Fråga om vinterförvaring!?

MoniZ

Mewtarder
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati Monster S2R -07
Hur gör ni med soppan? Tömmer ni era cyklar lr har ni soppan kvar?
De borde ju inte ha så stor betydelse men de kan ju va bra o veta så man inte gör fel...
 

Dr.Bike

Guest
MoniZ skrev:
2618723 Hur gör ni med soppan? Tömmer ni era cyklar lr har ni soppan kvar?
De borde ju inte ha så stor betydelse men de kan ju va bra o veta så man inte gör fel...

Tanken full, förgasaren tom.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
För gathojarna så har jag haft en ganska avancerad och väl genomtänkt plan för vinterförvaringen. Jag har knuffat in dom i garaget, lite mer åt sidan så jag lättare kommer fram runt omkring, ibland har jag toppat med att sätta i skivbromslåset men det är bara när jag haft gott om tid och känt mig seriös... Tror jag gjorde det första vintern iaf....
So what om man måste köra 2 varv extra på startmotorn på våren! Skiten startar ju ändå:)

Motarden ska jag vara extra seriös med och släppa ur vattnet så det inte fryser i vinter...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag är lat och gör ingenting :) Blir oftast till att tömma fuggarna när det är dags att starta igen och så spilla i färsk soppa (den gamla går till gräsklipparen). Med lite "tur" är det storservice under vintern och då är ändå allt isärplockat.

M:et skrev:
2619165Motarden ska jag vara extra seriös med och släppa ur vattnet så det inte fryser i vinter...
Ska du inte köra under vintern ? Tänk på att blåsa rent allt bara - det räcker med några få droppar för att det ska spränga någon kylkanal eller vattenpumpen.
 
Last edited:

MoniZ

Mewtarder
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati Monster S2R -07
Tack för alla svar!! Verkar som man kan göra lite som man vill men jag kör nog på soppa i tanken men tom förgasare!!
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Räcker det inte med att starta upp den på tomgång några minuter en gång i månaden? Då slipper man tömma förgasare mm.

Så får ha lite att drömma om under vintern också...
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
TomK skrev:
2619276 Jag är lat och gör ingenting :) Blir oftast till att tömma fuggarna när det är dags att starta igen och så spilla i färsk soppa (den gamla går till gräsklipparen). Med lite "tur" är det storservice under vintern och då är ändå allt isärplockat.


Ska du inte köra under vintern ? Tänk på att blåsa rent allt bara - det räcker med några få droppar för att det ska spränga någon kylkanal eller vattenpumpen.

Nej jag köper nog en 525 SX och leker mer i vinter istället, kan vara skoj att ha som träning på crossbanan också.

@Than
Det bästa du kan göra för att sabba motorn under vintern är just att starta upp den några minuter då och då....
 

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På prärien utanför Uppsala
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
M:et skrev:
@Than
Det bästa du kan göra för att sabba motorn under vintern är just att starta upp den några minuter då och då....
Just det, ska du starta, se till att motorn blir varmkörd ordentligt.
Vid kallstart blir det kondensfukt, kanske lite oförbränd bensin med:va inuti motorn som blandas med oljan.
Om du startar lite då och då utan att varmköra ordentligt så blir oljan "utspädd".
Med sämre smörjegenskaper som följd.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Lucky Luke skrev:
2620891 Just det, ska du starta, se till att motorn blir varmkörd ordentligt.
Vid kallstart blir det kondensfukt, kanske lite oförbränd bensin med:va inuti motorn som blandas med oljan.
Om du startar lite då och då utan att varmköra ordentligt så blir oljan "utspädd".
Med sämre smörjegenskaper som följd.

Precis, om du nu promt vill lyssna på bettan i vinter (abstinensen blir svår ibland) så lyssna länge så motorn blir ordentligt varm.
Men bäst är om du låter den vara helt. Det som sliter mest på en motor är kallstarter, blir ju hyffsade kallstarter i onödan. Oljan som ligger och sover blir bryskt uppväckt och letar sig så sakta runt i motorn medans metall gnider sig mot metall. Tomgång är inte heller något en motor gillar, ska man värma spisen på vintern så blir det mycket tomgång, om man nu inte väljer att halka omkring på is och snö med slicksen. Då är det troligtvis inte bara motorn som tar skada, kåporna tenderar att se ut som skit efter ett tag.... halkigt värre.
Så kontentan är, undvik kallstarter och tomgångskörning:pannkyss
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top