fråga om aprilia sxv 550...

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
marcus56 skrev:
2593729 Det med utväxlingen ska du inte bry dig om, av någon jävligt korkad anledning var hojen de lånade nerdrevad med 14-drev istället för 16 som är orginal. Växlingslampan är justerbar och ligger orginal alldeles för lågt, troligtvis hade de nog ett par tusen varv till att dra.

Räckvidden vet jag inget om men hört från andra håll att det klagas lite på den men resten av det negativa verkar vara sånt som var unikt för just den hojen.
Jag tyckte att det var lite konstigt med den där testen. För när jag åker bakom polarns Aprilia 550, så slangar han ut ur kurvorna i 120km/h och fortsätter sedan växel efter växel på hjulet ut på rakan :tuttar

/Roger
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
marcus56 skrev:
2593789 Jag har aldrig upplevt det som ett problem(är ju sällan längre bort än några hundra meter från dunken. :)) så har inte forskat nåt i det men jag vet att det finns en större aluminiumtank att köpa, sen vill jag minnas att det var fler alternativ på gång, orginaltillbehör tror jag.
Marcus, du skulle ha fått bättre pris på din Aprilla med tanke på hur du lobbar för märket.

Vad gäller testet så skulle jag vilja säga, finn ett oranget fel.
(om du vill göra något annat än att transportera dig till & från jobbet dvs, ha kul tex)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Absolut, det jag saknar på banan tar jag igen i marknadsföringen, tyvärr vet inte Aprilia om hur viktig jag varit för dem. ;) Det är helt sjukt hur mycket frågor jag har fått svara på under det gångna året.


Men faktum är ju att allt jag säger är sant. :)
 
Last edited:

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Luthagen
Hoj
KTM
Tack för bra svar marcus56, fast nu strulade du till det för mig jag hade ju just lyckats bestämma mig. Tillbaka till ruta 1.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
marcus56 skrev:
2594851 Absolut, det jag saknar på banan tar jag igen i marknadsföringen, tyvärr vet inte Aprilia om hur viktig jag varit för dem. ;) Det är helt sjukt hur mycket frågor jag har fått svara på under det gångna året.


Men faktum är ju att allt jag säger är sant. :)
Finns många som skriver om sånt som dom inte vet något om, men Du har mitt fulla förtroende Marcus.

Tänkte testa köra lite Aprilla i Spanien, man kanske blir frälst vem vet :)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Stoffy skrev:
2596078 Finns många som skriver om sånt som dom inte vet något om, men Du har mitt fulla förtroende Marcus.

Tänkte testa köra lite Aprilla i Spanien, man kanske blir frälst vem vet :)

Ja varför inte. Du på en SXV550, det vore inte fel. För den lilla extravikten på hojjen verkar inte störa dig, du som går omkring i depån med en Husaberg under armen, och letar efter depåstödet till den.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
RaceMe skrev:
2596328 Ja varför inte. Du på en SXV550, det vore inte fel. För den lilla extravikten på hojjen verkar inte störa dig, du som går omkring i depån med en Husaberg under armen, och letar efter depåstödet till den.
Äh, det gör väl jag också :rolleyes:
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vad är där för originaldrevning på SXV´n ?
16-?
Ser ju ut som ett 43-45 kuggars bakdrev.
Det finns ju faktiskt mindre bakdrev att köpa om man saknar toppfart.

Samma drevning på 450-550 ?
Motarden är ju betydligt snabbare i växellådan än enduron.

12/31 13/30
13/25 15/27
15/23 16/23
19/24 20/23
21/22 21/21


Sen är där ju större diameter på endurons bakhjul men en fingervisning på utväxlingen ser man ju ovan då endurons växellåda är till vänster.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jösse skrev:
2597237 Vad är där för originaldrevning på SXV´n ?
16-?
Ser ju ut som ett 43-45 kuggars bakdrev.
Det finns ju faktiskt mindre bakdrev att köpa om man saknar toppfart.

Samma drevning på 450-550 ?
Motarden är ju betydligt snabbare i växellådan än enduron.
15/46 på 450n och 16/46 på 550n, det är på SXVn då
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det konstiga m Bike's test, ja bänkningen, var att Aprilian hade så lågt vrid för sin cyl.volym.
92 Nm/l är inte mycket att skryta med på en så pass extrem motor, även om det är från en bakhjulseffektmätning.
Husan hade 96 o Ktm 107 Nm/l, skiljer alltså ca 14 % mot Ktm ! Den mäter alltså som en 470 cc motor men är på 550 cc.
Nåt skumt är det....

Möjligen har Aprilia fått kompromissa för att få till det breda registret, men SÅ mycket borde den inte tappa därför.

Nån som har nån ide ? Som kanske redan rivit i den och sett nåt fel ?
Eller fick Bike bara ett måndagsex. ?
/u
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
ulf_lundin skrev:
2597373 Det konstiga m Bike's test, ja bänkningen, var att Aprilian hade så lågt vrid för sin cyl.volym.
92 Nm/l är inte mycket att skryta med på en så pass extrem motor, även om det är från en bakhjulseffektmätning.
Husan hade 96 o Ktm 107 Nm/l, skiljer alltså ca 14 % mot Ktm ! Den mäter alltså som en 470 cc motor men är på 550 cc.
Nåt skumt är det....

Möjligen har Aprilia fått kompromissa för att få till det breda registret, men SÅ mycket borde den inte tappa därför.

Nån som har nån ide ? Som kanske redan rivit i den och sett nåt fel ?
Eller fick Bike bara ett måndagsex. ?
/u

De har väl prioriterat att få vridet högre upp i varvtalsregistret för att därigenom få högre toppeffekt istället för att få ett så högt vridmoment som möjligt.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det stämmer nog säkert, man får väl ha i åtanke att det är dubbelt så många cylindrar, precis som att motorkaraktären på en R1 och en 999 skiljer sig.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vridet per cc ska vara högt (var än toppen ligger i registret). Titta på några vassa motorer så ser ni det.
Dom har normalt högre vrid än slöare motorer. Svårt hitta motorer med mer vrid/cc än 600 cc sport-4orna.
Så högt varv o effekt betyder absolut inte lågt vrid, snarare tvärtom.

Skiljer cyl.storleken mycket så får man acceptera att den med större cyllar är något sämre.
T.ex. 1000 cc twin mot 1000 cc 4a. Men här (i Bikes test) var ju stånkorna bättre på den punkten !

Har dom samma cyl.storlek så är det absolut jämförbart. Dvs. 550 twin borde ligga
lika högt som 1100 cc 4a.

Men Aprilian (som Bike mätt) verkar ligga ca 10 % under t.ex. gsx-r 1000.
Så jag undrar fortfarande varför en nykonstruerad motor med race-anspråk är sämre än äldre gatmaskiner.

Alltihopa sett o mätt i vrid/cyl.vol, Nm/l.
/u
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top