Fråga om slipon??

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-94 Honda-VFR
Hej jag har en vfr -94 UTAN slipon :p
Tänkte fråga er som vet om alla dom olika sliponen.
Tänkte köpa ett micron slipon.Va e det för skillnad på det märket o dom andra?finns det ljud skillnader??fler hästar?? Eller e det bara styling fråga??
Tacksam för alla svar.

Ni som har en fungerade hoj,ut o njut med er :D
// Jani
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Slip on kräver, ofta, ombestyckning av förgasarna/insprutning för att hojen skall gå ordentligt (lika bra eller bättre). Att tänka på inför ett ev. köp! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-94 Honda-VFR
kräver ofta? menar du då att det MÅSTE göras??
Men klart notervärt,tack än en gång Niklas du e kung :D
 

Zpider

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Farsta
Hoj
KTM 950 Adv 2004
Du kan nog räkna med det till 99%. Ett icke anpassat slipon kan få hojen att gå ryckigt och i vissa fall klart sämre än original. Plus att felbestyckad riskerar du att bränna kolvar om den går för snålt...
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag säger motsatsen...:rolleyes:
Enbart slipon brukar INTE kräva ombestyckning i de flesta fall. Om du däremot sätter ett helsystem och ett öppnare luftfilter bör du definitivt bestycka om för att inte riskera skador.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Sätter man på ett slip-on så behöver man inte alls bestycka fuggarna...... eller insprut.. har haft efter marknads burkar på alla mina hojjar insprut och fuggar och de har alldrig gått förmagert... alla original hojjar går oftast för fett från fabrik så det så. Montera och kör...
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
säkraste för dig är att ringa en firma som bänkar!(dynojettar)och lyssnar
me dom!om annat kanske du får mer tipps samtidigt!lycka till!
 

Dr.Bike

Guest
Sanningen är den att originalhojar går lite fett ja.
Lite.
Sätter man på ett slipon hamnar man på den magra sidan om rätt.
Och det vill man inte heller.
Ingen ko på isen, men men man vill ju ha det perfekt!

Alltså: In med dig i en effektbänk av något slag, men se till att de har en bredbandslamda som de loggar reporna med och därefter kan juster in din bränsleluftblandning att bli perfekt på alla varvtal.

Kostar en liten slant, men det är välinvesterade pengar istället för massa läppspelar-blingbling såsom fälgstripes, undertails, miniblinkers och allt annat tjafs som inte gör hojen mera raceworthy.
 

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-94 Honda-VFR
Hehe det står 2=2 med att jag måste göra det eller inte hmmm...nu står det o väger.
Men om jag monterar den som jonken säger alltså bara montera o köra,och att jag känner att den går minst lika bra som nu,är det fortfarande riskabelt att något går sönder,eller måste man bara bestycka om man känner att nåt inte stämmer???

tackar för alla svar boyzz and girlies ;D
 

Basen

Sebbe
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Yamaha xt600e
Hehe det står 2=2 med att jag måste göra det eller inte hmmm...nu står det o väger.
Men om jag monterar den som jonken säger alltså bara montera o köra,och att jag känner att den går minst lika bra som nu,är det fortfarande riskabelt att något går sönder,eller måste man bara bestycka om man känner att nåt inte stämmer???

tackar för alla svar boyzz and girlies ;D


Se till att köra ordentligt med orginalröret innan du byter till ett slip-on. Så att du vet hur hojen gick innan du bytte ljuddämpare... Då kan du lättare avgöra om du behöver göra något åt soppatillförseln.

Mvh

Sebbe
 

Volez

Lite nytt med två hjul
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat
Testa annars och köra utan dämpare. Ska man bara byta dämparen blir det väl i stort sätt samma som utan dämpare. Ska man däremot byta från motorn kan det göra väldigt mycket den biten.

Låt dig inte luras av ljudet bara...det låter ju så jäkla snabbt utan dämpare. Men försök mäta lite med nån klocka eller om du kan ta hjälp av nån...då märker du hur kasst den antagligen går.

Själv kör jag med lambda mätare för att få rätt blandning men har ändå inte lyckats.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Gör så här!
Montera slip-onet, kör i ca:50km/h på högsta växeln i och vrid rullen fullt ut, börjar den att blöddra och inte svarar på gasen så går den förmagert, drar den bra hela vägen i registret så behöver du inte vara rädd att något händer med motorn. Lycka till och kör försiktigt.
 

Volez

Lite nytt med två hjul
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat
Gör så här!
Montera slip-onet, kör i ca:50km/h på högsta växeln i och vrid rullen fullt ut, börjar den att blöddra och inte svarar på gasen så går den förmagert, drar den bra hela vägen i registret så behöver du inte vara rädd att något händer med motorn. Lycka till och kör försiktigt.

Om den nu gör detta på min hoj...ska man ändra pilot jet eller hur går man tillväga för att få upp blandningen över hela registret. Skrev en annan tråd om detta men ingen verkar ju kunna eller ha lust och hjälpa till.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Går den för magert så testa med att gå upp 2 steg på huvudmunstyckerna och testa igen, går den för fett då så backa 1 steg på huvud munstyckerna, och om inte det heller blir bra så lär du börja med att höja nålen för fetare blandning eller sänka nålen för magrare blandning.
Hoppas jag var tydlig nog för dej.
Lycka till.
 

Volez

Lite nytt med två hjul
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat
Går den för magert så testa med att gå upp 2 steg på huvudmunstyckerna och testa igen, går den för fett då så backa 1 steg på huvud munstyckerna, och om inte det heller blir bra så lär du börja med att höja nålen för fetare blandning eller sänka nålen för magrare blandning.
Hoppas jag var tydlig nog för dej.
Lycka till.

Kanon förklaring. Tyvärr så fick jag bara tag i 5 steg på munstyckena. Som du kanske anar så startade den inte alls då. Hostade till och gav ifrån sig några fina lågor. Ska kika på om man kan höja nålen lite granna då...

Förlåt om jag lånar tråden lite granna:rolleyes:
 

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-94 Honda-VFR
OK härlig info grabbar,skall testa allt detta när jag fått igång hojjen,väntar nämligen på ett batteri.
Men har monteratdit sliponet,skalll försöka slänga in en bild om ni vill se :D
Men ajje det gick inte,förbilderna var förr stora....sorry är ingen data hacker så jag kan inte ens göra dom mindre :(
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
har bara slip on på min och jag kan då inte påstå attt den går illa, har dock inte bytat till ett öppnare filter utan kör på originalluftfiltet
 

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-94 Honda-VFR
Förresten grabbar sen om jag nu skulle få göra en sån här bestyckning eller vad det nu heter,var gör man det o vad kostar sånnna grejjer.Bor i gbg,så jag tar gärna emot lite info och priser. mvh// Jani
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
då kommer du ner till falkenberg å besöker RG ENGINEERING, den bässsta. bra priser och inget bullshit samt en av de bästa meckarna sverige har att erbjuda

0346-58628
 

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-94 Honda-VFR
Hej igen köpte slipon micron som jag sa.sikket härligt ljud det blev.värsta skillnaden nu :D
sen märker inte heller att nåt inte skulle stämma,men åkte till honda i sisjön och frågade om jag skulle behöva bestycka hojjen.
Så svarade han nej det behövs inte om det BARA är sliponet.
Kan ju ändå vara som dom flesta säger att vill man ha ut dom nåra extra hk så skall man bestycka den,men jag skippar nog det.är nöjd nu som den är.
Tack för alla svar.
sen hoppas jag alla ber till SOL :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top