Fråga till medicinskt kunniga gällande njurbälte

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Det är många som åker omkring under en slags falsk säkerhet, i detta fall tror säkert personen att han är odödlig för att han har ju njurbältet på sig! :huvet

Det är många som jag pratat med som intalar sig att man inte kan köra MC utan skinnställ och ryggskydd för det är så mycket farligare än att köra utan och man skulle dö DiReKt!

Men i realiteten är skyddskläderna inte alls så "viktiga" som många tror. Enligt SMC dör ca 1 förare per 10000 MC i trafik och i snitt kör MC förare i Sverige 200 mil per år. Ser man sedan på trafikverkets långtidsstudier över MC dödsolyckor så är det bara 7% av de som haft hjälm men saknat skyddskläder som skulle ha överlevt olyckan om de hade haft skyddskläder.

Så i enkla slängar är det 0.0050 % chans att man dör när man åker en tur på 10 mil med skinnställ och det är 0.0054 % chans att man dör om man kör utan skinnställ.

Frågan är hur många det är som kör mer aktivt, snabbare och tar större risker bara för att de har de där extra 0.0004 % extra i marginal när de satt på sig skinnstället och ryggskyddet. :näsblod

Om man dör så har man ingen användning av att man har haft på sig sitt ställ ändå. Men om man ramlar med\utan ställ och inte dör då? Jag vill iallafall ramla med ställ och inte utan..:hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Njurbälte är ju mycket trevligt - formar kroppen och ger god hållning, därav det tyska intresset. Mer viktigt är väl i tidigare inlägg nämnda faktorer och om man som jag har ryggskydd med inbyggt "njurbälte" är det ju dessutom skönt att ha på sig då det stabiliserar nedre delen av bålen.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Sedan kanske vi inte ska blanda ihop olika skyddsutrustning och olika skadetyper som dessa skall skydda mot.
- Hjälm, är gjord för att skydda mot slag och stötar. Därför är skalet hårt och du har en skyddande absorberande mjukdel innanför det hårda.
- Stället skyddar mot brännskador (ja skrubbsår är faktiskt en form av brännskada har jag fått lära mig). Därför är det oftast gjort i läder som både sitter åt ordentligt plus att det är elastiskt för att forma sig så bra som möjligt efter kroppen.
- Handskar och stövlar är lite av en kombo som ska skydda både mot slag men också skrap.
- Njurskydd slutligen är till för att se till att dessa får ett stöd att sitta still vid skakningar som kan ske tex vid crossåkning men även puckelpiståkare är utsatta för motsvarande påfrestningar. Njurarna sitter normalt på sin plats med hjälp av en bindväv som tyvärr inte har så bra motstånd vid dom kraftiga skakningar som sker vid tex cross el puckelpist.
- Pondomer är ju också alltid bra att använda som skydd mot oönskade graviditerer ;).

Som sporthojsåkare har du ingen nytta av njurbälte som sådant men då lösa ryggskydd ofast har "njurbälte" för att man ska kunna ha det på plats och det gör väl ingen direkt skada heller.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så i enkla slängar är det 0.0050 % chans att man dör när man åker en tur på 10 mil med skinnställ och det är 0.0054 % chans att man dör om man kör utan skinnställ.

Frågan är hur många det är som kör mer aktivt, snabbare och tar större risker bara för att de har de där extra 0.0004 % extra i marginal när de satt på sig skinnstället och ryggskyddet. :näsblod

Skyddskläder har jag inte för att minska risken att dö,
det är i vilket fall som helst 100 % säkert att jag kommer göra det :banana
utan för att slippa tillbringa en längre tid av livet med skadorna efter en krasch ! :)

Vi tre i "gänget" skaffade alla skinnställ efter en av oss vurpat i ca 70km/h iförd T-shirt och ett par kockbyxor från Engelbrektsboden. När han bromsat upp hade han enbart resterna av kalsingarna kvar på kroppen. På ena höften var han nerskavd till höftbenet. :( En sjuksköterska kom strax efter i en bil och hade med första förband.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det är många som åker omkring under en slags falsk säkerhet, i detta fall tror säkert personen att han är odödlig för att han har ju njurbältet på sig! :huvet

Det är många som jag pratat med som intalar sig att man inte kan köra MC utan skinnställ och ryggskydd för det är så mycket farligare än att köra utan och man skulle dö DiReKt!

Men i realiteten är skyddskläderna inte alls så "viktiga" som många tror. Enligt SMC dör ca 1 förare per 10000 MC i trafik och i snitt kör MC förare i Sverige 200 mil per år. Ser man sedan på trafikverkets långtidsstudier över MC dödsolyckor så är det bara 7% av de som haft hjälm men saknat skyddskläder som skulle ha överlevt olyckan om de hade haft skyddskläder.

Så i enkla slängar är det 0.0050 % chans att man dör när man åker en tur på 10 mil med skinnställ och det är 0.0054 % chans att man dör om man kör utan skinnställ.

Frågan är hur många det är som kör mer aktivt, snabbare och tar större risker bara för att de har de där extra 0.0004 % extra i marginal när de satt på sig skinnstället och ryggskyddet. :näsblod

Är du dum på riktigt eller låtsas du bara?

Jag är inte ett skit orolig över en dödsolycka det är det bara hjälmen som kan stoppa och det har alla. Utrustning har jag för att slippa lång onödig konvalicens vid vurpor utan dödlig utgång. Skulle du jämföra rehabiliteringstiden mellan dom som gått omkull med och utan utrustning är nog skillnaden bra mkt större än 0.0004 %.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är många som åker omkring under en slags falsk säkerhet, i detta fall tror säkert personen att han är odödlig för att han har ju njurbältet på sig! :huvet

Det är många som jag pratat med som intalar sig att man inte kan köra MC utan skinnställ och ryggskydd för det är så mycket farligare än att köra utan och man skulle dö DiReKt!

Men i realiteten är skyddskläderna inte alls så "viktiga" som många tror. Enligt SMC dör ca 1 förare per 10000 MC i trafik och i snitt kör MC förare i Sverige 200 mil per år. Ser man sedan på trafikverkets långtidsstudier över MC dödsolyckor så är det bara 7% av de som haft hjälm men saknat skyddskläder som skulle ha överlevt olyckan om de hade haft skyddskläder.

Så i enkla slängar är det 0.0050 % chans att man dör när man åker en tur på 10 mil med skinnställ och det är 0.0054 % chans att man dör om man kör utan skinnställ.

Frågan är hur många det är som kör mer aktivt, snabbare och tar större risker bara för att de har de där extra 0.0004 % extra i marginal när de satt på sig skinnstället och ryggskyddet. :näsblod

Vid olycka är ju 7% riskninskning att dö ganska signifikant.
Sedan minskar skydden allvarliga skador mer än 7%. Man ramlar inte omkull i 120, kanar asfalt i 50-60 meter och tumlar några varv i gräset och ställer sig upp utan en skråma utan skydd, till exempel. Utan skydd står man antagligen där med ganska skaplig asfaltsexsem, minst.

Den där studien säger ju emot den generellt godtagna rangordningen av skydd som brukar presenteras här på forumet med, och säger att stövlar är det skyddet som gör minst skillnad för sjukhusvistelse, även om de gör nytta.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Även om man får komma hem från sjukhuset så kan man få ett livslångt lidande av icke livshotande skador.
Stövlar är bra för fötterna, Handskar är bra för händerna. Även om du blir av med en hand eller fot så lär du överleva, -men med sämre livskvalité.

Ryggskydd är bra, det kan ju Ulvhamne, intyga.

Det är många parametrar som påverkar utgången av en olycka, det går inte att förutse vilket skydd som gör mest nytta vid nästa olycka :fakta

Dödligheten är 100% även bland motorcyklister. Frågan är när och hur den kommer :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Även om man får komma hem från sjukhuset så kan man få ett livslångt lidande av icke livshotande skador.
Stövlar är bra för fötterna, Handskar är bra för händerna. Även om du blir av med en hand eller fot så lär du överleva, -men med sämre livskvalité.

Ryggskydd är bra, det kan ju Ulvhamne, intyga.

Det är många parametrar som påverkar utgången av en olycka, det går inte att förutse vilket skydd som gör mest nytta vid nästa olycka :fakta

Dödligheten är 100% även bland motorcyklister. Frågan är när och hur den kommer :va

Ja, och att bråka med försäkringskassan, försäkringsbolag och allt sånt skit slipper man hemskt gärna göra mer än nödvändigt. Ryggskydd är bra skit, om än inte en garanti för att slippa ryggskador, det kan jag intyga.

Hur man landar spelar jävligt stor roll för hur man skadar sig, plötsliga stopp gör alltid ont, oavsett skyddsnivå, men skydden hjälper mycket mot svårare skador.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är du dum på riktigt eller låtsas du bara?

Jag är inte ett skit orolig över en dödsolycka det är det bara hjälmen som kan stoppa och det har alla. Utrustning har jag för att slippa lång onödig konvalicens vid vurpor utan dödlig utgång. Skulle du jämföra rehabiliteringstiden mellan dom som gått omkull med och utan utrustning är nog skillnaden bra mkt större än 0.0004 %.
Det är inte bara hjälmen som gör skillnad mellan liv eller död. Man kan dö även av stora blödningar, som ett skinnställ kan förhindra, ryggskador som ställ och ryggskydd kan förhindra eller att saker kommer in i kroppen, vilket alla skydd hindrar från. Boris kan säkert ge lite exempel på olika typer av grovt trubbigt våld som är fatalt.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Lite klurigt det där med skydd. Har i dagsläget ett typ "halvsport-touring-ställ" i skinn, men har funderingar på ett riktigt raceställ och allt vad som hör till, men tyvärr så spelar ju också det praktiska in. Har gott om fickor och utrymmen för både nycklar, plånböcker och mobiler i mitt, vilket man inte får i ett raceställ. Sen med innerfordret i så kan jag utan problem köra i minusgrader utan att frysa. Har inte ens ett riktigt separat ryggskydd utan "bara" att i jackan... Lurigt det där, men för mig måste det också vara praktiskt.
Saknar också mer ordentliga tester av skydd och utrustning. Man köper ju ofta lite i det blinda och det man tror är säkert. Efterlyser mer oberoende tester.
Visst, såna där "level 2" märkningar osv finns ju, men dom säger ju nästan ingenting. Alla når ju ändå upp till det, typ..
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Lite klurigt det där med skydd. Har i dagsläget ett typ "halvsport-touring-ställ" i skinn, men har funderingar på ett riktigt raceställ och allt vad som hör till, men tyvärr så spelar ju också det praktiska in. Har gott om fickor och utrymmen för både nycklar, plånböcker och mobiler i mitt, vilket man inte får i ett raceställ. Sen med innerfordret i så kan jag utan problem köra i minusgrader utan att frysa. Har inte ens ett riktigt separat ryggskydd utan "bara" att i jackan... Lurigt det där, men för mig måste det också vara praktiskt.
Saknar också mer ordentliga tester av skydd och utrustning. Man köper ju ofta lite i det blinda och det man tror är säkert. Efterlyser mer oberoende tester.
Visst, såna där "level 2" märkningar osv finns ju, men dom säger ju nästan ingenting. Alla når ju ändå upp till det, typ..

Ha helst nycklar och andra hårda saker någon annanstans än i skinnstället...de kan göra mycket märkliga och smärtsamma avtryck på/in i din kropp om det liksom plötsligt tar stopp.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ha helst nycklar och andra hårda saker någon annanstans än i skinnstället...de kan göra mycket märkliga och smärtsamma avtryck på/in i din kropp om det liksom plötsligt tar stopp.
Det gör det säkert, men var ska man ha det annars då? Sporthojar har ju inte direkt överdrivet med stuvutrymmen. Hur löser ni det?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det gör det säkert, men var ska man ha det annars då? Sporthojar har ju inte direkt överdrivet med stuvutrymmen. Hur löser ni det?

Jag har en ytterst moderiktig magväska. Kanske inte helt optimalt, men det bästa jag kan göra under givna förutsättningar med hojen jag har idag. Till våren åker tankväskan med oftare.

Förra hojen hade plats för en otterbox stor nog för nycklar, mobil mm. under sadeln. Så då slapp jag magväskan.

En motard jag hade fick skruvat på sig en väska på bakskärmen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det gör det säkert, men var ska man ha det annars då? Sporthojar har ju inte direkt överdrivet med stuvutrymmen. Hur löser ni det?

Beroende på hur mycket jag behöver ha med mig:

  1. Kreditkort och körkort i skinnställets innerficka samt nycklar i nyckelknippa med fodral ihop med hojnyckeln i tändningslåset. Mobilen (i vattentätt skal) fäster jag med hållare på styret.
  2. Addera liten väska på kutsen eller midjeväska till ovanstående.
  3. Addera ryggsäck till ovanstående.
  4. Addera ytterligare packväskor så som tank-, större väska till kutsen och/eller sidoväskor till ovanstående.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det hade ju faktiskt varit intressant med ett litet förvaringsytrymme innanför fram/sidokåporna där man kunde stuva undan plånbok/nycklar och sånt. Borde ju vara görbart, kan tyckas... På min hoj som helt saknar luffarturbo är det en massa tomrum där som skulle gå att använda till förvaring.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det hade ju faktiskt varit intressant med ett litet förvaringsytrymme innanför fram/sidokåporna där man kunde stuva undan plånbok/nycklar och sånt. Borde ju vara görbart, kan tyckas... På min hoj som helt saknar luffarturbo är det en massa tomrum där som skulle gå att använda till förvaring.

Kan tyckas vara en god och rationell tanke, men det ena leder så lätt till det andra, osv...
the-world-s-most-extreme-gold-wing-70448_1.jpg
 
Last edited by a moderator:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan tyckas vara en god och rationell tanke, men det ena leder så lätt till det andra, osv...
View attachment 427345

JA, det börjar med ett förvaringsutrymme, och sen en vacker dag sitter man där med en winge, och kan inte sluta montera på allsköns onödig skit. :hihi
Som sidnot, det muppigaste jag sett (på bild) var en winge som blivit sodomerad med ett trike-kit både i fram och bakänden, så den var fyrhjulig. :3freak
 

Raderad medlem 51742

Guest
JA, det börjar med ett förvaringsutrymme, och sen en vacker dag sitter man där med en winge, och kan inte sluta montera på allsköns onödig skit. :hihi
Som sidnot, det muppigaste jag sett (på bild) var en winge som blivit sodomerad med ett trike-kit både i fram och bakänden, så den var fyrhjulig. :3freak

Precis - det är därför det är viktigt att aldrig kompromissa. Det börjar med att man vill få plats med mer än sig själv i skinnstället och slutar med en bil! :fakta
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det hade ju faktiskt varit intressant med ett litet förvaringsytrymme innanför fram/sidokåporna där man kunde stuva undan plånbok/nycklar och sånt. Borde ju vara görbart, kan tyckas... På min hoj som helt saknar luffarturbo är det en massa tomrum där som skulle gå att använda till förvaring.
Helt rätt. Att ingen tillverkare tänkt på det. Ett litet fack bara där plånbok, mobil och nycklar får plats. En kubikdecimeter bara räcker. Under sätet kan man tycka att det även på de värsta sporthojarna borde kunna gå att bara ha ett litet fack
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top