Fråga till de motorkunniga?

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Har en fråga till de som kan?
Varför finns det en sk. ketchup effekt på hojjarna? Och vad är det som gör att hojen reagerar på det varvtalet?

På min gamla cbr så finns det ingen ketchup effekt utan det är ett jämt drag under registret upp till 11400 varv. Men ok den känns piggare på varv över 8000 varv, men får ingen hästspark i röva vid ett visst varvtal.
Har kört en Retta i en månad under sommaren och upplevt just ketchup på registret.
Är det något dom bygger in? El. är det en bieffekt som uppkommer när man gasar på. Är en 03 jag kört så vet ej om dom är olika.

Är väl förmodligen en vanesak, men vad är det som ger just denna ketchup effekt?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sånt där har ju lite med effektuttaget ur given motorvolym och göra - trimning handlar ju ofta om att ta ut höga effekter - när man närmar sig gränsen så börjar registret med utspridd effekt och krympa men effekten ökar - men bara inom ett snävt område.

Lågtrimmande motorer har ju brett effektregister.

T.ex Volvos nya lastbil har ett extremt litet varvtalsintervall där den är extremt miljövänlig och effektiv - automatlådan får jobba ihjäl sig för och hålla den där.
Handlar om typ 1000 rpms intervall...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På insprutmotorer handlar det väl i princip bara om att mappa hojen nogrannare. Och jag misstänker att tillverkarna lägger till liten spark nånstans längs registret för att hojen ska kännas "råare"... Bara att kolla här på forumet hur folk beklagar sig över hur kliniska och själlösa hojar med jämn och fin effektkurva känns.
 

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Partille
Hoj
2005, BMW K1200S
Max vridmoment är typisk runt 100Nm per liter för en sugmotor(otto). På mc, el eg. Sporthoj, brukar det ligga på ett högt varvtal för att ge en bra effektsiffra. Vill man ha bra moment även vid lägre varv så behövs uppladdning t. ex turbo. Det finns också andra sätt att sprida moment över ett bredare varvtal t.ex variabla ventil lyft/tider. Att du känner en kick beror på att din mc vid de låga varvtalen har dålig fyllnad av luft i cylindrarna (dåligt moment). När varvtalet sen kommer upp så stämmer gasväxlingen bättre för att sen klinga av efter maxmomentpunkten. Det är hela tiden kompromisser och man kan inte bara få fördelarna, turbo t.ex ger försämrad respons vilket är kass på mc. Sporthoj har istället kass moment på låga varv vilket ändå är ok eftersom det ändå mycket motor i förhållande till fordonsvikt.
 

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Partille
Hoj
2005, BMW K1200S
Nyare maskiner kan ha system som skiftar mode vid ett visst varv-/lastförhållande. Har för mig att R1 fick variabla insugslängder på insugsröret. När den skiftar mellan lång/kort längd så borde man känna plötslig momentskillnad. Hade inte CBR1000 reglerat på liknande sätt på avgassidan?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
En motor är helt enkelt byggd för att fungera bäst vid ett visst varvtalsområde.
En grundregel är, ju mer effekt, desto högre varvtal levereras den på. (Om man jämför motorer med samma slagvolym)

En motor som är avstämd för maxeffekt på 8000 rpm kommer att vara starkare vid 5000 rpm än en motor som är avstämd till 13000 rpm.

Det som främst bestämmer hur mycket en motor tål att varvas är slaglängd och till viss del vevstakslängd. Men även andra faktorer spelar in. En radfyra på 1000cc kan varvas mer än en v-twin på 1000cc eftersom slaglängden blir mindre om man delar upp slagvolymen på flera cylindrar.

Det som främst bestämmer var motorn ska ha sin effekttopp är faktorer som t.ex:
Avstämning av insug (olika längder och diametrar)
Avstämning av avgasrör (olika längder och diametrar)
Kamtider
Storlek på ventiler
Förhållande mellan borrning och slaglängd
..och 1000 andra faktorer

Lite svårt att förklara exakt när man inte vet hur mycket du kan om motorer i övrigt. Hoppas du förstår ändå :)
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Sånt där har ju lite med effektuttaget ur given motorvolym och göra - trimning handlar ju ofta om att ta ut höga effekter - när man närmar sig gränsen så börjar registret med utspridd effekt och krympa men effekten ökar - men bara inom ett snävt område.

Lågtrimmande motorer har ju brett effektregister.

T.ex Volvos nya lastbil har ett extremt litet varvtalsintervall där den är extremt miljövänlig och effektiv - automatlådan får jobba ihjäl sig för och hålla den där.
Handlar om typ 1000 rpms intervall...

Ja men en orginalhoj kör ju också med ketchup. Så det har ju inget med att göra med trimmning. Men du menar att lösningen ska finnas i utväxlingen i lådan? Nä det tror jag inte på!
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Finns ju en del hojar med en påtagligt ökad effekt vid vissa varvtal som t ex Honda VFR 800 mfl vars V-TEC system kunde ge många förare en otrevlig överraskning beroende på körsistuation när hojen plötsligt förvandlades från ganska vardaglig till klart överraskande vid ca 7000 rpm.För att inte tala om -80 talets turbo propp hojar där det liksom på bilsidan först inte hände något vid gas, och sedan fortfarande inget vid fortsatt gas för att i nästa stund sticka iväg som skjuten ur en kanon som om man fått några hundra cc extra.Kan ju vara både roande och tröttande ifråga om hur en mc ska uppföra sig beroende på förarens uppfattning av denna plötsliga effektökning.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Nyare maskiner kan ha system som skiftar mode vid ett visst varv-/lastförhållande. Har för mig att R1 fick variabla insugslängder på insugsröret. När den skiftar mellan lång/kort längd så borde man känna plötslig momentskillnad. Hade inte CBR1000 reglerat på liknande sätt på avgassidan?

Inte på min antika maskin vad jag vet! :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja men en orginalhoj kör ju också med ketchup. Så det har ju inget med att göra med trimmning. Men du menar att lösningen ska finnas i utväxlingen i lådan? Nä det tror jag inte på!
Jo, man brukar säga att trimningsgraden på en motor är högre om den lämnar mer effekt per liter slagvolym ;)

En Ktm sx 125 har gott om ketchup, även om man inte har "trimmat" den kan jag lova ;)
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jo, man brukar säga att trimningsgraden på en motor är högre om den lämnar mer effekt per liter slagvolym ;)

En Ktm sx 125 har gott om ketchup, även om man inte har "trimmat" den kan jag lova ;)

Ja det har min husaberg 501 också. :)
50 hk på bakhjulet i tät skog klarar inte många av.. 119 kg..
Men går inte att jämföra med en gathoj då kicken går i när hastigheten passerar massa km/h..
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tycker moderna hojar är rätt mjuka i sin effektkurva ändå. Prova en Kawa trepip (H1 eller H2) så ska ni få se på fan. Ingen motorbroms fanns det heller. Perfekt för överslag och arselkana
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top