Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Snabb/fulfix i ditt läge är att skruva dit svarta lösa ledaren i hålet vid N , skruva dit kåpan över, koppla på elen.Snor tråden
Rockis behöver råd
Ägaren före mig (lägenheten är från 1920 talet) har renoverat så in i helvete dåligt (tex byggt in kyl o frys utan ventilation så de dog, kyl o frys alltså, inte ägaren).
Long story short, de byggde en på platsbyggd hylla som tog massa plats men bara helt opraktisk och stor rymd bakom så jag bestämde mig för att ta bort skiten o få dit en mindre walk in closet. De hade också byggt in spotlights som inte funkade och eluttaget var inbyggt samt lampor gick inte att byta utan att riva ner gips för att komma åt.
Idiotiskt är bara förnamnet (sen har jag säkert dragit ut över 200 skruv med 8 olika skruvhuvuden så fått byta bit varje gång. Ja jag har svurit mycket.
I vart fall nu är gips o reglar borta och eluttaget bortskruvat.
Nu är det ju rätt tydligt vad som inte funkar.
View attachment 512854
Min fråga är.
1) Kan jag låta det hänga så här några dagar och vågar jag slå på strömmen (givetvis slog jag av brytaren innan jag drog ur kontakten).
2) Eller måste jag våga mig på att skruva in den lösa kabeln (i vilket hål?)?
3) Eller köpa eltejp och vira in kopparen?
Please ge råd innan maten i kyl och frys blir dålig
Tack på förhand,
Milla
Alltid lite risky att ge råd om elsäkerhet - brukar försöka hålla tumregeln om du måste fråga - låt vara.Snor tråden
Rockis behöver råd
Ägaren före mig (lägenheten är från 1920 talet) har renoverat så in i helvete dåligt (tex byggt in kyl o frys utan ventilation så de dog, kyl o frys alltså, inte ägaren).
Long story short, de byggde en på platsbyggd hylla som tog massa plats men bara helt opraktisk och stor rymd bakom så jag bestämde mig för att ta bort skiten o få dit en mindre walk in closet. De hade också byggt in spotlights som inte funkade och eluttaget var inbyggt samt lampor gick inte att byta utan att riva ner gips för att komma åt.
Idiotiskt är bara förnamnet (sen har jag säkert dragit ut över 200 skruv med 8 olika skruvhuvuden så fått byta bit varje gång. Ja jag har svurit mycket.
I vart fall nu är gips o reglar borta och eluttaget bortskruvat.
Nu är det ju rätt tydligt vad som inte funkar.
View attachment 512854
Min fråga är.
1) Kan jag låta det hänga så här några dagar och vågar jag slå på strömmen (givetvis slog jag av brytaren innan jag drog ur kontakten).
2) Eller måste jag våga mig på att skruva in den lösa kabeln (i vilket hål?)?
3) Eller köpa eltejp och vira in kopparen?
Please ge råd innan maten i kyl och frys blir dålig
Tack på förhand,
Milla
NorrköpingIngen som kan rycka in o tipsa Rockis om en bra elektriker - låter som det behövs mer än att fixa en lös ledare. (var nu "Lilla Peking" är på Sveriges baksida....)
Bra tips, anmälde mig direkt så hoppas de hör av sigInitialt ser det ut som ett jobb för Veteranpoolen. Ett litet jobb som tar kort tid. Iaf det mest akuta i insatsväg.
Veteran-gubbe bokad, nu jävlar ska det dras om el i hela lägenheten. Tur skattepengen damp ner idag.Initialt ser det ut som ett jobb för Veteranpoolen. Ett litet jobb som tar kort tid. Iaf det mest akuta i insatsväg.
Det var så lite. Kul att du fick napp.Veteran-gubbe bokad, nu jävlar ska det dras om el i hela lägenheten. Tur skattepengen damp ner idag.
Hon som ringde för att ta lite detaljer lät förskräckt när jag förklarade läget.
"Rör ingenting mer innan vi kommit. Och våra gubbar är erfarna elektriker av den gamla skolan så det blir ordentligt gjort, de kommer nog oja sig över hur det ser ut, bara så du är förberedd"
Än en gång, tack för tipset om Veteranpoolen, det var ju toppen.
Elektrikern kommer nog att svära, gnugga sig i håret/svålen och muttra om idioter ganska frekvent. De där som är veteraner och av gamla skolan brukar inte skräda orden, och är rätt roandeatt lyssna på när de kommer igång. Särskilt om man bjuder på kaffe och bullar under jobbet.Veteran-gubbe bokad, nu jävlar ska det dras om el i hela lägenheten. Tur skattepengen damp ner idag.
Hon som ringde för att ta lite detaljer lät förskräckt när jag förklarade läget.
"Rör ingenting mer innan vi kommit. Och våra gubbar är erfarna elektriker av den gamla skolan så det blir ordentligt gjort, de kommer nog oja sig över hur det ser ut, bara så du är förberedd"
Än en gång, tack för tipset om Veteranpoolen, det var ju toppen.
Hehe...jag är inte i nördfacket för el. Bor i en etta och bad om 4 taklampskontakter och 5-6 vanliga eluttagDet var så lite. Kul att du fick napp.
När de är där så passa på att fråga om Plejd styrsystem. Det är lätt beroendeframkallande om man är ens det minsta lilla nördig när det kommer till styrning av belysning och vägguttag eller rörelsevakter och timers.
Jag råkade bli med styvt 30 enheter på fem rum och kök... Men jag är nog litet väl nördig.
Man kan aldrig få för många uttag! Vi bygger ut huset och det har stötts och blötts åtskilliga gånger angående vägguttag. Bara att ta en groda tycker min bättre hälft. Men jag har nog fått min vilja igenom vad det verkarHehe...jag är inte i nördfacket för el. Bor i en etta och bad om 4 taklampskontakter och 5-6 vanliga eluttag![]()
Har man riktig tur så är det ju självaste Ron Jeremy som kommer, det har jag sett på dokumentär!Elektrikern kommer nog att svära, gnugga sig i håret/svålen och muttra om idioter ganska frekvent. De där som är veteraner och av gamla skolan brukar inte skräda orden, och är rätt roandeatt lyssna på när de kommer igång. Särskilt om man bjuder på kaffe och bullar under jobbet.
Men de får nog ordning på elen åt dig iaf, tycker inte det ska vara något du behöver flytta för.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |