Fråga om R1 försäkring!

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Tjena!

Var på G att inhandla en R1 -03. Men som sagt så är den ju inte världens billigaste att försäkra :rolleyes:

Då till min fråga, om ja går tillbaka ett par år, hur mkt billigare blir det med en 98a - 00a tex. Jag menar är det markant skillnad även om det bara handlar om 3-4 år?

Sedan nackdelar med de äldre som växellådor o liknande, vad kostar det om det havererar riktigt (lr vad det nu är för fel på dom :confused: ) eller att där inte är insprut o bla bla på 98orna...? (as i said b4, alil new on this one :tomten )

Och att serva dom, blir det inte mkt dyrare efter 2 - 2500 mil? Lr bara ngt jag fått för mig? Bör man oroa sig om de närmar sig 3000 sträcket?

Kan iofs kommit hyggligt undan med endast trafikförsäkring, men känns som om man skulle vilja ha hel nu ibörjan (kan ju lägga o välta o gud vet allt med den :( ) speciellt om man köper en nyare maskin.

Tacksam för svar då det känns som det blev FÖR dyrt med en nyare.

draggen

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
K5
Verkar gå nån gräns mellan 00-01 skiljde ca 15 000kr/år för mig om jag skulle ha en r1 -01 jämfört med en -00 likadant med andra hojar.

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
heke skrev:
Tjena!

Var på G att inhandla en R1 -03. Men som sagt så är den ju inte världens billigaste att försäkra :rolleyes:

Då till min fråga, om ja går tillbaka ett par år, hur mkt billigare blir det med en 98a - 00a tex. Jag menar är det markant skillnad även om det bara handlar om 3-4 år?

Sedan nackdelar med de äldre som växellådor o liknande, vad kostar det om det havererar riktigt (lr vad det nu är för fel på dom :confused: ) eller att där inte är insprut o bla bla på 98orna...? (as i said b4, alil new on this one :tomten )

Och att serva dom, blir det inte mkt dyrare efter 2 - 2500 mil? Lr bara ngt jag fått för mig? Bör man oroa sig om de närmar sig 3000 sträcket?

Kan iofs kommit hyggligt undan med endast trafikförsäkring, men känns som om man skulle vilja ha hel nu ibörjan (kan ju lägga o välta o gud vet allt med den :( ) speciellt om man köper en nyare maskin.

Tacksam för svar då det känns som det blev FÖR dyrt med en nyare.

Du kan få tag i en 1998 som är fabriksreggad på 55kW, då ska du få ner försäkringen en bit iaf :tummenupp

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
peligroso skrev:
Du kan få tag i en 1998 som är fabriksreggad på 55kW, då ska du få ner försäkringen en bit iaf :tummenupp

Aha! :banana VEM HAR EN SÅN TILL MIG? :Bugar

Men, e d asså "fel i pappret"? Den ligger väl själva verket inte 55kW? Lr har varit strymt o ändrad lr? Nada fatta :confused:

The Nameless

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
En vråltrimmad moppe med kolvuppstudsar fjäder och filat bakdrev
peligroso skrev:

varför inte regga om den själv till 25 kw :confused:

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
HanneZ skrev:
Varför inte regga den till 1 kw?

För att det inte hjälper längre, försäkringsbolagen går på ursprungseffekt.
Det enda som hjälper med att regga till 25kW är att man får köra den på mellankort, men betala för en fulleffektare.

Köp den hoj du vill ha, ta en halvförsäkring, lägg undan pengar, om några år sjunker premien, då kan du ju välja om du vill ha helförsäkring.

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
X-up skrev:
Det enda som hjälper med att regga till 25kW är att man får köra den på mellankort, men betala för en fulleffektare.

Köp den hoj du vill ha, ta en halvförsäkring, lägg undan pengar, om några år sjunker premien, då kan du ju välja om du vill ha helförsäkring.

Men halv ger väl inte mer än stöld, brand o skadogörelse typ?

Är det då inte bättre att bara köra trafik (har plats i flerbilsgarage) med 2-3 fetbra lås?

Det som är bra iofs är ju stölden, kanske inte alltid står "hemma" om man är ngnannanstans =P

Bara lite funderingar...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
X-up skrev:

Nu missa du nog min ironi eller så quota du fel inlägg :)

Sen är det skillnad på ursprungseffekt och strypt effekt. Har man jävla tur så kanske man kan få -98:a på 55 kw. Precis som man kan få den tyskimporterade gixxer -96-99:an på 72 kw

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
*lufta*

Snart dax o köpe juh lol :yoparty

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Ahh come on!!!

Ingen som kan hjälpa i frågan?

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
X-up skrev:

Precis! :Rockbanan

Vissa (vet inte om det är alla) R1or tillverkade -98 vart fabriksreggade som 55 kW, varför vet jag inte. Men så är det iaf, och eftersom det är ursprungseffekten tar dom bara på 55kW, men givetvis har den ca 150 hk i motorn precis som de andra. Så vitt jag vet iaf...

http://www.blocket.se/view/5934565.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=11

http://www.blocket.se/view/5733150.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=0

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Afan, ja det verkar ju najs!

Som det ser ut nu på en -03 så ligger halvförsäkringen runt 25000. Är 26 år, bor i malmö o nytt kort. Är det ngn som känner sig lik mig o har en -98 försäkrad som vill avslöja vad det skulle kosta ca?

Ngn som vet om alla -98 är 55kW på pappret?

Åter igen tacksam för svar!

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
heke skrev:
Afan, ja det verkar ju najs!

Som det ser ut nu på en -03 så ligger halvförsäkringen runt 25000. Är 26 år, bor i malmö o nytt kort. Är det ngn som känner sig lik mig o har en -98 försäkrad som vill avslöja vad det skulle kosta ca?

Ngn som vet om alla -98 är 55kW på pappret?

Åter igen tacksam för svar!

Jag fick precis hem en offert från Folksam.
En 1998 års R1a kostar ca 13.200 kr om året, helförsäkrad.
Jag är 18 år, bor i Karlskrona och har nytt kort...

SÅ som du ser är det ganska stor skillnad :yoparty

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
peligroso skrev:
Jag fick precis hem en offert från Folksam.
En 1998 års R1a kostar ca 13.200 kr om året, helförsäkrad.
Jag är 18 år, bor i Karlskrona och har nytt kort...

SÅ som du ser är det ganska stor skillnad :yoparty

Oh fyfan, ja det kan man ju lugnt säga. Nu vet jag iofs inte skillnaden mellan K-krona o Malmö, känns som malmö är dyrare. Men annars e d :banana :yoparty :D

Men är/var där inte massa barnsjukdomar på -98, lr ska man kolla efter ** innan ramnr, är då de fixade? Lugnt isf? ngn som vet?

Och insprutet kom först -00 lr? Vad är nackdelen utan det? Visst är det olika saker med lr utan insprut, men vad är egentliga skillnaden? Är det dyrare med lr utan? Hört en massa snack om "usch, den har ju inte insprut o bla bla" men spelar det egentligen ngn roll?

Annars får det ju bli att vänta ett tag med att köpa nyare :3freak

Ojoj, kanske blev lite luddigt, åkt på en monsterförkylning :(

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Nah, får väl nästan bli o köpa -03 o enbart köra trafik. Men känns lite vanskligt hmmm :gnissla

Jaja, får se vad som sker, o hoppas att många har underbara svar till mig att läsa imorrn bitti =D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept