Fråga gällande KTM Super Duke 1290 samt KTM överlag

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Om man har varit med om att lansera en ny produkt så vet man att den första batchen alltid kommer ha någon barnsjukdom och därför gör man en lagom stor första upplaga. Detta gör att du kan reda upp eventuella misstag relativt snabbt och ändra det till andra omgången.

1. Har första batchen ALLTID barnsjukdomar?
2. Kan du allt om företagsekonomi och MARKNADSTRATEGI?
3. Kan alla företag vips bara tillverka hur mycket produkter som helst?
4. Kan alla underleverantörer vips bara tillverka hur mycket delar som helst till beställaren?

Som ett exempel har vi Playstation 4. Konsollen släpptes i nov/dec och beställer du en nu så får du den i slutet på april, är Sony's företagsstrateger inte friska?

Jag vill inte skriva dig på näsan, men det finns så mycket andra saker som påverkar en produkt som man bör tänka på.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
1. Har första batchen ALLTID barnsjukdomar?
2. Kan du allt om företagsekonomi och MARKNADSTRATEGI?
3. Kan alla företag vips bara tillverka hur mycket produkter som helst?
4. Kan alla underleverantörer vips bara tillverka hur mycket delar som helst till beställaren?

Som ett exempel har vi Playstation 4. Konsollen släpptes i nov/dec och beställer du en nu så får du den i slutet på april, är Sony's företagsstrateger inte friska?

Jag vill inte skriva dig på näsan, men det finns så mycket andra saker som påverkar en produkt som man bör tänka på.
Jag vet inte allt om detta men varit med och lanserat nya produkter inom 3 olika företag/nischer och någonstans har det alltid funnits problem. Vet du allt om företagsekonomi och marknadsstrategi?

Visst finns det produkter där första lev inte har några fel och det finns branscher där det inte finns utrymme för detta tex läkemedel. Men väldigt ofta är fallet sådant att något inte riktigt håller måttet och kan även ibland vara helt och hållet underleverantörers fel men felet finns fortfarande oavsett om det är fabrikörens fel eller inte.

Sen var det mer förenklat att säga att man håller ner volym bara för eventuella fel då det i ktm:s fall såklart handlar om att dom nog inte har en fabrik där man bara gör SD utan en massa modeller och dom måste självklart också produceras inför våren. Sen kommer tillkommer alla underleverantörer ovanpå det.

Tror du att Sony gör enbart PS4 eller kanske fler produkter i samma fabrik?

Vi kan väl även räkna in råvaror också som inte alltid är säkert!

Det är även en stor skillnad på att släppa en ny produkt som SD 1290 än en uppdatering av en gammal.

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Av alla superdukar som ligger ute på blocket så tror jag att den flesta är köpta/bokade. Jag har själv köpt en som säljaren får ha i butik samt på blocket för att folk skall komma till butiken för att kolla på den i verkligheten samt andra hojar och ställa sig på eventuell väntelista.
Och jag har för mig att KTM medvetet har satt en låg produktion på superdukarna för att den inte skall bli en dussinhoj och spä på ha-begäret...
Personligen gör det inget att den står där, vädret är för dåligt för att köra och en massa powerparts skall leveras och installeras av butik till våren.
Och detta gäller båda exemplaren som står där, ringde även runt till diverse handlare när jag själv ville ha tag på ett exemplar tidigare men kunde i bästa fall få stå i kö, men det här gällde stockholmstrakten.

Det som gör det svårt att verkligen veta att dom är sålda är för att handlarna inte verkar ställa hojarna mer svåråtkomliga för alla kunder samt utan såld-lapp, har själv haft lite åsikter om detta.

Mycket "tror" och "har för mig" i denna tråden!
Självklart är det så att KTM aldrig mättar marknaden. Finns det ett behov av 1000 hojar så bygger de 900st. Just för att nästa års modell skall efterfrågas och underlag finnas vid lansering.
Deras affärsidé bygger ju på detta.

Scandinavien fick sammanlagt 60st 1290, varav Sverige 50st. Nästa sändning är "försenad" pga. stor efterfrågan i övriga Europa så ja de bli några som blir utan här i Sverige.
:rolleyes:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag vet inte allt om detta men varit med och lanserat nya produkter inom 3 olika företag/nischer och någonstans har det alltid funnits problem. Vet du allt om företagsekonomi och marknadsstrategi?

Visst finns det produkter där första lev inte har några fel och det finns branscher där det inte finns utrymme för detta tex läkemedel. Men väldigt ofta är fallet sådant att något inte riktigt håller måttet och kan även ibland vara helt och hållet underleverantörers fel men felet finns fortfarande oavsett om det är fabrikörens fel eller inte.

Sen var det mer förenklat att säga att man håller ner volym bara för eventuella fel då det i ktm:s fall såklart handlar om att dom nog inte har en fabrik där man bara gör SD utan en massa modeller och dom måste självklart också produceras inför våren. Sen kommer tillkommer alla underleverantörer ovanpå det.

Tror du att Sony gör enbart PS4 eller kanske fler produkter i samma fabrik?

Vi kan väl även räkna in råvaror också som inte alltid är säkert!

Det är även en stor skillnad på att släppa en ny produkt som SD 1290 än en uppdatering av en gammal.

Själv är jag produktchef så jag lever med produkter och dess strategier (men har mycket att lära ändå), men jag tycker att ditt andra svar är betydligt mer nyktert än ditt svamlande i det inlägget jag reagerade på.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Själv är jag produktchef så jag lever med produkter och dess strategier (men har mycket att lära ändå), men jag tycker att ditt andra svar är betydligt mer nyktert än ditt svamlande i det inlägget jag reagerade på.

Vet vad du jobbar med och du fick en rätt vass produkt av mig senast på Gåsen :)
Konstruktiv och initierad kritik är alltid välkommen:tummenupp

Grejen är väl att jag oftast jobbat direkt med tillverkande industri och får se hela ledet samt även får uppleva hur lång tid det tar innan en produkt är problemfri från ax till limpa.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati