Fråga om luftintag

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Vad är den svarta burken för nått för mig verkar den jävligt onödig, har den nån vettig funktion går ett rör från luftgången upp till??

Följdfråga, håller som sagt på att bygga fighter och skulle vilja veta om om det kan ha nån som helst inverkan för motorn att ta bort allt före luftburken och bara lämna luftburken öppen?
 

Bifogat

  • 20100112197 ny.JPG
    20100112197 ny.JPG
    160.6 KB · Visningar: 187
  • 20100112198.jpg
    20100112198.jpg
    242.6 KB · Visningar: 157
En gissning är att det är en "kammare " för av avstämma luften. Alltså få en viss volym i insuget. Som sagt bara en gissning!
 
Luffarturbo?? Får gärna utveckla det där lite mer för jag greppar inte helt hur den där skall kunna funka som en turbo
 
Luffarturbo?? Får gärna utveckla det där lite mer för jag greppar inte helt hur den där skall kunna funka som en turbo

Han menar ett s.k. RAM-air-system. När hojen rullar (brukar funka bra i hastigheter över ca. 50km/h) så trycksätter luften som strömmar mot hojen luftburken, vilket verkar som ett övertryck på insugssidan, dvs. överladdning. Detta kallas ibland luffarturbo då det är ett simpelt sätt att uppnå överladdning utan turboaggregat.

/Morphine

EDIT: Om en motor byggd/optimerad för ett RAM-air-system strippas på detta kan den börja gå riktigt dåligt då den nu får jobba mot ett undertryck istället för ett övertryck.
 
Last edited:
En gissning är att det är en "kammare " för av avstämma luften. Alltså få en viss volym i insuget. Som sagt bara en gissning!

Det är korrekt.
En resonanskammare/vågfälla
Inte för effekt, men väl för att ta ner ljudet.

EDIT: Jag svarade alltså på vad det var för "utväxter" på luftröret.

Luftröret i sig tar in fartvind ja - och fungerar som luffarturbo - ja.
Dock inte alls i samma omfattning på dena modell som kom senare på många andra hojar där man har riktiga måsfångare framtill... :)
 
Last edited:
ok men hur mycket effekttapp snacka vi om om jag tar bort allt och låter burken va öppen under tanken då?
Är det så man skulle störa sig på det eller är det typ inte märkbart?
 
Last edited:
ok men då till min andra fråga då om man tar bort allt det där och även tar bort gummidelen som går in i luftburken kommer hojen tappa effekt då i högre farter?

Potentiellt ja. Beror på hur avancerat RAM-air-systemet är. På moderna hojar brukar man prata i siffror kring +15HK när RAM-air är aktivt, men framförallt går dessa motorer relativt askasst om "luffarturbon" monteras bort. Beroende på hur mycket ditt RAM-air-system påverkar din motor kommer du tappa funktion och effekt i relation till detta. Jag kan tyvärr inte uttala mig om hur din motor kommer påverkas.
 
ok nu skrev du när jag ändra mitt inlägg men svarade ändå på min fråga. Så nu är jag nyfiken i så fall på om nån har nån vettiga snyggare lösningar som alternativ för jag är inte särskild sugen på att ha den där prylarna där när jag tagit bort kåporna runt om luftintaget
Alla andra som bygger fighter brukar dom bara köpa att dom tappar effekt eller som sagt vad finns för alternativ.

Vill tillägga att det är en f4i
 
Last edited:
Jag vet iallafall att min brorsa hade en Kawa från 96,en 600:a som skulle ha luftintag framtill underlyset.Han byggde om till en street fighter,gick som en potta skit
 
ok nu skrev du när jag ändra mitt inlägg men svarade ändå på min fråga. Så nu är jag nyfiken i så fall på om nån har nån vettiga snyggare lösningar som alternativ för jag är inte särskild sugen på att ha den där prylarna där när jag tagit bort kåporna runt om luftintaget
Alla andra som bygger fighter brukar dom bara köpa att dom tappar effekt eller som sagt vad finns för alternativ.

Vill tillägga att det är en f4i

Menar du att det är en Honda?

Insprutning?

I så fall kan du bortse i från ovanstående problematik

En Pc3a kan ända vara en bra investering , Men man har inte problematiken som vacumförgasarna har
 
Jag vet iallafall att min brorsa hade en Kawa från 96,en 600:a som skulle ha luftintag framtill underlyset.Han byggde om till en street fighter,gick som en potta skit

Låter inte så lovande men nån som har nån koll på om det är samma skit med insugmotornerna eller om dom är lite mer toleranta mot det?

Måste väll fan finans nått knep för det finns ju så många byggda fighters men inte hittat nån tråd om att det skulle gå så jäkla dåligt utan luffarturbo.

Alla idéer och tankar är välkomna för att få till en bra snygg lösning nu.

Skrev vist samtidigt.

Tackar anderson för dom lyftaden orden känner mig lättad nu
 
Om en motor byggd/optimerad för ett RAM-air-system strippas på detta kan den börja gå riktigt dåligt då den nu får jobba mot ett undertryck istället för ett övertryck.

Har du egen erfarenhet av detta. Jag har det inte, men jag har teoretiska kunskaper och jag tror inte på det riktigt. Möjligtvis i väldigt höga hastigheter. Om hojen har insprut som har växel som indata kan hojen gå sämre på de högsta växlarna, men knappast på de lägre.
Vad gäller effektförlust vid bortplockande av LT så kommer du inte att märka den. LT ger 1% mer effekt i 160km/h och 5% i 320. I dessa siffror är inte förluster i luftbruken inräknad. Det är bara i väldigt höga hastigheter som luffarturbo verkligen gör nytta. Personligen tycker jag det är lite löjligt att ha på gatuhojar. Det höjer topphastigheten ytterst marginellt, typ 3 km/h.
 
Fördelen med ram air är väl snarare att dom tar in kall friskluft framför hojen, istället för uppvärmd luft i en lågtryckszon någonstans innanför kåporna. Att det kan bli övertryck av fartvinden är bara en bonus.
 
Här kan du läsa om test av RAM-air. dynotest i del 2
http://www.sportrider.com/tech/146_9910_ram/index.html
http://www.sportrider.com/tech/146_9912_ram/index.html

Problemet som de glömmer bort i testet är dock att man ofta måste mappa/bestycka om hojen för att kunna få ut full effekt utan trycksatt luftburk. De redovisade effektskillnaderna är därför sannolikt för stora i testet. Men de visar ju helt klar på att trycksättningen från fartvinden funkar.

Funkar? Jo, över 200km/h så börjar det väl vara lite skillnad.
 
Har du egen erfarenhet av detta. Jag har det inte, men jag har teoretiska kunskaper och jag tror inte på det riktigt. Möjligtvis i väldigt höga hastigheter. Om hojen har insprut som har växel som indata kan hojen gå sämre på de högsta växlarna, men knappast på de lägre.
Vad gäller effektförlust vid bortplockande av LT så kommer du inte att märka den. LT ger 1% mer effekt i 160km/h och 5% i 320. I dessa siffror är inte förluster i luftbruken inräknad. Det är bara i väldigt höga hastigheter som luffarturbo verkligen gör nytta. Personligen tycker jag det är lite löjligt att ha på gatuhojar. Det höjer topphastigheten ytterst marginellt, typ 3 km/h.

På en insprutmotor går det såklart att mappa om för det nya tryckförhållandet på samma sätt som det går att bestycka om en förgasarmotor. Jag upplyste endast om anledningen till att motorer bestyckade/mappade för RAM-air går dåligt när systemet plockas bort, och detta beror på att motorn får jobba mot en undertryck istället för det tidigare övertrycket. Det räcker ju med en öppnare ljuddämpare för att trycket motorn jobbar mot ska ändras nog mycket för att påverka motorgången.

Vidare är jag inte helt med på vad du menar med att insprutet endast skulle ha växel som indata. Det finns ju en mängd indata till ECU:n (som styr sprutet), och att generalisera dessa med vald växel känns lite tunt. Men men, huruvida RAM-air ger någon effekt för oss gatåkare eller ej är väl svårt att uttala sig om. Får man fråga vilken källa du använder för de 1% och 5% du anger, samt att RAM-air:et endast skulle bidra med +3km/h på topp?
 
Får man fråga vilken källa du använder för de 1% och 5% du anger, samt att RAM-air:et endast skulle bidra med +3km/h på topp?

Siffrorna är helt enkelt det tryck man kan få av att omvandla dynamiskt tryck till statiskt i dom hastigheterna, eller på ren svenska vilket övertryck man kan göra om fartvinden till. Fråga mig inte efter formlerna bakom det, men för dom som är insatta är det enkel fysik.

Angående toppfarten ser det mer ut som en gissning, men med tanke på att luftmotståndet ökar med kvadraten (eller var det t.o.m. kubiken?) av hastigheten krävs en stor effektökning för att öka toppfarten ett par kilometer.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top