Fråga om lutning på hoj

Smagatusk

Guest
tyckte diskussionen spårade ur.


Det är det som är det "tacksamma" med SH ibland. Ställer man en fråga är det stor risk att de gör tråden till åtlöje.

Angående din fråga så kan du utan tvekan lägga ner hojen tills det att fotpinnarna tar i. Bli dock inte rädd när du hör lite metall mot asfalten. :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
tyckte diskussionen spårade ur. Kör man med nitrogen så går däcken svalare och håller längre, du slipper av kondens i däcket som kan göra fälgen dålig, Men just med tanke på att däcken går svalare så undrade jag om någon hade erfarenhet om det finns problem med nitrogen i mc-däck

Kör du på luft från egen kompressor eller mackens, funkar hur bra som helst. Kör du egen kompressor så kan man ha fuktavskiljare om man vill, jag brukar ha det när jag rengör datorer o dyl. men för att pumpa däck är det nog overkill.
När du kör aktivt vill du ju ha upp temperaturen i däcken (inom rimliga gränser) för att det ska greppa bättre.


Angående din fråga så kan du utan tvekan lägga ner hojen tills det att fotpinnarna tar i. Bli dock inte rädd när du hör lite metall mot asfalten. :)

Lite otäckt första gången, men sen är det bara kul. :)
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Kör du på luft från egen kompressor eller mackens, funkar hur bra som helst. Kör du egen kompressor så kan man ha fuktavskiljare om man vill, jag brukar ha det när jag rengör datorer o dyl. men för att pumpa däck är det nog overkill.
När du kör aktivt vill du ju ha upp temperaturen i däcken (inom rimliga gränser) för att det ska greppa bättre.




Lite otäckt första gången, men sen är det bara kul. :)

..tills fotpinnarna ( om de är fasta) tar i för mycket och du vurpar...:gnissla
 

Ozzi

Guest
Nitrogen i slangen e bara fjuns, ska vara ett labb för att märka skillnaden mot skogsluft.:rolleyes:
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
vi hade 2 husbilar på jobbet som båda hade kört raka spåret från stockholm och den ena hade nitrogen och hans däck va svala och hans med luft var skitvarma, så nitrogen funkar kanonbra och det är bara fördelar.

Men vill man köra aktivt med hojen är det nog ingen bra, med tanke på att man vill få upp värmen,

Nitrogen är kvävgas
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Nitrogen är engelska för kvävgas

Jag rättade lite i det du skrev.

vi hade 2 husbilar på jobbet som båda hade kört raka spåret från stockholm och den ena hade nitrogen och hans däck va svala och hans med luft var skitvarma, så nitrogen funkar kanonbra och det är bara

Och har man då någon som helst skolning i ämnet ställer man sig frågan "varför", och kommer fram till att det bara finns ett enda svar på den frågan: "För att något annat skilde mellan fordonen".

Om du har 97% eller 78% kvävgas i däcken har i alla praktiska hänseenden noll påverkan på hur mycket värme som genereras.

Om du har 97% eller 78% kvävgas i däcken har i alla praktiska hänseenden noll påverkan på hur mycket värme som försvinner från däcken.

:fakta
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
vi hade 2 husbilar på jobbet som båda hade kört raka spåret från stockholm och den ena hade nitrogen och hans däck va svala och hans med luft var skitvarma, så nitrogen funkar kanonbra och det är bara fördelar.

Men vill man köra aktivt med hojen är det nog ingen bra, med tanke på att man vill få upp värmen,

Nitrogen är kvävgas
Du vill ha varma däck och så som du kör behöver du inte oroa dig för att däcket ska överhätta och tappa fäste.
Fördelen du kommer märka är att det inte skiljer sig så mycket mellan kall och varmtryck.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Fördelen du kommer märka är att det inte skiljer sig så mycket mellan kall och varmtryck.

Vilket i så fall beror på att det inte är vatten i däcket. Tryckluft via avfuktare - precis lika bra i alla praktiska hänseenden. Men man får inte en snygg grön ventilhatt att imponera med vid fiket den vecka man har den kvar innan någon volvoraggare har snott den!
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Jamen , nej..

Det känns som om en bandag skulle rätta ut många frågetecken för Fjoddan..

Tips dock, är det inget som skrapar i så kan du lägga ner mer.
Varma däck är dock att rekomendera.:D
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du kan lägga ned mer, mycket med. Frågan är bara hur smart det är att testa just dom gränserna på en allmän väg med brunnslock, dieselspill, grus och moster Greta som varken använder blinkers eller backspegel...

Rekommenderar ett par dar på bana, då kommer du att lära dig dina och hojens gränser. Dessutom är det skitkul:tummenupp
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
vi hade 2 husbilar på jobbet som båda hade kört raka spåret från stockholm och den ena hade nitrogen och hans däck va svala och hans med luft var skitvarma, så nitrogen funkar kanonbra och det är bara fördelar.

Nu är jag ingen fysiker men allvarligt, borde inte alla med grundskoleutbildning tycka att det där låter konstigt?
Nåja, finns säkert andra trådar som avhandlar ämnet.
 
  • Gilla
Reaktioner: ft

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
vilken knäskrapskurva:tungan, mer speed så kommer nerlägget automatiskt:tummenupp
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top