Fråga om vägsalt

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Hoppas jag gör denna i rätt del av forumet.

Ska hämta en ny mc i eskilstuna på lördag nästa vecka och ser att vädret kommer vara dåligt fram till fredag med minusgrader så antar att dom kommer salta vägarna då.

Min fråga är då hur länge ligger saltet kvar på vägen när det är torrt 1-2 dagar efter senaste saltning? Vågar man köra mcn hem 27mil eller kommer det skvätta upp massa salt och skit på den då? Blir släp isf.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Varför skulle man inte våga det?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jo, den kommer nog få saltfläckar även om det är torrt. Men det löser du med en ordentlig tvätt och ett par bira. Kör försiktigt. Även torr saltväg kan vara lite förädisk + att det är kallt i väg och däck. Glad Påsk.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Idag så saltar man sällan med "salt" utan med saltlösning - alltså saltvatten som ligger kvar förvånansvärt länge i ett lite halvgeggigt tillstånd i porerna på vägbanan.
Det krävs ett rejält regnade för att späda ut och neutralisera det salt som är påfört.

Jag skulle absolut ta ny hoj i täckt kärra. Din hoj kommer bara vara ny en enda gång, och att salta ner den det första är fan inte kul.

Skulle du ändå köra så är det spoling med KALLT vatten som gäller. Stor mängder kallt vatten.
Varmt vatten startar en reaktion som gör allt sju resor värre.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
p.g.a saltet som ligger på vägen och skvätter upp? Är kanske jag som är lite väl paranoid, lite väl rädd om hojen då den är ny kanske.

Hur länge ska man vänta med att använda en ny motorcykel?

Min första resa med min första fabriksnya hoj var i december 2000 med -2 i luften och ett lätt snötäcke. Jag fick min hemkörd utan extra kostnad så det fanns ingen annan anledning än att köra då istället för att vänta tills våren och torra vägar. :)
Jag lovar att det inte syns längre... :fakta :D

Men nu vet jag att jag är udda och använder mina motorcyklar även när det inte är soligt och varmt och även på icke belagda vägar.
Tänk bilden av några mil blöt grusväg och solskensåkaren gråter blod.:hihi

För min del skulle jag fotograferat den nya hojen när jag hämtar den och sedan kört hem och tvättat den.
Och fått två upplevelser, först köra, underbar känsla i sadeln på ny hoj, sedan tvätt, vilket kanske inte är lika underbart men kan ge en skön meditativ känsla.
Två saker som kommer framåt i hojens liv så varför vänta?

Men ska du sälja den om några år som lågmilare i skick som ny, ska du naturligtvis avstå. :fakta

Lycka till med nya hojen! :tummenupp

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Täckt släpkärra. Jag hade inte njutit av den turen pga kallt väder och skita ner en sprillans hoj ordentligt.
Kräver mkt jobb att få den i nyskick igen.

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Hoj
Tack för alla svar! Efter övervägande blir det täckt släp. Förhoppningsvis saltar dom inte nere i jönköping nu i veckan så kan jag köra lite när man fått hem den.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Täckt släpkärra. Jag hade inte njutit av den turen pga kallt väder och skita ner en sprillans hoj ordentligt.
Kräver mkt jobb att få den i nyskick igen.

Jag njöt av turen i sadeln på min nya hoj trots att det var -2 och saltade vägar. :)

Men nej, jag har inte lagt ner tillräckligt med jobb att få den i nyskick! :rodnar

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Förhoppningsvis saltar dom inte nere i jönköping nu i veckan så kan jag köra lite när man fått hem den.

Min erfarenhet är att ju längre söderut man kommer och ju mindre snö som faller desto mer saltar man...

Jag spenderar en viss tid av året på ett kontor i Upplands Väsby och jag är fullständigt övertygad om att det inte finns en enda snöplog i den kommunen. Om det snöar en centimeter så saltas varje väg tre gånger om. Om det snöar en decimeter så saltas varje väg tio gånger per dygn de närmaste tre dygnen. För det vore ju jävligt dumt att ploga en enda gång när man minsann kan få all snö att försvinna med salt, bara man lägger ut tillräckligt mycket under tillräckligt lång tid...

Ett något märkligt tillvägagångsätt för en norrbottning...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min erfarenhet är att ju längre söderut man kommer och ju mindre snö som faller desto mer saltar man...

Jag spenderar en viss tid av året på ett kontor i Upplands Väsby och jag är fullständigt övertygad om att det inte finns en enda snöplog i den kommunen. Om det snöar en centimeter så saltas varje väg tre gånger om. Om det snöar en decimeter så saltas varje väg tio gånger per dygn de närmaste tre dygnen. För det vore ju jävligt dumt att ploga en enda gång när man minsann kan få all snö att försvinna med salt, bara man lägger ut tillräckligt mycket under tillräckligt lång tid...

Ett något märkligt tillvägagångsätt för en norrbottning...

Då ska du testa skåne och blekinge. Bara minusgrader eller lätt pudersnö så hivas det på så mycket salt att vägarna är vita av det. De verkar nästan salta i förebyggande syfte när det är plusgrader och regn.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Då ska du testa skåne och blekinge. Bara minusgrader eller lätt pudersnö så hivas det på så mycket salt att vägarna är vita av det. De verkar nästan salta i förebyggande syfte när det är plusgrader och regn.

Fast i blåsinge så blåser det ju så dant så det är havssalt på vägarna :D

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Inget påhopp på TS då jag förstår dilemmat men är det inte tråkigt att behöva vara så rädd om sakerna att man knappt vågar använda det? Jag hade tagit hojen på släp men det av andra anledningar än risk för salt och smuts. Hojen är till för att användas den kommer bli skitig, få stenskott, repor och annat gött så det är bara att acceptera det och njuta av sommaren istället. Om ni tänkt ha hojen stå och glänsa i garaget så visst.

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Hoj
Inget påhopp på TS då jag förstår dilemmat men är det inte tråkigt att behöva vara så rädd om sakerna att man knappt vågar använda det? Jag hade tagit hojen på släp men det av andra anledningar än risk för salt och smuts. Hojen är till för att användas den kommer bli skitig, få stenskott, repor och annat gött så det är bara att acceptera det och njuta av sommaren istället. Om ni tänkt ha hojen stå och glänsa i garaget så visst.

Tro mig, kommer bli många mil på den och kommer vara mindre petig efter nån månad eller så. Första gången jag köper helt nytt fordon så blir lite pedant i början.. Min förra hoj körde jag med i april/mars förra året och då låg det fortfarande snö vid vägkanten men då den var begagnad och värd mindre var jag mindre rädd om den. Denna kommer jag ha flera år framöver om inget händer. Glad påsk på dig :yoparty

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Det är som med allt nytt. Tar hand om det som det vore ens förstfödde barn men efter ett tag är man inte lika försiktigt längre :hihi

Lycka till med allt. :tummenupp

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Mötte saltbilen 2 dagar i rad i veckan påväg från jobbet! Så kör på släp hade jag gjort:tummenupp

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Idag så saltar man sällan med "salt" utan med saltlösning - alltså saltvatten som ligger kvar förvånansvärt länge i ett lite halvgeggigt tillstånd i porerna på vägbanan.
Det krävs ett rejält regnade för att späda ut och neutralisera det salt som är påfört.

Jag skulle absolut ta ny hoj i täckt kärra. Din hoj kommer bara vara ny en enda gång, och att salta ner den det första är fan inte kul.

Skulle du ändå köra så är det spoling med KALLT vatten som gäller. Stor mängder kallt vatten.
Varmt vatten startar en reaktion som gör allt sju resor värre.

Så alla dessa lastbilar som åker runt med pizzaskivor som smattrar i plåten vid möte är saltvatten?

Jag tycker mig tom se saltet åka ut ur pizzasnurran.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Så alla dessa lastbilar som åker runt med pizzaskivor som smattrar i plåten vid möte är saltvatten?

Jag tycker mig tom se saltet åka ut ur pizzasnurran.

Det ena utesluter faktiskt inte det andra.
Både fast salt, fuktat salt, saltslurry och saltlösning kan spridas med tallriksspridare om det görs rätt.

liA6nbb.jpg

Skall man höghastighetssprida så kan man komplettera med snett bakåtriktade dysor som pumpar ut saltlösningen i de fält där tallriken inte når när det börjar gå undan.

Bildspel här:
http://www.friggeraker.se/se/page_halkbekampningar_tallriksspridare_hoghastighetsspridning.php

Incitamentet att inte använda fast salt är att minska saltåtgången.
Redan en sådan enkel åtgärd som att väta saltet innan spridning minskar åtgången med typ 30%.

De övriga stegen ger ytterligare besparing, och nytt sätt att arbeta där man med förfinade väderleksrapporter istället ger sig ut och vattnar torra vägbanor med saltlösning timmar innan det fryser på sparar groteska mängder salt, och ökar trafiksäkerheten - jämfört med att försöka sprida fast salt ovanpå en hård isskorpa.

För, med fast salt är det nästan omöjligt att "salta i tid". Det måste hinna bli blixthalka, olyckor, avkörningar och varningar på radion innan trafikens hastighet sjunker så mycket att saltet får chans att ligga kvar och börja göra nytta.

Men, man kan fortfarande få höra det klassiska smattrandet i plåten av hårt salt som blästrar sidan på bilen!
Om man saltar ner i snö så funkar hårdsaltet okay. Hastigheten är redan låg och saltkornen bäddas ner i snömodden och får jobba ostört.
Förstår jag strategin rätt så är det så att när man väntar omslag mot mildare väder så skickar man ut allt man har för att så snabbt som möjligt smälta ner så mycket som möjligt, och då åker även äldre utrustning fram.

Men, jag talar ur ett lekmannaperspektiv. Jag kör nuförtiden mest på västkusten/Skåne/Götaland.

I Roslagen, med de sjuka mängder snö som ramlar ner där emellanåt så kan man kanske jobba annorlunda.
Klart är dock att man centralt vill minska mängden salt som sprids, utan att det påverkar väglaget negativt.

Bilder från: www.friggeraker.se

ÄMNET!

Själv kör jag MC året runt, och jag vet inte hur många hojar jag förstört i saltet.
På MC så hatar jag saltet, och även med en dedikerad, insliten vinterhoj så lider jag inombords när jag ser saltets härjningar.

Jag säger igen, även om TS redan bestämt sig för kärra:
Don't do it! Kör inte hem en ny hoj på vägen om det är risk för saltade vägbanor.
Det är hur som helst ingen rolig körning, det finns inga pengar att tjäna om du inte planerar att åka buss dit med kläderna i hockeytrunk, och du kommer att reta gallan ur dig om det blir så att saltet äter på pärlan på något ställe du först inte upptäcker.
Tro mig - när du väl sett det, så kommer du heller inte att se något annat på hojen än just det, så länge du äger den. Ovärt!

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
För mig - precis som för de flesta i min del av landet - så är det fortfarande en gåta varför någon överhuvudtaget tror att det blir mindre halt då man saltar. Det saltslask som bildas är definitivt inte mindre halt än den nysnö eller den blankis det hade varit om man låtit bli att salta. Inte ens vid de väderomslag som i skymningspressen kallas "blixthalka", "snökaos" och andra icke milda termer. Det är uppenbart att någon vid ett skrivbord på det gamla kära Vägverket hade väldigt mycket otur då han tänkte eftersom det inte ens finns forskningsmässiga belägg för att det skulle bli mindre halt av att göra om snö och is till saltslask, som lik förbannat blir is igen efter några timmar.

Att subventionera riktiga vinterdäck till folket hade varit ett mycket bättre sätt. Istället väljer man saltet med dess korrosions- och miljökonsekvenser och dessutom förbjuder man dubbdäck på lastbilar...Hur kul tror ni att det är att köra en sextio tons timmerbil där däckmönstret kletar igen av saltslasket, istället för att ha dubbar som greppar isen som om de vore ett mjukt kvaldäck på varm asfalt...?

Nej, jag spottar ur mig att detta luktar konspiration långa vägar. Någon tjänar grova pengar på att förse vår stat med salt och denna någon är i maskopi med någon annan högt upp i näringskedjan. Varför hör man bara talas om dubbdäckens miljökonsekvenser...? Varför hör man aldrig talas om saltets miljökonsekvenser...? Varför tystas debatten om saltet alltid ned med hänvisning till att "det räddar liv"...? Varför slutar debatten om dubbdäcken aldrig med att de också räddar liv...?

Till trådstartaren - om det handlar om den hoj som står i din profiltext så ska du definitivt undvika saltad väg. En ren, polerad aluminiumram kommer inte att vara särsklit vacker efter att blivit sprayad av saltvatten och de thailandsskruvar som samtliga europeiska tillverkare numera använder har inte riktigt den kromatering som gamla goda Bulten-skruvar hade. Eftersom man kan anta att det läggs ut några ton salt varje gång det snöar - vänta tills det regnat hårt minst en gång efter det sista snöfallet. Då ligger saltet i diket där det blir någon annans problem.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...