fråga om däck

Farmz

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
enköping
Hoj
firestorm 98:a
hej har precis köpt ny hoj och upptäckte en rolig sak när jag kolla på fram däcket som är ett bridgestone battlax bt45r i dimesion 120/80-17 det står rear use only på sidan av det ska det göra det om det nu ska vara ett framdäck ??
sedan så är bakdäcket monterat åt fel håll i bak är det bra? en känd firma i uppsala har monterat däcken på hojen sa säljaren.

Mvh Farmz
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
haha vad roligt. Nej det ska inte sitta däck som det står rear use only på där fram och nej det är inte bra att ett däck är felvänt o nej, jag kan inte tro på att en "känd firma i uppsala" har krängt på både fel däck o på fel håll.

Att ha ett däck som ska sitta bak men som sitter fram ist gör iofs inte så jättemkt så länge rotationsriktningen är rätt, det är ändå den som betyder något. Alltså bör du ändra bakdäcket rätt snart eftersom det vid körning i vatten skär genom pölarna på fel sätt o tränger inte undan vattnet som det ska vilket leder till otrevliga upplevelser.

Du får nog åka till denna "kända firman i uppsala" och skälla lite på dom...
 

Farmz

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
enköping
Hoj
firestorm 98:a
däck

hej tack för ett snabbt svar.
Ska leta reda på kvittot och åka till dom och fråga om det ska vara så sedan så får dom vända på bakdäcket till rätt rotationsriktning.

Mvh Farmz
 
Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
En liten följdfråga.
Händer det inte att dom som kör offroad/enduro eller dyl ibland sätter däcken "på fel håll" för att få bättre grepp? Bättre bromsgrepp föredras kanske istället för accelrationsgrepp? Vet inte var jag fått det ifrån. Kanske nån här som vet ifall det ligger ngt i det?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Är det firestormen som de monterat detta däcket på? Isåfall har de varit riktigt fel ute.
På den skall du ha 120/70-17 och inget annat.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
En liten följdfråga.
Händer det inte att dom som kör offroad/enduro eller dyl ibland sätter däcken "på fel håll" för att få bättre grepp? Bättre bromsgrepp föredras kanske istället för accelrationsgrepp? Vet inte var jag fått det ifrån. Kanske nån här som vet ifall det ligger ngt i det?

Du får knappst bättre bromskraft med felvänt däck (och jag tror inte heller att du får bättre accelrationsgrepp med rättvänt) men dom som kör mycket på bana (=torr asfalt) och mestadels sliter sidor byter ofta riktning för att kunna köra slut på båda sidor och få nästan dubbla mängden varv per däck så att säga.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tur att man inte är så känd då...:D

Verkar väldigt konstigt att det blivit så.
Men om du vill kan jag kasta ett öga på det på Lördag om du är ute och snurrar.

Kommer ha bullkalas i verkstan. :tungan
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
En liten följdfråga.
Händer det inte att dom som kör offroad/enduro eller dyl ibland sätter däcken "på fel håll" för att få bättre grepp? Bättre bromsgrepp föredras kanske istället för accelrationsgrepp? Vet inte var jag fått det ifrån. Kanske nån här som vet ifall det ligger ngt i det?

Varför man gör det på offroaddäck är för att dubbarna inte är runda i kanten åt andra hållet vilket ju ger bättre grepp. Folk som är hyfsat seriösa brukar inte göra så, men glada amatörer får ju ett "nästan nytt däck"... typ. För bättre grepp är det aldrig i fel rotationsriktning på ett nytt däck.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Varför man gör det på offroaddäck är för att dubbarna inte är runda i kanten åt andra hållet vilket ju ger bättre grepp. Folk som är hyfsat seriösa brukar inte göra så, men glada amatörer får ju ett "nästan nytt däck"... typ. För bättre grepp är det aldrig i fel rotationsriktning på ett nytt däck.

på gatdäck är det ofta spegelvänt mönster på fram och bakdäck. Därför låter det ganska logiskt att montera däcket felvänt om man sätter bakdäck fram.
Men jag skulle inte tro det spelar någon större roll...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top