Fråga om bränslespridare i samband med synkning av spjäll

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man siktar på runt 40-50 hp så borde det vara nånstans runt 30-35 kW, det borde väl då krävas nånstans runt 3.3-3.9 liter i timmen vilket borde bli tex 3900/60 detta borde bli 65 cc/min men det är väl på en spridare eller hur tänker man här? Borde inte ex en tvåcylindrig motor dela bränslemängden mellan cylindrarna så det räcker med att halvera mängden till varje cylinder eller tänker jag galet. Då jag googlat så verkar det som att spridarna mäta i cc/min stämmer detta?

Så själva synkningen går alltså bara till så att man synkar spjällen öppna lika mycket samtidigt och inte efter vakuum?j Jag har två spjällhus dom ska byggas samman men då blir det betydligt enklare om man "bara" ska synka ihop dom så spjället öppnas lika mycket och inte behöver kunna göra detta synbart med motorn igång och vakuumklockor inkopplade.

Ja, det blir förstås alla dina spridare tillsammans som ska ge det bränsleflödet. Men glöm inte verkningsgraden, ca 70% av energin försvinner i förluster så multiplicera med 4, du behöver alltså 4*3.9 = 16 liter/h.

Eller 8 liter/h per cylinder. vilket blir ungefär 9000/60= 150 cc/min.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Så själva synkningen går alltså bara till så att man synkar spjällen öppna lika mycket samtidigt och inte efter vakuum?j Jag har två spjällhus dom ska byggas samman men då blir det betydligt enklare om man "bara" ska synka ihop dom så spjället öppnas lika mycket och inte behöver kunna göra detta synbart med motorn igång och vakuumklockor inkopplade.
De ska öppna lika mycket för jämnare tomgång och lågfart.
Fullt öppet så skiljer det ju inte så mycket procentuellt om spjällen står nån mm fel och kör man sen med övertryck så är ju skillnaden "inte märk(mät)bar".

För vacuumfuggar är det ju annorlunda pga konstruktionen med membran och fjädrar.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, det blir förstås alla dina spridare tillsammans som ska ge det bränsleflödet. Men glöm inte verkningsgraden, ca 70% av energin försvinner i förluster så multiplicera med 4, du behöver alltså 4*3.9 = 16 liter/h.

Eller 8 liter/h per cylinder. vilket blir ungefär 9000/60= 150 cc/min.

Okej, den delen med förlusterna glömde jag ju bort, får kolla efter några lämpliga spridare men typ 1 cyl 250, eller fyrcylindriga 600 cc spridare borde välnoiggan nånstans i hyfsat rätt område.

De ska öppna lika mycket för jämnare tomgång och lågfart.
Fullt öppet så skiljer det ju inte så mycket procentuellt om spjällen står nån mm fel och kör man sen med övertryck så är ju skillnaden "inte märk(mät)bar".

För vacuumfuggar är det ju annorlunda pga konstruktionen med membran och fjädrar.

Okej, det låter ju logiskt. Ska försöka hitta på lå. Lösning för att koppla ihop spjällhusen men det borde ju gå tycker att det borde fungera med att bara ha en axel med klämförband så man lossar den ena klämringen då man synkar spjällen. Spjällhusen har vajer anslutningar men det känns ut rappligare med dubbelvajer mot att ha en axel mellan spjällhusen.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Okej, det låter ju logiskt. Ska försöka hitta på lå. Lösning för att koppla ihop spjällhusen men det borde ju gå tycker att det borde fungera med att bara ha en axel med klämförband så man lossar den ena klämringen då man synkar spjällen. Spjällhusen har vajer anslutningar men det känns ut rappligare med dubbelvajer mot att ha en axel mellan spjällhusen.
Kolla på denna för inspiration till ihopkoppling.

och/eller denna

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Kolla på denna för inspiration till ihopkoppling....
Den sista lösningen, långa tunna axlar som flexar olika mycket på de två förgasarna, fungerar inte.

/been there, done that, didn't get the t-shirt.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...får kolla efter några lämpliga spridare men typ 1 cyl 250, eller fyrcylindriga 600 cc spridare borde välnoiggan nånstans i hyfsat rätt område...
Glöm inte bilvärlden, exempel:
Lexus IS 200 153 hp fördelat på 6 cylindrar.
Mitsubishi Galant 147 hp fördelat på 6 cylindrar.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Den sista lösningen, långa tunna axlar som flexar olika mycket på de två förgasarna, fungerar inte.

/been there, done that, didn't get the t-shirt.

Jag funderade på ett länksystem med korta armar som skulle lyfta hyfsat rakt upp vid gaspådrag fast i jämförelse med komplicerade länksystem är kanske inte dubbelvajer så dåligt fast man får nog sänka om oftare än med ett bra axelsystem likande de på motorcyklarna med flera förgasare. Nåt lämpligt system att koppla ihop förgasarena ska man vän kunna klura ut.

Glöm inte bilvärlden, exempel:
Lexus IS 200 153 hp fördelat på 6 cylindrar.
Mitsubishi Galant 147 hp fördelat på 6 cylindrar.

Får kolla om det finns nåt där, hur är det med mått på spridare? Används det några standarder eller är spridare olika storlekar, ska mäta hålen för spridarna i spjällhusen?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Gick bra med synkandet. Precis som jag ville och det är ju ovanligt. Lite lättare när man gjort det förut även om jag gjorde det helt fel då, åtminstone första gången. Då kopplade jag ur slangen till original-mappsensorn men lät strömmen till den vara kvar och undrade varför den svartrök och gick skit. Visste inte ens vad en mappsensor var för något då. (13-14 år sedan)

Den blev silkeslen i gången och innan jag skruvade på justeringarna så var den väldigt "off" mellan 1an och 4an speciellt.

Sen att det märks så tydligt vid stadstrafik hade jag inte räknat med. Blev en 4a milatur efteråt kanske.

20240617_162620.jpg
Bilden är lite konstruerad : )
Ångrar inte köpet av synkverktyget iaf. (13-14 år sedan det med)

Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2