Fråga om luftintag

Låter inte så lovande men nån som har nån koll på om det är samma skit med insugmotornerna eller om dom är lite mer toleranta mot det?

Måste väll fan finans nått knep för det finns ju så många byggda fighters men inte hittat nån tråd om att det skulle gå så jäkla dåligt utan luffarturbo.

Alla idéer och tankar är välkomna för att få till en bra snygg lösning nu.

Skrev vist samtidigt.

Tackar anderson för dom lyftaden orden känner mig lättad nu

Jag fick ett par användabara länkar av någon vänlig själ i min byggtråd för moddning av luftburk vid borttagning av airducts.
Har således moddat burken på min fighter enligt instruktionerna och förhoppningsvis funkar det även till våren?
Kolla i min byggtråd om du finner inlägget?
 
På en insprutmotor går det såklart att mappa om för det nya tryckförhållandet på samma sätt som det går att bestycka om en förgasarmotor. Jag upplyste endast om anledningen till att motorer bestyckade/mappade för RAM-air går dåligt när systemet plockas bort, och detta beror på att motorn får jobba mot en undertryck istället för det tidigare övertrycket. Det räcker ju med en öppnare ljuddämpare för att trycket motorn jobbar mot ska ändras nog mycket för att påverka motorgången.

Vidare är jag inte helt med på vad du menar med att insprutet endast skulle ha växel som indata. Det finns ju en mängd indata till ECU:n (som styr sprutet), och att generalisera dessa med vald växel känns lite tunt. Men men, huruvida RAM-air ger någon effekt för oss gatåkare eller ej är väl svårt att uttala sig om. Får man fråga vilken källa du använder för de 1% och 5% du anger, samt att RAM-air:et endast skulle bidra med +3km/h på topp?

Ok, då förstår jag hur du menar.
Jag menade inte att ECUn bara har växel som indata utan jag tänkte mer så här. För att kunna utnyttja luffarturbo till fullo måste hojen veta hur fort det går eller övertrycket i luftburken, annars skulle den ju inte gå bra i lägre farter när luffarturbon inte ger något tillskott. Fast det är antagligen bättre att mäta trycket i luftburken än att veta vilken växel. Jag tror dock som någon sa att anledning är mer att få kall luft än just övertrycket, för det ger som sagt var inte mycket.

Min källa till siffrorna är Tony Foale's bok "Motorcycle Handling and Chassis Design - The Art and the Science", vilken jag verkligen kan rekommendera. Och hastighetsökning räknar man fram. Säg att du har 200hk och 5% extra från LT, alltså 10hk extra. Effekten är proportionell mot hastigheten i kubik. Okey då, jag tänkte lite fort innan, det blir ju faktiskt hela 5km/h extra...
 
Last edited:
Jag fick ett par användabara länkar av någon vänlig själ i min byggtråd för moddning av luftburk vid borttagning av airducts.
Har således moddat burken på min fighter enligt instruktionerna och förhoppningsvis funkar det även till våren?
Kolla i min byggtråd om du finner inlägget?

Man tackar så mycket skall ta mig en titt på en gång
 
Experterna kan det påverka motorn märkbart negativt med stålnätet jag satte för vid lufintaget???
 

Bifogat

  • 20100113200.jpg
    20100113200.jpg
    216.9 KB · Visningar: 80
En sprutmotor håller själv reda på vilket tryck det är i insuget.
Den ska alltså inte vara lika kinkig som en Kawa utan Ram Air slangar och förgasare.

Om du inte glömmer dina handskar i insuget så bör den gå nästan lika bra som orginal.

Mats
 
En sprutmotor håller själv reda på vilket tryck det är i insuget.
Den ska alltså inte vara lika kinkig som en Kawa utan Ram Air slangar och förgasare.

Om du inte glömmer dina handskar i insuget så bör den gå nästan lika bra som orginal.

Mats


Man tackar, var just för att slippa dom största krypen i luftfiltret som jag satte dit det. Men då vet jag att det är grönt.
 
En sprutmotor håller själv reda på vilket tryck det är i insuget.
Den ska alltså inte vara lika kinkig som en Kawa utan Ram Air slangar och förgasare.

Om du inte glömmer dina handskar i insuget så bör den gå nästan lika bra som orginal.

Mats

Förutsatt att den har Speed-Density "insprut", men det har kanske alla sporthojar? På min BMW så vet jag att det är Alfa-N iaf.
 
Fördelen med ram air är väl snarare att dom tar in kall friskluft framför hojen, istället för uppvärmd luft i en lågtryckszon någonstans innanför kåporna. Att det kan bli övertryck av fartvinden är bara en bonus.


Fick bara en fundering när du skrev så där. Det sitter ju en IAT sensor i luftburken som skickar singnaler om tempraturen på luften in till luftburken. Som jag fattat det så kommer insprutningen bland annat att använda det som en variabel för att kompenseras och minimera förlusten av en varmare luft in.

Har jag fattat rätt eller fel?
 
Det enda som mapsensorn används till är lågfart

Låga trottelvinklar och låga varv

Sen kör man Alfa-N som det så vackert heter:D

Okej, tackar för upplysningen.

Trodde att man körde map på höga varv oxå, kör iaf med det på KTMen o tycker de funkar rätt bra, svårare med map på låga varv på en stånka.

men lite konstigt kanske när det bara finns lågfart o låga varv på BMWn:tungan
 
Alfa-N system som inte har nån MAP-sensor alls har däremot en sensor för lufttryck i luftburken eller ute i det fria (ambient air pressure). Annars kan den inte kompensera om du tex ger dig upp i alperna. Om man har RAM air så vore det alldeles utomordentligt stolligt konstruerat om den inte sitter i luftburken.

Edit: Jag antar att alla Alfa-N system har sådan sensor. Jag vet att mitt har det.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top