Fråga till er som precis tagit kortet...

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Frugan körde sin första vända idag på Duccen, mest för att se hur förutsättningarna var... Hon har inte kört alls innan, inte ens moppe men hela hanteringen, bromsa, koppling, möta med gasen vid växlingar satt som en smäck direkt :D

Jag tog mitt kort -91 och minns inte så mycket av det... Ni som nyligen tagit, tog ni nån körlekton innan ni drog ut i trafiken med handledare eller körde ni privat direkt?

Nu lär man bli förvisad helt till XR:en, det man kan hoppas på är att hon verkligen fastnar och behåller 900:an så kan jag byta in XR:en mot en 998, kan ju inte bli frånåkt av frugan :)

Mvh
Micke

Lurpen

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
2001 Yamaha R6
Tjena Micke! Jag tog 7st körlektioner på körskolan sen satte ja första uppkörningen direkt :D Hade äkt mopped innan men de va ju 12år sedan.. Har hon bilkort nu så är det väl mest att vara ute o köra konbanorna så hon får in balansen och så.. För trafik reglerna kan hon väl redan.. Utan mina 7 lektioner va ja nog ute i trafiken 2st för o lära mig placeringar.. Hoppas det va lite tips...

Andersson1988

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
Ducati Monster 620ie (25kw)
Ut och kör direkt, kan ju inte går mer än åt helvete och det är ju inte hela världen!:yoparty

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Ut och kör direkt, kan ju inte går mer än åt helvete och det är ju inte hela världen!:yoparty

Heheh jag vill inte ha repor i vare sig hoj eller fru :D

Hon har ju bilkort sen bra länge så den biten kanske inte är nåt problem. Det är nog mer placeringen. Själv kör man ju rätt mycket på rutin och med tanke på hur man kör nuförtiden hade man nog inte grejat uppkörningen själv ;)

Får bli ett lämp, en lektion och sen ut och bråka med trafiken kanske :)

När det är uppkörningsdags kanske man får låna nån annan hoj, duccen har svängradie som en lastbil så om dom nu kör med garagevändningarna nuförtiden så får dom rita ett rejält stort garage :D

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Gjorde teorin hösten -08 och det gick ju vägen Så tog jag 6 lektioner (á 80min) på körskola och uppkörningen gick bra. Har ju dock haft bilkörkort i många år innan så man kunde grunderna. Totalpris för hela köret gick på runt 9500:- men kör du privat blir det ju bra mycket billigare!

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Jo tanken är att hon ska få köra med mig, har lyckats att inte bli av med hojkortet på 18 år och har lyckligtvis tillgång till två hojar...

Fast när jag tog kortet kostade en 60-minuters 240 spänn, det verkar inte som att det gör det längre :)

Gäller att passa på innan det blir krav på handledarutbildningar också, den öär man ju inte passera heheh

mk

...
Gick med
11 May 2009
Hoj
z750
Jag börja med kortet nu i sommras, har ej bil kortet men kört bil sen 1 år tillbaka, Har tagigt 1 lektion på trafikskola för att få tips ang manöverprov placeringar osv, men annars kör jag bara privat, men vi får se till veckan om detta räcker :)
Garage vändningen är inte med, Låg / högfart prov & bromsprov
Men i låg fartsprovet har du dock ändå en hyffsat snäv vändning vet dock inte om den kan jämföras med garagevändningen :p

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag lärde min förra tjej att köra. Hon hade aldrig kört mc eller moppe.

Åkte ut på karlstad flygfält och tränade på banorna. När hon tagit sig långt där blev det körning i trafiken och slutligen 3 körlektioner innan uppkörning.

tommi

Guest
Har man bara viss talang och bra blick för att lära sig saker genom att se andra går det rätt så bra :)

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om hon ändå verkar ha lite koll på grejerna och du inte är livrädd att hon ska vurpa med hojen det första hon gör så tycker inte jag att det behövs någon körlektion innan hon börjar köra privat med dig.
Kan ju vara onödigt med dyra körkortslektioner för att få koll på grunderna om hon lika bra kan lära sig det hemma.

När man fått in lite allmän körvana så kan man eventuellt komplettera med någon körlektion för att få se om du lärt henne några dumheter hon ska vänja sig av med eller kanske få lite tips och öva på låg- och hög- fartsbanorna. Men det behöver man ju inte heller göra om man inte vill.
Har hon tagit några körlektioner på en körskola får hon även låna deras hoj på uppkörningen om hon vill, fast det brukar ju plockas ut en extra kostnad för det också.

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Tycker nog att du ska låta henne träna på manöverprovet först. Jag var hanledare åt min svärdotter som tog kortet nyligen och hon hade knappt cyklat innan. 8 timmar på konbanorna + 1 dag i trafiken så fixade hon uppkörningen galant som privatist.:) Men skynda på, nya körkortsregler från
1:a oktober.:tummenupp Lycka till.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
jag har inte kört moppe i tonåren, min man köpte en förra våren som jag körde lite med men jag 'är både harig och feg och tyckte att 20km/h var i högsta laget jag vågade köra i början....men maken valde att sälja moppen för att ta mckort, jag hann klämma upp moppen sista gången jag körde den i 60km /h och jag var skiträdd och megastolt:D

så när maken övningkörde konbanorna (privat) så var jag med och brummade på en liten 400kubikare där privata handledaren fick springa efter mig som om jag vore en 4åring som skulle lära mig köra utan stödhjul...japp det var så han sa till mig när han fick veta att jag i juli fick mckortet- han var MEGAimpad att jag fixade kortet:)

jag köpte en ER5 i början maj(A begränsad då jag är kort och kan inte med så stora hojar...än) och skrev upp teorin 7maj. sen började jag övningsköra runt 7maj men först bara med maken på inhägnat område, dvs tills jag kunde hantera broms, koppling, växla, trafiken var minsta problemet utan jag behövde bara bli mer van att hantera hojen, lita på den...det blev en enklare variant av lågfartbanan .

när jag kunde det så började jag köra privat med en kompis och då var det lite trafik (det gick så enkelt) lite, grusväg(funka fint) och en hel del konbanor(öva öva öva på slira på kopplingen, dragläget, krypköra och sen våga väja kraftigt och hinna med serpentinen efteråt...det tog lite tid det;)).

ungefär 1,5v innan uppkörningen trillade polletten ner och STANNADE..då behövde jag inte längre köra typ 2-4timmar hoj nästan varje dag utan då blev det 1 timme där konbanorna kördes typ 3ggr bara för att "underhålla" kunskapen och sen bara köra för att njuta!

jag hade under maj-juli sammanlagt 3 veckor som jag inte körde(semester mm så lite vila hade jag).
den 7 juli hade jag kortet, klarade på första uppkörningen och jag kan säga att jag trodde aldrig jag skulle bli "klar" att köra upp i juli, snarare räknade jag i september:tungan

jag fick även en säkerhetskontrollista som jag fick av en kille här på SH, jag kollade säkerhetsfilmerna på youtube och fyllde i hur man gör kollen, sen läste jag den bitvis varje kväll och gjorde kontrollen visuellt i huvudet innan jag somnade, det gjorde att den satte sig kanonbra:)

KAHER

Beginner
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
Triumph Street Triple -09
Hej,
Jag har tog mitt kort 8/7-09 ch jag har ingen tidigare erfarenhet av att köra moppe. Min man och jag har övningskört mycket privat (billigare så!) :)Jag gjorde själv det misstaget att jag först körde i trafik (har B-kort)och lärde mig automatiskt att luta lite på hojen i svängarna. När jag sedan skulle köra på lågfartsbana så hade jag en hel del problem att inte luta hojen när jag skulle vända inom ett ganska så begränsat utymme. I den låga hastigheten på lågfartsbanan (ca. 1-2 km/h) måste man hålla hojen upprätt och enbart använda styret och balans.
Dessutom var det skittråkigt att ligga och mala på lågfartsbana när jag hade kört så mycket i trafik!!
Det jag skulle vilja rekommendera är att först träna på lågfartsbanorna för att lära sig balansteknik. Lycka till!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Förvisso inte tagit kortet än men jag satt mig direkt på hojen och körde. Visst bekantade jag mig ju med hojen lite före men annars var det direkt ut i trafik. Jag hade aldrig tidigare kört MC eller moped men jag har åkt MC hela mitt liv så allt satt i ryggmärgen.

Hade jag pengar så skulle jag ha tagit kortet i sommar men jag får nöja mig med mycket övningskörning istället tillsammans med farsan. :)

Nästa år blir det dock tungt kort direkt och det ser jag fram emot väldigt mycket.

Basic

Basic
Gick med
24 May 2009
Hoj
suzuki tl 1000s.... gpz 900.... minimoto av nå japanskt slag....
Jag börja med kortet nu i sommras, har ej bil kortet men kört bil sen 1 år tillbaka, Har tagigt 1 lektion på trafikskola för att få tips ang manöverprov placeringar osv, men annars kör jag bara privat, men vi får se till veckan om detta räcker :)
Garage vändningen är inte med, Låg / högfart prov & bromsprov
Men i låg fartsprovet har du dock ändå en hyffsat snäv vändning vet dock inte om den kan jämföras med garagevändningen :p

Körde upp för en månad sen privat på en sporthoj, prata m en körskole lärare på plats o han sa att man har lite dispans på vändningen i lågfarten om man kör på en sporthoj, för mig att han sa en meter extra.... Så får man ofta en andra chans på den:)...

bernersjo

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Hoj
På jakt
Ville ta kortet i samma veva som B-kortet men blev aldrig av, nu drygt 5 år senare är det dags! Har dock ingen jag kan övningsköra med privat, skulle vara min far i så fall men bor inte ens på samma ort längre så lutar åt enbart trafikskolan. Var precis tvärtom när de gällde B-kortet... :)

Har dock ingen körerfarenhet alls, senast var väl moppe för 10 år sedan så känns som om de får bli en hel del lektioner. Också läst en del här om diverse intensivkurser vilket känns kanon! Men hur många lektioner tror ni man får räkna med? Har ju haft B-kort i flera år så trafiken i sig kan man, tänker främst på placering samt få lite rutin på själva MC-körandet med balans, växling m.m. Har iaf beställt ett körkortstillstånd idag, fixa teorin nu så fort som möjligt och sen boka lektioner i maj/juni/juli, ta en intensivkurs i augusti/sept och förhoppningsvis uppkörning innan hösten och köpa hoj under höst/vintern.. I värsta fall får ja skjuta på de till nästa sommar...

Vore bra om ni som tagit kortet har någon input på hur många lektioner man kan klara sig på? Ska fråga på nån trafikskola också, men dom vill ju också tjäna pengar så deras svar blir väl föga otippat.. :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ville ta kortet i samma veva som B-kortet men blev aldrig av, nu drygt 5 år senare är det dags! Har dock ingen jag kan övningsköra med privat, skulle vara min far i så fall men bor inte ens på samma ort längre så lutar åt enbart trafikskolan. Var precis tvärtom när de gällde B-kortet... :)

Har dock ingen körerfarenhet alls, senast var väl moppe för 10 år sedan så känns som om de får bli en hel del lektioner. Också läst en del här om diverse intensivkurser vilket känns kanon! Men hur många lektioner tror ni man får räkna med? Har ju haft B-kort i flera år så trafiken i sig kan man, tänker främst på placering samt få lite rutin på själva MC-körandet med balans, växling m.m. Har iaf beställt ett körkortstillstånd idag, fixa teorin nu så fort som möjligt och sen boka lektioner i maj/juni/juli, ta en intensivkurs i augusti/sept och förhoppningsvis uppkörning innan hösten och köpa hoj under höst/vintern.. I värsta fall får ja skjuta på de till nästa sommar...

Vore bra om ni som tagit kortet har någon input på hur många lektioner man kan klara sig på? Ska fråga på nån trafikskola också, men dom vill ju också tjäna pengar så deras svar blir väl föga otippat.. :)
Vilken pessimistisk tidsplan :hihi

Jag hade börjat med att boka teoriprov och riskutbildningar. Sen hade jag köpt en mc, dragit ut till någon avlägsen parkering och bara kört tills man får in känslan. Kanske också sätta upp lite konbanor och öva på. Detta gör ju att du "kan" köra när du kommer till körskolan och slipper traggla växlingar osv för dyr timpenning. Och kan istället gå på det viktiga, typ placering på väg osv.

Lycka till!

DreamerT

Tiina
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
Kawsaki er6f
Jag tog kortet i somras..
tog inga lektioner först utan körde direkt privat.. tog parkering först nån gång me koner å sen ut i trafiken...
dock ramlade jag 2-3 ggr med hojen under krypkörningen på parkeringen.. ;p
så skulle aldrig kört me nån fin hoj från början hehe, körde me samma som ja har nu.. så den har ju lite fin eltejp å e lite repig här å var, meen men hehe

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
10-15 lektioner fick jag som standardsvar för en nybörjare utan möjlighet att köra privat. Det gäller 80-minuters lektioner.

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Jag har kört 10 lektioner och har 2 till innan uppkörning.. inte suttit på en mc innan dess, och inget fuskåka med nån kompis nån gång.. inte ens busåkt min egen nu utan lektion.. 2 veckor kvar till uppkörning!!!! hoppas jag klarar mig.. borde gå!!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024