Fråga till er som fått sin hoj stulen

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Min stod låst med bromsskivelås samt fastlåst med en modell sämre kedja i ett räcke. De klippte upp kedjan. Antar att de sedan lyfte in den i en van eller nått. Låser numera med ABUS top-of-the-line-kedja. Än står hojen kvar.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska flytta till Gbg och där kostar en halvförsäkring 2200:-/månad på min hoj. Så därför funderar jag på att hyra ett förråd hos shurgard och enbart ha trafikförsäkring (1000:-/månad).

Förrådet har enskillt larm (dvs ingen annan som har samma kod och kan komma in där), området är kameraövervakat samt har patrullerande väktare.

Låser hojen med två st skivbromslås (ett på varje sida) samt styrlås, köper även ett spyball larm om jag ska ha enbart trafik försäkring. Så man vågar ställa hojen på stan om man ska dit.

Så vad tror ni? Vågar jag ha enbart trafik? Trafik + förråd blir 1700:-/månad (delar med tjejen, förrådet kostar 1400:- annars) istället för 2200:- i halvförsäkring +minst 500:- för en garageplats. Vägrar ha hojen ståendes på parkeringen, även om den är försäkrad.

Vore hemskt att komma ut och upptäcka att hojen är borta, men 2200:-/månad är MYCKET pengar..... Och vill dom prompt sno en Blade så måste det ju finnas hojar som är lättare att ta isf.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Rätt självklart... så varför har man hojjen utomhus ?
(min får stå hemma hos farsan, när den inte som nu står hos mc-firman. Visst det är lite bökigare än att ha den här utanför men som sagt, en del saker förefaller ju självklara)

Psychobiker skrev:
Den röda tråden här verkar vara att man inte skall ha hojen stående utomhus. Visst finns risken även om den står i garage, men det verkar betydligt säkrare iallafall.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
MackeNo1 skrev:
Ska flytta till Gbg och där kostar en halvförsäkring 2200:-/månad på min hoj. Så därför funderar jag på att hyra ett förråd hos shurgard och enbart ha trafikförsäkring (1000:-/månad).

Förrådet har enskillt larm (dvs ingen annan som har samma kod och kan komma in där), området är kameraövervakat samt har patrullerande väktare.

Låser hojen med två st skivbromslås (ett på varje sida) samt styrlås, köper även ett spyball larm om jag ska ha enbart trafik försäkring. Så man vågar ställa hojen på stan om man ska dit.

Så vad tror ni? Vågar jag ha enbart trafik? Trafik + förråd blir 1700:-/månad (delar med tjejen, förrådet kostar 1400:- annars) istället för 2200:- i halvförsäkring +minst 500:- för en garageplats. Vägrar ha hojen ståendes på parkeringen, även om den är försäkrad.

Vore hemskt att komma ut och upptäcka att hojen är borta, men 2200:-/månad är MYCKET pengar..... Och vill dom prompt sno en Blade så måste det ju finnas hojar som är lättare att ta isf.

du gillar shurgard, va?
Låter super dyrt tycker jag! det är inget svårt att hitta ett garage billigare... men i villket fall tycker jag att du skall ta halvföräkring, du KAN bli av med den när du parkerar utanför fiket!

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tja gillar och gillar, har inget direkt alternativ. Har letat som fan efter garage men det verkar totalt omöjligt att få tag i ett, blir inte lättare av att jag inte känner nån i Gbg.

Tycker det verkar som om priset för enbart en plats för mc:n i ett stort garage ligger på runt 500:-/hoj så då är det inte SÅ mycket dyrare med Shurgard.

Halvförsäkring kostar som sagt 2200:-/månad, bär emot att betala så mycket. Men eftersom alla j-a f***or inte vet skillnaden på mitt och ditt så är ju risken stor att dom försöker sno den.
Fan vet hur jag ska göra......

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jag blev av med en crosscykel en gång dom bröt upp garaget och snodde den trots att bakhjulet stog i källaren.

Sen när jag hittade den så hade tjuvjävlarna låst den med ett rejält abuslås :mad:

esson2

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
cbr 900 street fighter
De släpade min fireblade 150m över gräsmatta där hittade jag resterna av låset och spåren försvann den stals i bromma hitte lön utdelas när hojen kommer tillbaka 073 904 21 71

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
thundercat
Bor oxå i Bromma och känner igen det där med att dom släpar hojjen över gräsmattan. Precis så gjorde dom med min hojj igår släpade den över gräsmattan bakom ett grannhus och började knacka sönder tändningslås det vart pulvriserat och dom hade böjt styret i försök att knäcka styrlåset.

Hade det inte varit för en granne som vaknade av att dom höll på 05.00 så hade den varit borta. Han sa att det var ett par grabbar i 20 års åldern.

Hojjen stog utomhus låst med skivlås och styrlås. Har stått där utan problem i 2 år men nu på hösten då skulle dom på den.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
CayLe skrev:
Offroad 125'a, den blev plockad på skolparkeringen klockan 10 för ungefär en månad sen. Dom lyfte in den i en Ford Transit och körde därifrån och jag såg det hela :mad:

Minns din tråd när det hände. Hade inte du reg nr och namn på den som stod för bilen? Har det inte varit till hjälp i utredningen alls?

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
sv

Hmmm. Min tanke med tråden var att försöka hitta ett mönster som tjyvjävlarna arbetar efter så att man kanske kan överlista dem, men de verkar tyvärr ta till alla till buds stående medel för att ta ens hoj. Släpa över gräsmattan är fan bland det jävligaste jag har hört, Inte speciellt diskret av dem om man säger så...

Är det någon som har den dåliga erfarenheten av att ha blivit av med hojen från sin villatomt? Själv har jag min stående i ett låst garage på tomten, samt att hojen är låst med styrlås, skivbromslås fram och skivbromslås med värstingkedja bak. Har dessutom täckt över den så att man inte kan se vad det är för typ av motorcykel under.

Nojigt? Javisst, men efter vad jag har läst här så gör jag ALLT för att ingen jävel ska sno hojen. Skulle någon trots allt försöka och jag kommer på dem så kommer dom bittert att få ångra det!

Jag har en kompis som gjorde en otroligt cool grej när hans firma fick påhälsning. Det var ett tyst larm som gick och polaren fick ett SMS om larmet. Han stack dit snabbt som fan beväpnad med ena halvan till ett dammsugarrör innanför jackan.
Väl inomhus smög han runt tills han hittade tjuven i full färd med att koppla ur en dator som denne hade för avsikt att sno. Kompisen harklade sig då och frågade lugnt vad som försiggick. Tjuven visade först tecken på att vara lite aggressiv, men då knäppte kamraten upp jackan och visade röret han hade innanför, samt att han på ett väldigt pedagogiskt sätt förklarade hur ont det gör av att bli rejält misshandlad med ett dylikt rör. Dessutom påpekade han att det inte ger några direkta livshotande skador, och att inga vittnen fanns, så om herr tjuv ville anmäla honom i efterhand skulle han få svårt att bevisa någonting.

Därefter fick looserstjuven ett erbjudande han inte kunde motstå:

"Så vad säger du, chansa på att du klarar dig undan med att bli halvt ihjälbankad utan någon chans att bevisa att det var jag, eller att ringa polisen och berätta vem du är, var du är, samt vad du har för dig där?"

Tjuven valde (klokt nog) att ringa polisen och säga som det var:
"Jag heter XXX XXX och befinner mig på Adress XXX i full färd med att göra inbrott. Kan ni vara snälla och komma så fort ni kan?!"

När polisen kom så hoppade han bokstavligen upp i famnen på dem och berättade med gråten i halsen att den Elake firmainnehavaren hade ett stort rör innanför jackan som han minsann tänkte slåss med!

Polisen smålog och frågade min kompis om det stämde, och nej, det gjorde det såklart inte.

Dåså sa polisen, saken är utagerad. Skall vi åka då?

Detta var några år sedan, så jag har säkert missat någon liten detalj, men det gick i det närmaste till så.

Respekt säger jag bara!

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fan va iskallt gjort! :Bugar Fattar inte hur han kunde hålla sig så cool bara, själv skulle man ju vara så förbannad/rädd att man skulle slå in skallen på honom med en gång. Sen skulle man få sitta i fängelse för att man va så elak och slog den stackars tjuven..... :mad:

Last edited:

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Min cross blev stulen för nåra veckor sen.Jag hyr ett förråd mit på gården som bara jag har tillgång till.Crossen var låst med abus värsting kätting.Dom hade brutit sej in å kapat kedjan med en vinkelkap.Inte så diskret klockan tre på en onsdag natt... :3freak Så grannarna ringde polisen.Tjuvarna hann typ fem meter med crossen så tog polisen dom.Sen kom polisen upp å hämtade mej.
Ynglingarna satt i bilen å lipa när jag träffade dom,he he! :brynad .
Jag frågade polisen om dom hade slagit sej men det hade dom inte gjort.
Frågade om dom fick slå sej lite men poliserna tyckte inte det va en sån bra ide.Synd tyckte jag.Jag ville så gärna berätta för glinen vad jag tycker om mc-tjuvar... :fatta!
Hur smarta är man om man sätter igång en vinkelkap mitt i ett bostads-område klockan tre på natten? :va
Min hayabusa stod därinne olåst! Men den vågade dom inte ta,misstänker att en cross har ett större värde hos små glin...Kontentan är att inget står säkert nånstans,vill dom ha det tar dom det helt enkelt.
Slutet gott allting gott.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...