägger väldigt lite tid åt just 1290 SDR....

? Självklart tjänar KTM mer pengar på att producera crosshojar än 1290 som kostar drygt det dubbla per st?
Jag tycker inte det låter så självklart även om det förstås tar längre tid att montera en 1290.
 

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
? Självklart tjänar KTM mer pengar på att producera crosshojar än 1290 som kostar drygt det dubbla per st?
Jag tycker inte det låter så självklart även om det förstås tar längre tid att montera en 1290.

Om vi jämför en och en cykel, så har du helt rätt.. Men dom producerar flera tusen crosshojar och endast några hundra 1290.. Så på det stora hela, så är det självklart att dom tjänar väldigt mycket mer på crosshojar..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
I senaste BIKE står det något om att andelen landsvägshojar och geggmoppar är 50/50 nuförtiden.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bara en sak som är säkert. Första ägarna av en ny modell kommer först få veta vad som är bra och dåligt. Tester och ägare av andra modeller, är mer ett jasså än faktiskt.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top