Så alla dessa lastbilar som åker runt med pizzaskivor som smattrar i plåten vid möte är saltvatten?
Jag tycker mig tom se saltet åka ut ur pizzasnurran.
Det ena utesluter faktiskt inte det andra.
Både fast salt, fuktat salt, saltslurry och saltlösning kan spridas med tallriksspridare om det görs rätt.
Skall man höghastighetssprida så kan man komplettera med snett bakåtriktade dysor som pumpar ut saltlösningen i de fält där tallriken inte når när det börjar gå undan.
Bildspel här:
http://www.friggeraker.se/se/page_halkbekampningar_tallriksspridare_hoghastighetsspridning.php
Incitamentet att inte använda fast salt är att minska saltåtgången.
Redan en sådan enkel åtgärd som att väta saltet innan spridning minskar åtgången med typ 30%.
De övriga stegen ger ytterligare besparing, och nytt sätt att arbeta där man med förfinade väderleksrapporter istället ger sig ut och vattnar torra vägbanor med saltlösning timmar innan det fryser på sparar groteska mängder salt, och ökar trafiksäkerheten - jämfört med att försöka sprida fast salt ovanpå en hård isskorpa.
För, med fast salt är det nästan omöjligt att "salta i tid". Det måste hinna bli blixthalka, olyckor, avkörningar och varningar på radion innan trafikens hastighet sjunker så mycket att saltet får chans att ligga kvar och börja göra nytta.
Men, man kan fortfarande få höra det klassiska smattrandet i plåten av hårt salt som blästrar sidan på bilen!
Om man saltar ner i snö så funkar hårdsaltet okay. Hastigheten är redan låg och saltkornen bäddas ner i snömodden och får jobba ostört.
Förstår jag strategin rätt så är det så att när man väntar omslag mot mildare väder så skickar man ut allt man har för att så snabbt som möjligt smälta ner så mycket som möjligt, och då åker även äldre utrustning fram.
Men, jag talar ur ett lekmannaperspektiv. Jag kör nuförtiden mest på västkusten/Skåne/
Götaland.
I Roslagen, med de sjuka mängder snö som ramlar ner där emellanåt så kan man kanske jobba annorlunda.
Klart är dock att man centralt vill minska mängden salt som sprids, utan att det påverkar väglaget negativt.
Bilder från:
www.friggeraker.se
ÄMNET!
Själv kör jag MC året runt, och jag vet inte hur många hojar jag förstört i saltet.
På MC så hatar jag saltet, och även med en dedikerad, insliten vinterhoj så lider jag inombords när jag ser saltets härjningar.
Jag säger igen, även om TS redan bestämt sig för kärra:
Don't do it! Kör inte hem en ny hoj på vägen om det är risk för saltade vägbanor.
Det är hur som helst ingen rolig körning, det finns inga pengar att tjäna om du inte planerar att åka buss dit med kläderna i hockeytrunk, och du kommer att reta gallan ur dig om det blir så att saltet äter på pärlan på något ställe du först inte upptäcker.
Tro mig - när du väl sett det, så kommer du heller inte att se något annat på hojen än just det, så länge du äger den. Ovärt!