jag har inte kört moppe i tonåren, min man köpte en förra våren som jag körde lite med men jag 'är både harig och feg och tyckte att 20km/h var i högsta laget jag vågade köra i början....men maken valde att sälja moppen för att ta mckort, jag hann klämma upp moppen sista gången jag körde den i 60km /h och jag var skiträdd och megastolt
så när maken övningkörde konbanorna (privat) så var jag med och brummade på en liten 400kubikare där privata handledaren fick springa efter mig som om jag vore en 4åring som skulle lära mig köra utan stödhjul...japp det var så han sa till mig när han fick veta att jag i juli fick mckortet- han var MEGAimpad att jag fixade kortet
jag köpte en ER5 i början maj(A begränsad då jag är kort och kan inte med så stora hojar...än) och skrev upp teorin 7maj. sen började jag övningsköra runt 7maj men först bara med maken på inhägnat område, dvs tills jag kunde hantera broms, koppling, växla, trafiken var minsta problemet utan jag behövde bara bli mer van att hantera hojen, lita på den...det blev en enklare variant av lågfartbanan .
när jag kunde det så började jag köra privat med en kompis och då var det lite trafik (det gick så enkelt) lite, grusväg(funka fint) och en hel del konbanor(öva öva öva på slira på kopplingen, dragläget, krypköra och sen våga väja kraftigt och hinna med serpentinen efteråt...det tog lite tid det
).
ungefär 1,5v innan uppkörningen trillade polletten ner och STANNADE..då behövde jag inte längre köra typ 2-4timmar hoj nästan varje dag utan då blev det 1 timme där konbanorna kördes typ 3ggr bara för att "underhålla" kunskapen och sen bara köra för att njuta!
jag hade under maj-juli sammanlagt 3 veckor som jag inte körde(semester mm så lite vila hade jag).
den 7 juli hade jag kortet, klarade på första uppkörningen och jag kan säga att jag trodde aldrig jag skulle bli "klar" att köra upp i juli, snarare räknade jag i september
jag fick även en säkerhetskontrollista som jag fick av en kille här på SH, jag kollade säkerhetsfilmerna på youtube och fyllde i hur man gör kollen, sen läste jag den bitvis varje kväll och gjorde kontrollen visuellt i huvudet innan jag somnade, det gjorde att den satte sig kanonbra