Fråga om plastning (gipsjigg, glasfiber, släppmedel)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hepp..

Står i tagen att fixa mina kåpor nu. Hade en plan för hur jag ska göra, men kom på ett par hinder som jag är osäker på hur de ska skötas.

Bakgrund:
1. Krachsad glasfiberkåpa med helt saknade delar och rejält trasig. Halva ena sidan hänger i dekalerna osv..

2. Jag har en ny likadan kåpa också, men vill ha kvar den gamla då det sitter (lagliga?) lysen i den.

Planen:

1. Göra en jigg i gips efter den nya kåpan. Har sånt våtgips på rulle, sjukan har för att laga ben.

2. Göra jiggen rätt mkt större än vad som behöver lagas, så att jag kan lägga den utanpå den trasiga kåpan och plasta upp de saknade delarna/laga hål etc.

3. slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa....

4. Lacka

Problemet:

Jag tänkte aldrig så långt på hur jag ska få jiggen att släppa från det nya plastade. Fråna start tänkte jag typ plastfolie, men det kommer ju smälta in i plasten säkert. Sen vaselin, men det kan säkert också reagera på nåt sätt.

Då kom jag ihåg (har plastat en del på båtar tidigare också) att när vi byggde upp nya delar mot jigg så hade de nån sorts släppmedel. Behöver man det? Var får man tag på det? Finns några enklare alternativ?

Jag var på färghandlare, Bauhaus, mekonomen och gud vet var för att få tag på allt igår. Men ingen visste. Båt handlarna har inte öppet imorrn och jag vill komma igång NU NU NU..

Hjälp?

Bilvax funkar. Gjort det med gips-plugg förr.
Om du känner någon på akuten och kan fråga någon från ortoped-akuten om deras spill från gipsrummet.
Där fick jag en hel påse så det räckte och blev över.

Det kommer att bli lite porer i gipset men man kan spraya på lite blank färg och sen vaxa färgen.
Då släpper det om man tar det lite försiktigt. Om du har tryckluft så blås in lite mellan så släpper det kanske lite lättare.

Om du plastar med glasfibermatta (billigare än väv men lite bökigare=spretigt och taggit) och polyester så kan du lägga på gladpack efter för att pressa ur luft och trycka ner spretat med. Sen lossnar glagpacken lätt eller så låter du de bitarna som inte lossnar sitta kvar. Syns ju ändå inte på insidan...

Om du har en båtbyggare i närheten så fråga honom om du inte kan få köpa lite matta och en liter polyester. Betalar nästan nada för det här hemma.

Dal-Mausen

Jag hade mot masonit dvs den släta sidan och mit tvä och det släpte bra, och ännu lättare blev det med tryckluft mellan formen och kåpan när du väl ska ta loss den.

Ang vaxa gips så hade jag lagt på ett tunt lager så allt täcks och låta det "torka" sen hade jag lagt ett "löst" lager dvs inte jobbat in det utan så den blev som en hinna.

Last edited:
Tack för bra snabba svar alles...

Jag har gips, färg och vax så det här ska nog gå bra.

Får la testa helt enkelt, blir nog bra. Är ju kraschkåpor så det är inte supernoga med resultatet, mest att jag vill att det ska hålla och inte se kalle anka ut. Känns som att det är slipandet innan lack som är den stora grejen på det iaf.

Så - Nåt lager sprayfärg på gipset, vaxa det och sen plasta mot det? Låter vettigt

När jag gipsar mot den nya kåpan, finns det nåt enklare/smartare än att bara kötta på plastfolie? Risk att det går sönder/reagerar kemiskt på nåt sätt?

Bilvax funkar. Gjort det med gips-plugg förr.
Om du känner någon på akuten och kan fråga någon från ortoped-akuten om deras spill från gipsrummet.
Där fick jag en hel påse så det räckte och blev över.

Det kommer att bli lite porer i gipset men man kan spraya på lite blank färg och sen vaxa färgen.
Då släpper det om man tar det lite försiktigt. Om du har tryckluft så blås in lite mellan så släpper det kanske lite lättare.

Om du plastar med glasfibermatta (billigare än väv men lite bökigare=spretigt och taggit) och polyester så kan du lägga på gladpack efter för att pressa ur luft och trycka ner spretat med. Sen lossnar glagpacken lätt eller så låter du de bitarna som inte lossnar sitta kvar. Syns ju ändå inte på insidan...

Om du har en båtbyggare i närheten så fråga honom om du inte kan få köpa lite matta och en liter polyester. Betalar nästan nada för det här hemma.

Dal-Mausen

Gladpack menade jag mot glasfiber. På Gipset behövs det inte. Bara vaxa kåpan och på med gipset. Inget gladpack behövs där.

Dal-Mausen

Gladpack menade jag mot glasfiber. På Gipset behövs det inte. Bara vaxa kåpan och på med gipset. Inget gladpack behövs där.

Dal-Mausen

Behövs och bejhövs.. Plastfolie känns lättare än att vaxa, speciellt som den nya kåpan inte är lackad än. Är det "dumt" att köra plastfolie?

Grejen är att jag har allt i vardagsrummet redan och tänkte inleda projektet framför nån film redan nu ikväll. Vaxet är i garaget (inte hemma) om jag inte har tur och har nåt i båtlådan i källaren.

Apmek på högsta nivå. Om du har glasfibermatta, polyester och aluminiumrulle (som används för att få ut luftbubblorna) så har du ju nästan allt som behövs för att göra en riktig gjutform av helt acceptabel kvalité. Rekommenderar att du köper en burk gelcoat också så har du allt (eller så struntar du i den och tar smällen med de problem du kan tänkas få av porerna det kan bli i ytan om man går på direkt med fiber + polyester).

Polera och vaxa den hela kåpan. Vaxa igen. Vaxa ett par gånger till. Fortsätt vaxa. Nu när du fyllt varenda ojämnhet och repa i ytan med vax kommer det du gjuter på den förhoppningsvis inte fastna. Är du nervös av dig, använd PVA-släppmedel också.

Måla med ett lager gelcoat. Låt härda.

Pensla på polyester över gelcoaten. Lägg ut glasfibermatta, du har rivit ut lagom stora bitar i förväg. Pensla/rolla på polyester så mattan mättas. Repetera med ett lager matta + polyester till. Gå över hela ytan med luftningsrullen, var noga så du får ut alla bubblor. (Första gången är viktigast, eftersom luftfickor nära gelcoaten kommer leda till stora fula gropar när gelcoaten över dom går sönder förr eller senare.) Repetera med fler lager matta + polyester + rullning tills önskad tjocklek byggts upp, kan tänka mig att 3-5mm duger till det du ska ha det. Å andra sidan kan du gjuta av hela kåpan så har du gjutform och kan tillverka nya kåpor själv...

Låt härda. Plocka loss när det härdat ordentligt, ett dygn bör räcka fint. Kapa kanterna vid behov.

Polera din nya gjutform spegelblank, du kan behöva börja med 600-1200 våtslip om du använt släppmedel eller haft lite otur med gjutningen. Vaxa, och du har väl inte glömt hur många gånger det ska göras? Kör ett par gånger till när du ändå håller på, hellre en gång för mycket än en för lite...

Låt gjutformen vara några dagar mellan tillverkning och användning, nygjuten polyester/gelcoat tar nämligen någon vecka på sig att härda helt och under den tiden är det mycket större risk att ny gelcoat/polyester fastnar på den - ingen höjdare om det man gjuter i formen inte lossnar från den för att man haft för bråttom... Ännu större anledning att köra PVA till denna gjutningen alltså, men med bra formvax brukar man klara sig ändå.

Härifrån är det bara att börja om uppifrån med gelcoat, matta och polyester. Kan vara värt att tänka på att det är lite småjobbigt att använda samma färg på gelcoaten som den man gjorde gjutformen med, man ser inte riktigt om den täcker, men ska man ändå lacka de färdiga grejerna eller gå på med dekaler kan det kvitta.

Ha så roligt!

Höll på lite med sånt till tanken på moto-martinen. Först använde jag vanligt bilvax. Men det ville inte riktigt. Av en kompis fick jag några små bitar av riktigt vax som ska användas till plastning av de stora killarna. Den vaxen var fetare eller vad man ska säga. Typ vax/fett för skorna, bivax eller typ daxvax.

Ah, Med vax på olackad kåpa kan det bli lite obra att lacka den sen... Förstår din fundering.
Jag kan tänka mig att gladpack mellan kåpan och gips gör formen ful. Du får svårt att undvika knöl med gladpacken....
Men du kan ju prova. Skriv gärna och berätta resultat isf.

En liten idé jag tänkte på i bilen istället för vax. Polera kåpan med trycksvärta från en gammal tidning. Men jag tror att dagens tidningar inte har samma gamla bra-iga trycksvärta som förr...
Ett litet knep från förr för att få halka-lätt...

Dal-Mausen

Ah, Med vax på olackad kåpa kan det bli lite obra att lacka den sen... Förstår din fundering.
Jag kan tänka mig att gladpack mellan kåpan och gips gör formen ful. Du får svårt att undvika knöl med gladpacken....
Men du kan ju prova. Skriv gärna och berätta resultat isf.

Dal-Mausen

Apmek på högsta nivå.

Ha så roligt!

Nu kändes som att Flummo tog i lite gällande ambitionen. Det är en krachsad racekåpa som fått en biltema-lampa medelst hemmaskuret hål och hemplastade fästen (geggigt på insidan) som nu kraschats igen. Så om det inte blir 100% och den får fyllas med spackel för att få en yta fin nog att lacka så är det ok.

Sen var min tanke att plasta direkt mot gipset, inte gjuta om flera ggr för att få formen.

Så även om det är apmek, funkar min ursprungsplan enligt den samlade skaran som ändå visat sig ha lite erfarenhet av det här?

(Vanligtvis när jag lagar kraschade kåpor kör jag bara väv+plast inifrån för att täcka hålen och sen spackel i "gropen" för att få en lackbar yta - den nivån letar jag efter ungefär, jag har inte tid med några jätteprojekt. Då lägger jag hellre energin på att hålla det mekaniska på topp, snygga kåpor gör mig ändå inte snabb)

Det jag gillar är att du meckar i vardagsrummet :)
Liknar Pulkaskurk som byggde en hel hoj i vardagsrummet....

Dal-Mausen

Det jag gillar är att du meckar i vardagsrummet :)
Liknar Pulkaskurk som byggde en hel hoj i vardagsrummet....

Dal-Mausen

Hahaha.. Kollar film samtidigt här, Swordfish..

Jag har ett garage, men det ligger på andra sidan stan. Jag har ett "hobbyrum" i källaren också, men där finns ingen mediaunderhållning ;)

Lite tidningspapper på parketten för att inte få stryk av sambon när hon kommer hem imorrn och så är det ju bara att gegga så lite som möjligt ;). Plastandet få nog hamna i hobbyrummet dock, inga roliga dofter att ha i lägenheten.

Glöm gips, gjut av en fin kåpa.
Gjut av den del du behöver laga på din gamla grejer.
Egen form, dyrt, jobbigt och vad ska du ha formen till sen.
Ett vax so är fett och släppmedel.
Ju bättre finish du har på det du gjuter av ju lättare släpper form och du får ett bra resultat direkt.
Jag har gjutit en del och det är ett djävla meck innan allt är klart att sätta dit på hojen.

Nu kändes som att Flummo tog i lite gällande ambitionen.

Sen var min tanke att plasta direkt mot gipset, inte gjuta om flera ggr för att få formen.

Så även om det är apmek, funkar min ursprungsplan enligt den samlade skaran som ändå visat sig ha lite erfarenhet av det här?
Man är nog lite yrkesskadad efter att ha jobbat som plastapa på ett båtbyggeri, därav lite högre mål med arbetet. Men ärligt talat går det nog inte åt så mycket mer arbetstid för att göra jobbet någorlunda ordentligt från början, det man snålar in på i förberedelserna får man lägga på att slipa spackel istället...

Din ursprungsplan kommer fungera, i grova drag. Man använder liknande metoder för att lägga igen t.ex. stora hål i båtskrov, täck över det med vad som helst som tål lösningsmedlet i polyestern, går få någorlunda rätt form på och som har eller kan få en yta som kan lossna när allt härdat. Plastfolie, wellpapp och lite silvertejp för att hålla det på plats under tiden är inget ovanligt, så det är inga enorma krav på grejerna... ;)

Jag skulle i alla fall se till att ordna en blankare yta på gipsen eller lägga något imellan så den inte kan fastna. Möjligen måla på ett tunt(!) lager polyester som får härda, grovpoleras och vaxas, så det du gjuter inte kan få grepp i den porösa ytan.

Glöm gips, gjut av en fin kåpa.
Gjut av den del du behöver laga på din gamla grejer.
Egen form, dyrt, jobbigt och vad ska du ha formen till sen.
Ett vax so är fett och släppmedel.
Ju bättre finish du har på det du gjuter av ju lättare släpper form och du får ett bra resultat direkt.
Jag har gjutit en del och det är ett djävla meck innan allt är klart att sätta dit på hojen.

Nu missade du nog lite.. Jag tänker inte göra en hel form, bara för ungefär halva ena sidan som behöver byggas upp igen. Men glöm gips? Det blir ju jättemkt mer meck att göra formen i plast väl? Känns kanonsmidigt och enkelt att dundra på lite gips, sprayburksfärg+vax+släpphej&hå och så slänga på plast+väv.

Däremot missade nog jag det med gelcoat (trots att jag också plastat båtar lite grann :skäms), så det ska inhandlas och läggas på emellan (om man måste, annars sparar jag gärna den 5-hunkan.

Din ursprungsplan kommer fungera, i grova drag.

Jag skulle i alla fall se till att ordna en blankare yta på gipsen eller lägga något imellan så den inte kan fastna. Möjligen måla på ett tunt(!) lager polyester som får härda, grovpoleras och vaxas, så det du gjuter inte kan få grepp i den porösa ytan.

Facit, nope.. Rätt omöjligt att få plastfolie att sitta kvar :fail!!! Trodde den skulle sitta sådär statiskt som den gör på tallrikar, men plsten på kåpan är för glatt så det fäster inte för 3 öre.

Faaaaan.. Jag vill få det gjort innan jag lägger mig. Aluminiumfolie?

Hjälp mig här, vad kan jag ta som jag förmodligen har i köket?

Jag tog margarin till en sak jag inte ville få fäste i förut.
Funkade till den saken, men jag minns inte vad det var.

Värmeljus, parafin?
Gnid på och polera.

Dal-Mausen

Jag tog margarin till en sak jag inte ville få fäste i förut.
Funkade till den saken, men jag minns inte vad det var.

Värmeljus, parafin?
Gnid på och polera.

Dal-Mausen

Eftersom vi fortfarande pratar om mina flång nya (inte ens fått dit fästen i dem än) fina kåpor, är det risk att jag sabbar dem för lack på nåt sätt?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back