Fråga om GPz 900

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Fråga om GPz 900 / GPz 1100

Har funderat på att köpa mig en billig Mc nu när säsongen
närmar sig.

Så jag undrar om det finns någon som vet lite
om denna http://www.blocket.se/vi/19720609.htm?ca=15_s.

Vill ju inte köpa ett vrak så jag vore tacksam om någon
ville titta på den .

Har en Gpz 1100 82 6000mil som jag funderar på med.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kamaxlarna är klena på dom där, dock vet jag inte om det är begränsat till någon speciell årsmodell.

Man ska ha ganska långa armar för att kunna köra, med min dåliga axel går det inte i alla fall.... Styret sitter väldigt långt fram, men ändå inte lågt.

Men dom går bra helt klart mycket hoj för pengarna.

Mats
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De finns risk att behöva öppna å dona i den rovan.
Svaga punkter:
Kammar/vippor (klena oljerör i toppen, dålig olja/uppvärmning vid kallstart)
Kamspännaren org. vill ge sig.
Inhammrade ventilsäten.
Så be att få lyssna på maskinen, å slamrar det ovanligt mycke från toppen så har du lite å pyssla med skulle ja tro.
Men tänk på att RX1000 rovan 86-87 passar rak i om du vill pula lite.:tummenupp

långa lägen för växelspaken.
Skär ner dynan ca 5-7cm, så "sitter man i hojen" :tummenupp
Kolla fram å bakfjädring
Kolla bromsskivor
Spruckna isugsgummin (går pissigt på tomgång å lågfart)

Vill du INTE mecka, kolla efter en annan 900R. Så dyra e dom inte, du får tag på en mellan 15 å 25 som du troligen inte behöver mecka med.

Men annars så e hojen ett bra val att åka sport/touring med.

Jag hade en 84:a med VM33:eek:r & VHR 4-1 system, gick som faaaaan då! :tummenupp
 
Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Tackar för svaren.
Blev tyvärr arbetslös förra sommaren så
jag har inte så mycke i plånboken som jag vill.

Men vad har ni och säga om en GPz 1100 från 82 som
har rullat ca 6000mil. ?
 
Last edited:

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
Tjaa.. är det 6000 välskötta mil så vist men det kan ju bli en dyr historia hur som om du har otur. Bild?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02

Den maskinen e troligen lite mera "skottsäker" om den inte rasslar för jävla mycke i "moroten".
Men kolla att de inte e för mycke vibrationer, de e då vevaxeln e byggd med rull å kullager. Den kan vridas om man har otur, men är de inge större vibrationer så bör de va oki.
Kan rassla från kopplingskorgen, men tror inte de heller e så vanligt.

Insprutet kan kuka ihop, men de kanske finns nå gpz-virtuoser som e hemma på dessa hära inne?
Annars så är de rätt enkelt att byta till föggar 32-34mm CV.

Laddningen med lindning & regulator kan vara bra att kolla, kan va lite klent å får jobba mycke om man haft dåliga batterier så generatorn fått jobba mycke.

De e oxå en kul maskin, men sämre väghållning än 900:an. Men för att åka så är den helt oki :tummenupp

När du får jobb så kanske du vill bygga nå skojigt av den då :)
De finns MASSOR av prylar å stoppa ner i "moroten" :tummenupp
Bygga till enkeldämpare bak, annan gaffel typ R :tummenupp

Men de e svårt att råda, man e själv typ "meck-skadad" å ser bara i vad som kan paja å va som brukar hålla på vissa modeller.
Har man tur å köper en maskin å tutar å kör så kan de hålla massor av mil, men har man otur å de e nått som bara ligger å väntar på att paja, så kanske man inte kommer så långt.
 

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Gpz 900R

Hej,en Gpz 900 är en trevlig maskin (har ägt och skruvat i dom själv) som är driftsäker förutom lite problem med förgasarmembran,kamkedjesträckare och antidive-funktionen i framgaffeln men inget som bör avskräcka från inköp det är ju enbart "småfix" som det brukar beskrivas. Jag skulle från mina erfarenheter inte rekommendera en gammal Gpz med insprutning för att den är totalt allergisk mot kurvor (lååång hoj) opålitlig insprutning och att det behövs allmänt "storfix" på en sådan för att den ska funka anständigt men om man är sugen på att bygga om en hoj så finns det förståss mycket att byta ut på en "Gammel-Gpz" "Been there-done that!"
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top